Huikea 170 prosentin kurssinousu: Verkkokaupan toimitusjohtaja Panu Porkka palkittiin
Verkkokauppa.com ylitti viime tulosjulkistuksessaan analyytikoiden ennusteet.
Verkkokauppa.com Oyj (VERK) on Suomen johtava kulutuselektroniikan sekä kodin- ja vapaa-ajan tuotteiden vähittäiskauppa. Yhtiö palvelee sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita pääasiassa verkkokauppansa kautta, mutta sillä on myös neljä megamyymälää Suomessa: Helsingin Jätkäsaaressa (jossa sijaitsee myös pääkonttori ja päävarasto), Pirkkalassa, Raisiossa ja Oulussa. Yhtiö on perustettu vuonna 1992 Samuli Seppälän toimesta ja on siten yksi maailman vanhimmista verkkokaupoista. Verkkokauppa.com listautui Helsingin pörssin First North -listalle huhtikuussa 2014 ja siirtyi päälistalle kesäkuussa 2020.
Yhtiön tunnuslause on ”Todennäköisesti aina halvempi”, ja se on onnistunut rakentamaan vahvan brändin etenkin kodintekniikan kaupassa. Verkkokauppa.com on tutkitusti Suomen suosituin verkkokauppa ja myynnillisesti Suomen suurin verkkokauppa. Sen verkkokaupassa oli 75 miljoonaa vierailua vuonna 2024. Vaikka yhtiö toimii pääasiassa Suomen markkinoilla, se on strategiansa mukaisesti tehnyt pilotteja uusilla markkina-alueilla myös Suomen rajojen ulkopuolella.
Verkkokauppa.comin tuotevalikoima on erittäin laaja, kattaen yli 60 000 tuotetta yli 1 000 valmistajalta ja 25 pääkategorian alta. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa tietotekniikkaa, viihde-elektroniikkaa, kodinkoneita, polkupyöriä, palloiluvälineitä, leluja, pelejä, urheilu- ja lastentarvikkeita, sekä kodin tuotteita valaisimista ruoanlaittoon ja puutarhatuotteisiin. Yhtiöllä on myös yli 250 oman tuotemerkin brändiä ja yli 1 000 oman tuotemerkin tuotetta. Tuotteiden lisäksi Verkkokauppa.com tarjoaa erilaisia palveluita, kuten asennuspalveluita ja Takaisinosto-palvelun.
Yhtiö palvelee sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita. Verkkokaupan myynti kasvoi tammi-syyskuussa 2025 merkittävästi (+23 % edellisvuoteen verrattuna), ja sen osuus liikevaihdosta oli 68,5 %. B2B-myynti kasvoi 11,4 % ja sen osuus liikevaihdosta oli 31,5 %.
Verkkokauppa.comin keskeisiä kilpailuetuja ovat:
Keskeisiä haittoja ja haasteita ovat kireä hintakilpailu ja heikko hinnoitteluvoima toimialalla, mikä johtaa matalaan myyntikatemarginaaliin. Lisäksi kuluttajien epävarma luottamus talouteen ja korkea inflaatio ovat heikentäneet ostovoimaa ja harkinnanvaraista kysyntää.
Verkkokauppa.comin liiketoimintamalli on monikanavainen ja skaalautuva. Se yhdistää verkkokaupan tehokkuuden ja laajan valikoiman kivijalkamyymälöiden tarjoamaan palveluun ja noutomahdollisuuksiin. Mallin ytimessä ovat alhaiset kiinteät kustannukset, laaja tuotevalikoima kilpailukykyisillä hinnoilla sekä tehokas tilaus-toimitusprosessi. Yhtiö pyrkii jatkuvasti parantamaan asiakaskokemusta ja hyödyntämään teknologiaa ja dataa toimintansa tehostamisessa ja uusien palveluiden kehittämisessä. Myös omien tuotemerkkien kasvattaminen ja palveluliiketoiminnan kehittäminen ovat osa mallia kannattavuuden parantamiseksi.
Verkkokauppa.comin osake (VERK) noteerataan Nasdaq Helsingin päälistalla. Nykyinen kurssi on 3,78 euroa. Osakkeen 52 viikon vaihteluväli on ollut 1,266 – 4,17 euroa. Osake on noussut pohjilta merkittävästi, ja sen kuluvan vuoden alin noteeraus oli 1,30 euroa ja ylin 4,17 euroa.
Vuosi 2025 on merkinnyt Verkkokauppa.comille paluuta kasvu-uralle. Yhtiön liikevaihto nousi vuoden 2025 tammi-syyskuussa 15 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Erityisesti verkkokaupan myynti kasvoi vahvasti (+23 %). Kolmannella vuosineljänneksellä yhtiö ylitti analyytikkojen odotukset tuloksellaan. Vertailukelpoinen liiketulos (EBIT) oli Q3/2025 9,1 miljoonaa euroa, kasvaen 11,0 miljoonaa euroa vertailukaudesta. Myyntikateprosentti parani 17,4 prosenttiin (16,0 %) parantuneiden kaupallisten ehtojen, tehokkaan varastonkierron ja onnistuneen valikoimanhallinnan ansiosta.
Vertailun vuoksi, vuoden 2024 liikevaihto oli 466,5 miljoonaa euroa, laskien 6,9 % edellisvuodesta. Liiketoiminnan tappio oli tuolloin −0,6 miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti -0,1 %. Vuonna 2022 liikevaihto laski 5,5 % ja oli 543,1 miljoonaa euroa, ja vertailukelpoinen liikevoitto oli 3,5 miljoonaa euroa (0,6 % liikevaihdosta), kun se vuonna 2021 oli 20,3 miljoonaa euroa. Tämä osoittaa, että yhtiö on onnistunut kääntämään heikentyneen kannattavuustrendin positiiviseksi vuonna 2025.
Verkkokauppa.comin taloudellinen asema vahvistui vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä. Yhtiö myi kuluttajarahoitusliiketoimintansa Norion Bank AB:lle ja sen maksuratkaisujen liiketoimintayksikölle Walleylle. Kaupan lopullinen hinta oli 32,6 miljoonaa euroa, ja se tuotti yhtiölle kertaluonteisen 3,2 miljoonan euron voiton, mikä vahvisti tasetta. Syyskuun lopussa 2025 yhtiöllä oli 18 miljoonaa euroa pankkilainaa ja 25 miljoonaa euroa käyttämättömiä luottolimiittejä. Vuoden 2024 lopussa yhtiön omavaraisuusaste oli 22 %.
Vuoden 2025 tammi-syyskuussa liiketoiminnan rahavirta oli yhteensä 14,6 miljoonaa euroa, mikä oli merkittävä parannus edellisvuoden -8,2 miljoonaan euroon verrattuna. Verkkokauppa.comin tavoitteena strategiakaudelle 2024-2028 on jakaa 60–80 % vuotuisesta nettotuloksesta kasvavina kvartaaliosinkoina osakkeenomistajille. Vuonna 2022 yhtiö poikkesi osingonjakopolitiikastaan eikä jakanut osinkoa heikon tuloskehityksen vuoksi.
Annetuista tiedoista ei ole saatavilla P/E- tai P/B-lukuja suoraan vertailtavaksi toimialan keskiarvoihin. Inderesin analyysin mukaan Verkkokauppa.comin arvostus (P/E 22x ja EV/EBIT 12x kuluvan vuoden ennusteilla) ei ole enää halpa, mutta pirteän tuloskasvun myötä kertoimet laskevat maltilliselle tasolle (2027e: P/E 15x ja EV/EBIT 9x). Kaupan alan P/E-kertoimien mediaani vuonna 2024e oli 0x, mikä viittaa siihen, että monet alan yhtiöt ovat olleet tappiollisia tai niiden tuloskehitys on ollut heikkoa. Verkkokauppa.comin Q3/2025 tuloskehitys ja positiiviset ohjeistukset antavat kuitenkin viitteitä siitä, että yhtiö on kääntymässä kannattavampaan suuntaan, mikä voi oikeuttaa korkeampia arvostuskertoimia tulevaisuudessa.
Verkkokauppa.com julkisti uuden strategiansa kaudelle 2024–2028 marraskuussa 2023. Strategian visiona on luoda ostamisen ja omistamisen uusi normaali ja pysyä verkkokaupan edelläkävijänä. Strategian kulmakivet ovat:
Taloudelliset tavoitteet strategiakaudelle 2024–2028 ovat yli 5 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu (CAGR), yli 5 prosentin liikevoittomarginaali sekä kiinteiden kustannusten lasku alle 10 prosenttiin liikevaihdosta vuoden 2028 loppuun mennessä. Yhtiö odottaa vuoden 2025 liikevaihdon ja vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan.
Verkkokauppa.comin kasvunäkymät ovat positiiviset, ja tuloskasvun odotetaan jatkuvan. Yhtiö odottaa markkinaa nopeampaa kasvua ja hyötyy kaupan siirtymisestä verkkoon. Erityisesti omien tuotemerkkien myynnin kasvu ja palveluliiketoiminnan laajentaminen voivat parantaa myyntikatetta ja kannattavuutta. Yhtiö on myös pilotoinut laajentumista uusille markkina-alueille Suomen ulkopuolelle.
Kuluttajaelektroniikan vähittäiskauppaa leimaavat useat megatrendit:
Verkkokauppa.com Oyj on Suomen johtava verkkokauppatoimija, joka on osoittanut kykyä kääntää negatiivinen kehitys positiiviseksi vuonna 2025. Yhtiön Q3/2025 tulos ylitti odotukset, ja liikevaihto sekä kannattavuus paranivat merkittävästi. Tämä viittaa siihen, että yhtiön strategiset toimenpiteet, kuten kuluttajarahoitusliiketoiminnan myynti ja keskittyminen operatiiviseen tehokkuuteen, alkavat kantaa hedelmää. Vahva brändi, laaja tuotevalikoima ja tehokas monikanavainen liiketoimintamalli antavat hyvät edellytykset jatkaa markkinaosuuden kasvattamista ja hyötyä verkkokaupan megatrendeistä.
Sijoittajan on kuitenkin syytä huomioida myös riskit. Yhtiö on saanut merkittäviä seuraamusmaksuja rahanpesulain ja tietosuojalain laiminlyönneistä, mikä kertoo sisäisten prosessien kehitystarpeista. Kireä kilpailu ja kuluttajien ostovoiman epävarmuus voivat edelleen vaikuttaa kannattavuuteen. Vaikka osakekurssi on noussut pohjilta, sen arvostus ei Inderesin mukaan ole enää halpa, mutta tuloskasvun jatkuessa se voi laskea maltilliselle tasolle.
Keskeiset seurattavat asiat:
Analyytikkojen näkemys: Danske Bankin ja SEB:n analyytikot ovat nähneet Verkkokauppa.comin osakkeen nousun taustalla positiivisia ajureita ennen Q3-tulosta. Inderesin mukaan yhtiön tuloskasvun odotetaan jatkuvan, mikä voi johtaa arvostuskertoimien laskuun. Markkinat ovat suhtautuneet yhtiön näkymiin rakentavan positiivisesti, ja kansainväliset sekä kotimaiset rahoituslaitokset ovat asettaneet osakkeen tavoitehinnaksi 3,42 euroa yli 27 analyytikkotahon konsensuksella, mikä kuvastaa luottamusta Verkkokauppa.comin pitkän aikavälin potentiaaliin.
Verkkokauppa.com ylitti viime tulosjulkistuksessaan analyytikoiden ennusteet.
Verkkokauppa.com avaa Helsingin Jätkänsaaren myymäläänsä noutolokerikon, josta tilauksensa saa haettua ilman jonottamista ja myymälässä palvelutiskille...
Verkkokauppa.com on jo vuosikymmenen ajan julkistanut vuoden huonoimmat tuotteensa Black Fridayn eli mustan perjantain aikoihin.
Verkkokauppa.com tiedotti torstaina päättäneensä omien osakkeiden osto-ohjelman. Yhtiö osti takaisin 250 000 omaa osakettaan 3,94 euron...
Suorittamassaan tarkastuksessa aluehallintovirasto havaitsi rahanpesulain noudattamisessa useita puutteita. Aluehallintoviraston eli AVI:n...
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on määrännyt 540 000 euron seuraamusmaksun Verkkokauppa.com Oyj:lle, koska se on laiminlyönyt rahanpesulain...
The corporate customers in question were "mainly Russian". One firm made cash purchases from Verkkokauppa worth 808000 euros over a...
Avin mukaan puutteet koskevat eritoten tilanteita, joissa käteisellä on maksettu useita tuhansia. Yrityksen olisi pitänyt ilmoittaa näistä...
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on määrännyt 540 000 euron seuraamusmaksun Verkkokauppa.com Oyj:lle, koska se on laiminlyönyt rahanpesulain...
Verkkokauppa.com ylitti analyytikkojen odotukset kolmannen vuosineljänneksen tuloksellaan. Yhtiön vertailukelpoinen tulos oli kolmannella...
Danske Bankin ja SEB:n analyytikot kertovat, mikä on ajanut Verkkokauppa.comin osakkeen rakettimaista nousua ennen kolmannen...
Verkkokauppa.comin strategia- ja teknologiajohtaja Jyrki Tulokas on irtisanoutunut tehtävästään siirtyäkseen toisen yhtiön palvelukseen.
Anne-Mari Paapio siirtyy verkkokaupan palvelukseen Valio Aimolta.
Liikevaihto oli reilusti analyytikko-odotuksia korkeampi ja myös liiketulos ylitti odotukset.
Verkkokauppa.com kertoi maanantaina myyvänsä kuluttajarahoitusliiketoimintansa Norion Bank AB:lle ja sen maksuratkaisujen...
Hallinto-oikeus on päättänyt pitää voimassa tietosuojavaltuutetun seuraamuskollegion Verkkokauppa.comille vajaa vuosi sitten langettaman 856...
Verkkokauppa.comin Pirkkalan myymälä sijaitsee osoitteessa Saapastie 2, 33950 Pirkkala, Kauppakeskus Veskassa, Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen läheisyydessä. Myymälän yleiset aukioloajat ovat maanantaista perjantaihin klo 10–20, lauantaisin klo 10–19 ja sunnuntaisin klo 11–19. Myymälä tarjoaa tuotteiden noudon ja vastaanottaa lamppuja sekä sähkölaitteita kierrätykseen.
Päivitetty: 2025-12-07Verkkokauppa.com Oyj:n osake (kaupankäyntitunnus VERK) on listattu NASDAQ Helsingin päälistalla. Osakkeen viimeisin hinta oli 3,87 euroa 3. joulukuuta 2025. Osakkeen kehitys on ollut vahvaa, esimerkiksi vuoden alusta osake on noussut +182,51 % ja viimeisen vuoden aikana +182,09 %.
Päivitetty: 2025-12-07