Yhtiön esittely

Kamux Oyj on suomalainen, käytettyjen autojen vähittäiskauppaan erikoistunut yritys, joka on perustettu vuonna 2000 Juha Kalliokosken toimesta. Yhtiö aloitti toimintansa Hämeenlinnassa vuonna 2003 ja on sittemmin kasvanut merkittäväksi toimijaksi alallaan. Kamux on ollut listattuna Helsingin pörssissä (Nasdaq Helsinki Oy) vuodesta 2017 lähtien, tickerillä KAMUX.

Historia ja tausta

Kamuxin tarina alkoi Juha Kalliokosken visiosta keskittyä keskihintaisiin käytettyihin autoihin, mikä osoittautui kannattavaksi strategiaksi. Vuonna 2005 yhtiö aloitti autojen kotiinkuljetukset asiakkaille, ja vuodesta 2006 alkoi vahva kasvutarina. Kansainvälistyminen käynnistyi vuonna 2012 Ruotsiin avatulla ensimmäisellä myymälällä, ja vuonna 2015 Kamux laajensi Saksaan. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen lähes 600 000 käytettyä autoa.

Markkina-asema Suomessa ja kansainvälisesti

Kamux on Suomen markkinajohtaja käytettyjen autojen kaupassa. Yhtiöllä oli vuoden 2024 lopussa yhteensä 69 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa, ja joulukuussa 2023 myymälöitä oli 78. Vaikka Kamux on merkittävä toimija Pohjoismaissa, sen markkinaosuudet Ruotsissa ja Saksassa ovat pienemmät, mikä kertoo markkinoiden hajanaisuudesta. Esimerkiksi Saksassa viiden suurimman käytettyjen autojen myyjän markkinaosuus on alle 2 prosenttia. Euroopan käytettyjen autojen markkina on suuri ja vakaa, tarjoten Kamuxille kasvumahdollisuuksia konsolidoitumisen myötä, kun asiakkaat suosivat yhä enemmän suuria ja luotettavia toimijoita.

Liiketoiminta

Tuotteet ja palvelut

Kamuxin ydinliiketoimintaa on käytettyjen autojen vähittäiskauppa. Yhtiö ei myy uusia autoja tai edusta tiettyjä automerkkejä, vaan keskittyy puhtaasti käytettyihin autoihin ja niihin liittyviin palveluihin. Tuotevalikoimaan kuuluu laaja kirjo eri hintaluokkien ja merkkien autoja, painopisteenä keskihintaluokka. Lisäpalveluita ovat muun muassa rahoitus- ja vakuutuspalvelut sekä Kamux Plus -lisäturvat. Myös sähkö- ja hybridiautojen osuus myynnistä on kasvanut.

Asiakassegmentit

Kamux palvelee pääasiassa yksityisiä kuluttajia, jotka etsivät luotettavaa ja ammattimaista toimijaa käytetyn auton hankintaan. Asiakaslupauksen kulmakiviä ovat ensiluokkainen monikanavainen asiakaspalvelu, läpinäkyvyys ja luotettavuus sekä reilut, keskitetysti ohjatut hinnat.

Kilpailuedut ja -haitat

Kilpailuedut:

  • Monikanavainen liiketoimintamalli: Kamux yhdistää saumattomasti digitaalisen kaupankäynnin kattavaan myymäläverkostoon, tarjoten asiakkaille joustavan ostokokemuksen. Digikanavilla on keskeinen rooli asiakaspolussa.
  • Ammattimainen hankinta ja nopea varastonkierto: Yhtiö panostaa ammattimaiseen autojen hankintaan ja pyrkii nopeaan varastonkiertoon, mikä auttaa pitämään kustannukset alhaalla.
  • Datan hyödyntäminen: Data ja analytiikka ovat keskeisessä roolissa liiketoiminnan ohjauksessa, esimerkiksi hinnoittelussa ja valikoiman hallinnassa.
  • Skaalaedut: Suuri koko ja toiminta kolmessa maassa mahdollistavat skaalaedut, joita pienemmät kilpailijat eivät saavuta.

Kilpailuhaitat ja haasteet:

  • Kireä kilpailu: Käytettyjen autojen markkinat ovat kilpaillut, ja Kamux on kohdannut haasteita volyymien ja katteiden kanssa kireän markkinatilanteen vuoksi.
  • Valikoiman hallinta: Aiemmin yhtiöllä on ollut haasteita valikoiman kanssa (esim. ”vääränlainen valikoima”), mikä on vaikuttanut kannattavuuteen.
  • Mainehaasteet: Yhtiö on saanut negatiivista julkisuutta asiakaspalveluun ja toimintaan liittyen (esim. Iltalehden ja Moottori-lehden uutiset).

Liiketoimintamalli

Kamuxin liiketoimintamalli perustuu käytettyjen autojen ammattimaiseen hankintaan ja myyntiin, alhaisiin kiinteisiin kuluihin, nopeaan varastonkiertoon ja integroitujen palvelujen myyntiin. Yhtiö hyödyntää monikanavaista lähestymistapaa, jossa digitaaliset kanavat ja fyysiset myymälät täydentävät toisiaan. Asiakaskokemuksen kehittäminen ja operatiivisen toiminnan tehostaminen ovat strategian ytimessä.

Taloudellinen analyysi

Kamuxin taloudellinen kehitys on ollut viime aikoina haastavaa, ja yhtiö on antanut useita tulosvaroituksia. Osakekurssi heijastaa tätä epävarmuutta.

Analysoi annetut talousluvut

  • Nykyinen kurssi: 2.06 EUR (2025-12-07).
  • 52 vk vaihteluväli: 1.882 – 3.55 EUR. Nykyinen kurssi on lähellä 52 viikon alinta tasoa, mikä kertoo sijoittajien alhaisesta luottamuksesta ja haastavista markkinaolosuhteista. Osake on laskenut merkittävästi, ja esimerkiksi Inderesin mukaan se on 1v -39,68%, 3v -61,71% ja 5v -83,41% (tilanne 1.12.2025).

Talousluvut vuodelta 2024 ja Q3/2025 (tammi-syyskuu 2025):

  • Liikevaihto 2024: 1 010,2 milj. euroa (kasvua 0,8 % edellisvuodesta).
  • Liikevaihto Q1-Q3 2025: 670,8 milj. euroa (laskua 13,3 % edellisvuodesta).
  • Myytyjen autojen määrä 2024: 66 548 autoa (laskua 2,5 % edellisvuodesta).
  • Myytyjen autojen määrä Q1-Q3 2025: 43 629 autoa (laskua 15,5 % edellisvuodesta).
  • Oikaistu liikevoitto 2024: 11,6 milj. euroa (laskua 35,8 % edellisvuodesta), liikevoittoprosentti 1,1 %.
  • Oikaistu liikevoitto Q1-Q3 2025: 5,2 milj. euroa (laskua 52,3 % edellisvuodesta), liikevoittoprosentti 0,8 %.
  • Tilikauden tulos 2024: 4,6 milj. euroa.
  • Osakekohtainen tulos (EPS) 2024: 0,12 euroa.
  • Osakekohtainen tulos (EPS) Q1-Q3 2025: -0,05 euroa.

Vertaa arvostuskertoimia (P/E, P/B) toimialaan

Koska Kamuxin osakekohtainen tulos (EPS) oli Q1-Q3 2025 negatiivinen (-0,05 EUR), perinteinen P/E-luku ei ole mielekäs. Tämä heikentää P/E-luvun käyttöä arvostusmittarina. Vahvoja toimialan keskiarvoja on rajallisesti saatavilla, mutta yleisesti käytettyjen autojen vähittäiskaupan alalla kannattavuusmarginaalit voivat olla ohuita. Kamuxin haasteet kannattavuudessa näkyvät alhaisessa liikevoittoprosentissa (0,8 % Q1-Q3 2025).

Kannattavuus ja sen kehitys

Kamuxin kannattavuus on heikentynyt merkittävästi. Vuonna 2024 oikaistu liikevoitto laski 35,8 % ja oli 11,6 miljoonaa euroa, ja Q1-Q3 2025 lasku jatkui 52,3 %:lla, jolloin oikaistu liikevoitto oli vain 5,2 miljoonaa euroa. Tämä johtuu heikentyneistä myyntivolyymeista ja kireästä katetasosta kaikilla toimintamailla. Q3 2025 -luvut kuitenkin ”yllättivät” positiivisesti keskittymällä operatiivisen suorituskyvyn ja kannattavuuden vahvistamiseen sekä kassan rakentamiseen.

Tase ja velkaantuneisuus

Maaliskuun 2024 lopussa konsernin taseen loppusumma oli 228,5 milj. euroa, josta omaa pääomaa oli 112,9 milj. euroa. Nettovelka oli 71,0 milj. euroa. Omavaraisuusaste oli 33 % vuonna 2024. Kamuxilla on ollut tavoitteena neuvotella uusi pitkäaikainen rahoituskokonaisuus, sillä 40 miljoonan euron luottosopimus Nordean kanssa erääntyy keväällä 2025. Yhtiön mukaan tase on ollut vahva ja kassavirta positiivinen koko pörssihistorian ajan.

Kassavirta ja osingot

Kamuxin operatiivinen kassavirta oli vahva Q1-Q3 2025, vaikka liikevaihto ja oikaistu liikevoitto laskivat. Tämä on positiivinen merkki yhtiön kyvystä hallita käyttöpääomaa haastavassa tilanteessa. Kamuxin osinkopolitiikan tavoitteena on jakaa vähintään 25 % tilikauden voitosta, mutta hallitus arvioi jaettavan osingon ja kasvuinvestointien välisen tasapainon vuosittain. Tilikaudelta 2024 hallitus päätti jakaa osinkoa 0,07 euroa osakkeelta, mikä vastaa 58 % tilikauden 2024 osakekohtaisesta tuloksesta. Tämä osinko maksettiin lokakuussa 2025. Yhtiöllä on ”vahva kassavirta- ja osinkohistoria markkinakäänteistä huolimatta”.

Strategia ja näkymät

Yhtiön strategia

Kamux päivitti strategiansa vuosille 2024–2026 maaliskuussa 2024. Strategian ytimessä on asiakkaan nostaminen kaiken toiminnan keskiöön, operatiivisen toiminnan tehostaminen sekä näiden avulla saavutettava kannattava kasvu. Tavoitteena on olla Euroopan suurin käytettyjen autojen kauppias vahvistamalla Kamuxin konseptia ja prosesseja sekä kehittämällä myymäläverkostoa ja valikoimaa. Strategian ydinalueita ovat autovalikoiman kehittäminen, reilut ja keskitetysti ohjatut hinnat, standardoidut kuntokartoitukset, saumattoman asiakaskokemuksen parantaminen kaikissa kanavissa sekä innovatiiviset liikkumiseen liittyvät palvelut. Operatiivista tehostamista haetaan konsernin hyödyntämisestä ostotoiminnassa, keskitetymmästä autojen tarkastus-, kunnostus- ja myyntiinlaittoprosessista sekä data-avusteisesta hinnoittelusta.

Kasvunäkymät

Kamuxin pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat myytyjen autojen määrä 100 000 kappaletta vuodessa, liikevaihto 1,5 miljardia euroa ja oikaistu liikevoittoprosentti 4 %. Yhtiö näkee kasvumahdollisuuksia Euroopan hajanaisilla käytettyjen autojen markkinoilla, joilla on konsolidaatiopainetta. Orgaanista kasvua voidaan vauhdittaa yritysostoilla ja strategisilla kumppanuuksilla.

Näkymät vuodelle 2025 ovat kuitenkin varovaiset. Lokakuussa 2025 Kamux päivitti näkymiään ja arvioi vuoden 2025 oikaistun liikevoiton laskevan edelliseen vuoteen verrattuna. Aiemmin helmikuussa 2025 yhtiö odotti oikaistun liikevoiton paranevan.

Ajankohtaiset tapahtumat (perustuen uutisiin)

  • Tulosvaroitukset ja kannattavuushaasteet: Lokakuussa 2025 Kamux antoi tulosvaroituksen, jossa se ilmoitti myytyjen autojen määrän jääneen ennusteesta ja euromääräisen oikaistun liikevoiton arvioidun jäävän odotettua alhaisemmaksi. [cite: 16.10.2025 uutiset] Tämä ei ollut yllätys markkinoille, vaan ”tosiasioiden tunnustamista”. [cite: Talouselämä 16.10.2025]
  • Johtajavaihdokset: Toimitusjohtaja Tapio Pajuharjun lähtö ja perustaja Juha Kalliokosken paluu toimitusjohtajaksi lokakuussa 2025 kertovat yhtiön sisäisistä haasteista ja pyrkimyksestä uuteen suuntaan. [cite: Arvopaperi 16.10.2025, 7] Myös Ruotsin toiminnoissa ja muissa avainrooleissa on tehty uusia nimityksiä vuoden 2025 alussa.
  • Q3 2025 -tulos: Yhtiö onnistui ”yllättämään” sijoittajat heinä-syyskuun luvuillaan marraskuussa 2025, keskittyen operatiivisen suorituskyvyn, kannattavuuden ja kassan vahvistamiseen. [cite: Kauppalehti 12.11.2025, 27] Vaikka liikevaihto ja oikaistu liikevoitto laskivat, operatiivinen kassavirta oli vahva.
  • Mainehaasteet: Iltalehden (2025-08-01) ja Moottori-lehden (2025-06-27) uutiset ovat nostaneet esiin Kamuxin asiakaspalveluun ja toimintaan liittyvää kritiikkiä. Kamux on antanut vastineen Moottori-lehden juttuihin. [cite: Iltalehti 1.8.2025, Moottori 27.6.2025]
  • Omien osakkeiden hankinta: Kamux on ilmoittanut omien osakkeiden hankinnasta joulukuussa 2025.

Riskit ja mahdollisuudet

Keskeiset riskit

  • Liiketoimintariskit:
    • Markkinatilanne: Korkojen nousu, inflaatio ja yleinen talouden epävarmuus voivat heikentää kuluttajien ostovoimaa ja vähentää käytettyjen autojen kysyntää. Myös autojen valikoiman ja varaston hallinta on kriittistä, sillä ”vääränlainen valikoima” on aiemmin vaikuttanut kannattavuuteen.
    • Kilpailu: Kireä kilpailu käytettyjen autojen markkinoilla voi painaa myyntivolyymeja ja katteita.
    • Maine ja asiakaskokemus: Negatiivinen julkisuus ja heikko asiakaskokemus voivat rapauttaa brändiä ja vähentää myyntiä. [cite: Iltalehti 1.8.2025, Moottori 27.6.2025]
    • Kansainvälisen kasvun epäonnistuminen: Jos Ruotsin ja Saksan markkinoilla ei saavuteta riittävää markkina-asemaa tai Kamuxin liiketoimintamalli ei sovellu niihin, kansainvälinen kasvu voi olla kallis rahanreikä.
  • Rahoitusriskit:
    • Uudelleenrahoitus: 40 miljoonan euron luottosopimuksen erääntyminen keväällä 2025 ja uuden rahoituskokonaisuuden neuvotteluun liittyvä epävarmuus.
    • Kannattavuuden heikkeneminen: Jatkuva kannattavuuden lasku heikentää kykyä generoida positiivista kassavirtaa ja maksaa velkoja.
  • Johtamisriskit: Useat johtajavaihdokset voivat tuoda epävarmuutta strategian toteutukseen ja operatiiviseen toimintaan. [cite: Arvopaperi 16.10.2025, 7, 32, 34]

Kasvumahdollisuudet

  • Markkinan konsolidaatio: Euroopan käytettyjen autojen markkina on erittäin hajanainen, mikä tarjoaa Kamuxille mahdollisuuksia kasvaa ja vahvistaa markkina-asemaansa. Kuluttajat suosivat yhä enemmän suuria, tunnettuja ja luotettavia toimijoita.
  • Digitaalisten kanavien hyödyntäminen: Monikanavaisen liiketoimintamallin ja digitaalisten palveluiden kehittäminen voi parantaa tehokkuutta ja asiakaskokemusta, mahdollistaen kustannustehokkaamman liiketoiminnan.
  • Kustannustehokkuus ja operatiivinen tehostaminen: Uusi tehostamisohjelma ja keskittyminen systemaattiseen dataan perustuvaan hinnoitteluun sekä varastonhallintaan voivat parantaa marginaaleja.
  • Sähköautojen käytettyjen markkinoiden kasvu: Sähköautojen ja hybridien kysynnän kasvu tarjoaa uusia mahdollisuuksia valikoiman ja palveluiden kehittämiseen.
  • Strategiset kumppanuudet ja yritysostot: Orgaanista kasvua on mahdollista vauhdittaa yritysostoilla ja strategisilla kumppanuuksilla, kuten Webcars Logisticsin hankinta Ruotsissa.

Toimialan trendit

  • Käytettyjen autojen kysynnän vakaus: Vaikka uusien autojen markkinoilla on haasteita, käytettyjen autojen markkinat Euroopassa ovat osoittaneet vakaampaa kehitystä.
  • Siirtymä ammattimaisiin toimijoihin: Kuluttajien välinen kauppa vähenee, ja ammattimaisten, luotettavien toimijoiden kuten Kamuxin rooli korostuu.
  • Digitalisaatio: Verkkokaupan ja digitaalisten palveluiden merkitys autokaupassa kasvaa jatkuvasti.
  • Sähköistyminen: Sähkö- ja hybridiautojen osuus koko autokannasta ja siten myös käytettyjen autojen markkinoilla kasvaa.
  • Kustannuspaineet: Yleinen kustannusinflaatio ja kiristynyt kilpailu pitävät katteita paineessa.

Yhteenveto sijoittajalle

Kamux Oyj on kokenut haastavan ajanjakson, mikä näkyy osakekurssin merkittävässä laskussa ja viimeaikaisissa tulosvaroituksissa. Yhtiön nykyinen kurssi 2.06 EUR on lähellä 52 viikon alinta tasoa (1.882 EUR), heijastaen markkinoiden epävarmuutta ja heikentynyttä luottamusta.

Kamuxin liiketoimintamalli on perustaltaan vahva, nojaten monikanavaiseen myyntiin ja tehokkaaseen varastonkiertoon Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Yhtiö on Suomen markkinajohtaja ja pyrkii kasvamaan Euroopan suurimmaksi käytettyjen autojen kauppiaaksi hyödyntämällä markkinan hajanaisuutta ja konsolidaatiokehitystä.

Viimeaikaiset talousluvut osoittavat kuitenkin kannattavuuden heikentyneen merkittävästi, ja vuoden 2025 oikaistun liikevoiton odotetaan laskevan edellisvuodesta. Toimitusjohtajavaihdokset ja negatiivinen julkisuus ovat lisänneet epävarmuutta. Toisaalta Q3 2025 -tulos ”yllätti” positiivisesti keskittymällä kannattavuuden parantamiseen ja vahvaan operatiiviseen kassavirtaan, mikä osoittaa yhtiön kykyä reagoida haasteisiin. [cite: Kauppalehti 12.11.2025, 27]

Sijoittajan näkökulmasta Kamux on tällä hetkellä ”pelipaperi”, jolla on potentiaalia toipua pitkän kurimuksen jälkeen, jos yhtiön strategiset toimenpiteet ja tehostamisohjelmat tuottavat tulosta ja markkinatilanne paranee. [cite: Arvopaperi 11.8.2025, 25] Riskinä ovat jatkuvat kannattavuushaasteet, kireä kilpailu ja kansainvälisen kasvun vaikeudet. Mahdollisuuksia luovat markkinan konsolidaatio, digitaalisten kanavien hyödyntäminen ja tehostamistoimien onnistuminen. Yhtiöllä on myös vahva kassavirta- ja osinkohistoria markkinakäänteistä huolimatta, ja se on jakanut osinkoa tilikaudelta 2024 (0,07 EUR/osake).

Keskeiset seurattavat asiat

  • Kannattavuuden kehitys: Onnistuuko yhtiö kääntämään oikaistun liikevoittonsa kasvuun ja parantamaan marginaaleja strategiansa mukaisesti?
  • Varastonhallinta ja valikoima: Pystyykö Kamux optimoimaan autovalikoimansa ja varastonsa siten, että se vastaa paremmin kysyntää ja parantaa katteita?
  • Kansainvälisten toimintojen kehitys: Saavutetaanko Ruotsissa ja Saksassa kannattavaa kasvua ja vahvempi markkina-asema?
  • Uudelleenrahoitus: Miten yhtiö onnistuu neuvottelemaan uuden pitkäaikaisen rahoituskokonaisuuden keväällä 2025 erääntyvän luottosopimuksen tilalle?
  • Asiakaskokemus ja maine: Paraneeko asiakastyytyväisyys ja saako yhtiö palautettua luottamusta negatiivisen julkisuuden jälkeen?

Analyytikkojen näkemys

Investing.comin konsensusluokituksen mukaan Kamuxin osakkeen konsensusluokitus on ”Neutraali” kolmen analyytikon tietojen perusteella (0 osta, 1 myy, 2 pidä). Analyytikoiden 12 kuukauden keskimääräinen hintatavoite on noin 2,03 EUR, ylimmän arvion ollessa 2,1 EUR ja alimman 2 EUR. Inderes laski joulukuussa 2024 tavoitehintaansa 2,8 euroon (aik. 4e) ja suosituksensa vähennä-tasolle (aik. osta) yhtiön ohjeistuksen laskun myötä. HelloSafen mukaan yli 27 kotimaisen ja kansainvälisen pankin konsensusennuste asettaa Kamuxille tavoitehinnan noin 2,56 euroa, mikä heijastaa uskoa yhtiön elpymiskykyyn tulevina vuosina.

Tämä analyysi on tuotettu tekoälyn avustuksella ja perustuu julkisiin tietoihin. Sisältö ei ole sijoitussuositus. Talousmedia ei vastaa mahdollisista virheistä tai puutteista.

Kaikki uutiset

Kauppalehti 16.10.2025

Kamux varoittaa tuloksestaan

Myytyjen autojen määrä on jäänyt ennusteesta ja euromääräisen oikaistun liikevoiton arvioidaan jäävän odotettua alhaisemmaksi, yhtiö kertoo.

Kurssikehitys

Tekninen analyysi

Perustiedot

Taloustiedot

Mikä on Kamux Oyj:n osake ja miten se on kehittynyt?

Kamux Oyj on suomalainen autoliikeketju, joka on ollut listattuna Nasdaq Helsingin pörssiin tunnuksella KAMUX vuodesta 2017 lähtien. Yhtiön osakepääoma on 80 000 euroa ja osakkeiden lukumäärä on 40 017 420. Joulukuun 5. päivänä 2025 Kamuxin osakkeen kurssi oli 2,060 euroa, ja sen 52 viikon vaihteluväli on ollut 1,882–3,550 euroa. Osakkeen arvo on kokenut vaihtelua listautumisensa jälkeen heijastaen alan syklisyyttä ja ulkoisten tekijöiden vaikutusta.

Päivitetty: 2025-12-07