S-ryhmä ilmoittaa merkittävästä investointiohjelmasta, joka uudistaa osuuskaupparyhmän myymäläverkostoa läpi Suomen. Investoinnit kohdistuvat erityisesti automaattiseen maksuteknologiaan ja verkkopalveluiden kehittämiseen. Uudistukset vastaavat kuluttajien muuttuneisiin ostotottumuksiin ja kiristyvään kilpailutilanteeseen päivittäistavarakaupassa.

Automaatio ja digitalisaatio ohjaavat investointeja

S-ryhmän tuore investointiohjelma keskittyy kahteen pääalueeseen: myymälöiden teknologiapäivityksiin ja verkkokaupan kapasiteetin kasvattamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa itsepalvelukassojen ja niin sanottujen walk out -myymälöiden lisäämistä sekä ruoan verkkokaupan toimitusverkoston laajentamista.

Automaattinen maksuteknologia on S-ryhmälle strateginen panostus. Yhtiö on testannut kassattomia myymälöitä jo useissa kohteissa pääkaupunkiseudulla, ja konsepti on osoittautunut toimivaksi erityisesti vilkkaissa kaupunkikohteissa. Uuden investointiohjelman myötä teknologiaa viedään laajemmin eri myymälätyyppeihin.

Verkkopalveluiden osalta S-ryhmä vahvistaa erityisesti S-kaupat-verkkokaupan toimituskapasiteettia. Ruoan verkkokauppa on kasvanut voimakkaasti viime vuosina, ja kilpailu alalla on kiristynyt merkittävästi uusien toimijoiden myötä.

Investointien tarkkaa euromäärää ei ole julkistettu, mutta S-ryhmän vuotuiset kokonaisinvestoinnit ovat tyypillisesti liikkuneet 400–500 miljoonan euron tasolla. Automaation ja digitalisaation osuus tästä on kasvanut tasaisesti.

Kilpailutilanne ajaa uudistuksia

S-ryhmän päätös kiihdyttää teknologiainvestointeja heijastaa päivittäistavarakaupan murrosta. Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut pysyvästi: itsepalvelu on arkipäivää, ja verkko-ostamisen suosio kasvaa edelleen.

Suomen päivittäistavarakaupan markkina on perinteisesti ollut S-ryhmän ja K-ryhmän hallussa. Viime vuosina kilpailu on kuitenkin kiristynyt, kun Lidl on kasvattanut markkinaosuuttaan ja uudet verkkokauppatoimijat ovat haastaneet vakiintuneet pelisäännöt.

Työvoimakustannusten nousu on toinen merkittävä ajuri automaatioinvestoinneille. Itsepalvelukassat ja kassattomat myymälät vähentävät henkilöstötarvetta kassatyössä, mikä parantaa toiminnan kannattavuutta pitkällä aikavälillä.

S-ryhmän johto perustelee uudistuksia asiakaskokemuksella

S-ryhmän edustajat ovat korostaneet, että investoinnit palvelevat ensisijaisesti asiakaskokemuksen parantamista. Automaatio ei ole itsetarkoitus, vaan keino tarjota sujuvampaa asiointia erityisesti kiireisille kuluttajille.

”Asiakkaat odottavat meiltä nopeaa ja vaivatonta asiointia. Teknologia mahdollistaa sen, että jokainen voi valita itselleen sopivimman tavan tehdä ostokset”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johto on linjannut aiemmissa yhteyksissä.

Samalla yhtiö on painottanut, ettei automaatio tarkoita henkilökohtaisen palvelun katoamista. Vapautuvaa työaikaa ohjataan asiakaspalveluun ja myymälöiden ylläpitoon. Henkilöstöjärjestöt ovat kuitenkin seuranneet kehitystä tarkasti.

Kuluttajalle uudistukset näkyvät arjessa

Tavalliselle asiakkaalle S-ryhmän investoinnit konkretisoituvat usealla tavalla. Itsepalvelukassojen määrä kasvaa, ja yhä useammassa myymälässä voi asioida ilman perinteistä kassajonoa. Mobiilisovelluksen rooli kauppa-asioinnissa korostuu.

Verkkokaupan osalta toimitusajat lyhenevät ja saatavuusalue laajenee. Tämä on merkittävää erityisesti suurten kaupunkien ulkopuolella, missä ruoan verkkokauppa on toistaiseksi ollut rajallisempaa.

Sijoittajanäkökulmasta osuuskaupparakenne asettaa omat erityispiirteensä: S-ryhmä ei ole pörssiyhtiö, joten suoraa osakesijoitusta ei voi tehdä. Investoinnit vaikuttavat kuitenkin laajemmin kaupan alan dynamiikkaan ja kilpailijoiden strategioihin.

Päivittäistavarakaupan työntekijöille automaatiokehitys merkitsee työnkuvan muutosta. Alan liitot ovat peräänkuuluttaneet riittävää koulutusta ja siirtymäaikoja, kun työtehtävät muuttuvat teknologian myötä.

Remonttien aikataulu ulottuu useille vuosille

S-ryhmän kauppaverkoston uudistaminen ei tapahdu yhdessä yössä. Investointiohjelma etenee vaiheittain, ja eri myymälätyypit uudistuvat eri tahdissa. Suuret marketit ja kaupunkikeskustojen myymälät ovat tyypillisesti ensimmäisinä vuorossa.

Seuraavien kuukausien aikana S-ryhmältä odotetaan tarkempia tietoja investointien kohdentumisesta ja aikataulusta. Yhtiö julkistaa tyypillisesti merkittävät hankkeet alueellisten osuuskauppojen kautta.

Avoimeksi kysymykseksi jää, miten nopeasti automaatio etenee pienemmissä Sale-myymälöissä ja miten tasapuolisesti uudistukset jakautuvat eri puolille Suomea. Alueellinen tasa-arvo on osuuskauppatoiminnassa keskeinen periaate.

Lähteet

Yle: https://yle.fi/