Fiskars Groupin liikevaihto kääntyi kolmannella vuosineljänneksellä 4 prosentin kasvuun pitkän hiipumisen jälkeen. Ilon aihetta himmensi kuitenkin vertailukelpoisen liikevoiton lasku, kun toimitusketjun häiriöt ja ylimääräiset logistiikkakustannukset söivät tulosta. Yhtiö pitää kiinni vuoden 2025 ohjeistuksestaan, mutta varoittaa makrotalouden epävarmuuden jatkuvan.
Liikevaihto kääntyi viimein kasvuun
Fiskars Group raportoi tammi-syyskuun 2025 osavuosikatsauksessaan kolmannen neljänneksen liikevaihdoksi 305,2 miljoonaa euroa, mikä merkitsi 4 prosentin kasvua vertailukauteen nähden. Orgaaninen kasvu oli samaa tasoa, 4 prosenttia, kun valuuttakurssimuutokset eivät juuri vaikuttaneet tulokseen.
Kasvu oli tervetullut käänne yhtiölle, joka on kamppaillut heikentyneen kuluttajakysynnän kanssa erityisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kaikki kolme liiketoiminta-aluetta – Vita, Terra ja Crea – onnistuivat kasvattamaan myyntiään kvartaalin aikana.
Tammi-syyskuun kumulatiivinen liikevaihto oli 906,8 miljoonaa euroa, mikä oli kuitenkin edelleen 2 prosenttia edellisvuotta pienempi. Orgaaninen lasku oli 3 prosenttia, kun valuuttakurssit antoivat prosentin positiivisen vaikutuksen.
Yhtiön tilauskanta vahvistui kvartaalin aikana, ja erityisesti tukkukaupan kautta tapahtuva myynti osoitti elpymisen merkkejä. Suoramyynti kuluttajille pysyi vakaana, vaikka verkkokaupan kasvu on hidastunut toimialalla laajemminkin.
Toimitusketjun kriisi iski kannattavuuteen
Liikevaihdon myönteisestä kehityksestä huolimatta Fiskarsin kannattavuus heikkeni merkittävästi. Kolmannen neljänneksen vertailukelpoinen liikevoitto (EBIT) laski selvästi edellisvuodesta, kun toimitusketjun häiriöt aiheuttivat odottamattomia lisäkustannuksia.
Kesän ja alkusyksyn aikana globaalit logistiikkahaasteet kärjistyivät jälleen. Erityisesti Aasian ja Euroopan väliset rahtihinnat nousivat, ja toimitusten viivästymiset pakottivat yhtiön turvautumaan kalliimpiin kuljetusvaihtoehtoihin. Lisäksi varastonhallintaan liittyvät kustannukset kasvoivat.
Bruttokate heikkeni vertailukaudesta, mikä heijasteli sekä korkeampia hankintakustannuksia että tuotemixin muutoksia. Yhtiö on joutunut lisäämään alennusmyyntiä varastojen kierrättämiseksi, mikä on painanut keskimääräisiä myyntihintoja.
Koko alkuvuoden vertailukelpoinen liikevoitto jäi selvästi alle edellisvuoden tason. Yhtiö on käynnistänyt tehostamisohjelman, jonka säästövaikutusten odotetaan näkyvän täysimääräisesti vasta vuonna 2026.
Brändistrategia edistyi – Iittala ja Wedgwood vetureina
Fiskarsin pitkän aikavälin strategia nojaa vahvasti premium-brändien kehittämiseen. Kolmannella neljänneksellä erityisesti Iittala ja Wedgwood menestyivät odotettua paremmin, mikä kompensoi osittain perinteisten puutarha- ja saksibrändien heikompaa kysyntää.
Vita-liiketoiminta-alue, johon kuuluvat muun muassa Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood, kasvoi kvartaalilla vahvasti. Aasiassa, erityisesti Japanissa ja Etelä-Koreassa, premiumlasitavarat ja keramiikka löysivät uusia asiakassegmenttejä.
Terra-liiketoiminta-alue, johon kuuluvat legendaarinen Fiskars-saksibrändi ja puutarhatyökalut, kärsi edelleen heikosta sesongista. Pohjois-Amerikan ja Euroopan kevät- ja kesämyynti jäi laimeaksi epäsuotuisan sään ja kuluttajien varovaisuuden vuoksi.
Crea-segmentti, johon kuuluvat askartelu- ja käsityötarvikkeet, osoitti vakaita merkkejä, vaikka alan pitkään jatkunut taantuma on hidastanut kasvua. DIY-trendin hiipuminen pandemian huippuvuosista on näkynyt laajasti koko toimialalla.
Toimitusjohtaja Nathalie Ahlström kommentoi
”Kolmas vuosineljännes osoitti, että strategiamme toimii. Liikevaihdon kasvu oli rohkaiseva signaali, vaikka toimintaympäristö pysyy haastavana”, Fiskarsin toimitusjohtaja Nathalie Ahlström toteaa osavuosikatsauksessa.
”Toimitusketjun lisäkustannukset olivat pettymys, mutta olemme ryhtyneet toimenpiteisiin niiden hallitsemiseksi. Olemme neuvotelleet uudelleen useita logistiikkasopimuksia ja optimoineet varastoverkkoa kustannusten alentamiseksi”, Ahlström jatkaa.
”Uskomme vahvasti premium-brändeihin. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan laadusta ja kestävyydestä, ja tämä näkyy erityisesti Iittalan ja Wedgwoodin kysynnässä. Jatkamme panostuksia näihin ikonisiin brändeihin.”
Toimitusjohtaja korostaa myös kestävän kehityksen merkitystä yhtiön tulevaisuudelle. Fiskars on asettanut kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ja raportoi vuosittain edistymisestään. Kuluttajatutkimukset osoittavat, että vastuullisuus on yhä keskeisempi ostopäätöksiin vaikuttava tekijä.
Mitä tämä tarkoittaa sijoittajalle?
Fiskarsin osake on ollut vuoden 2025 aikana vaihteleva sijoituskohde. Liikevaihdon kasvuun kääntyminen on positiivinen signaali, mutta kannattavuushaasteet painavat osakkeen arvostusta. Analyytikot ovat varovaisen optimistisia.
Osinkosijoittajille Fiskars on perinteisesti ollut kiinnostava kohde. Yhtiön osinkopolitiikka tähtää vakaaseen ja kasvavaan osinkoon, mutta vuoden 2025 heikentynyt tulos herättää kysymyksiä ensi kevään osingonmaksukyvystä.
Yhtiön taserakenne on vahva. Nettovelka on hallittavalla tasolla, ja yhtiöllä on riittävä rahoituksellinen liikkumavara sekä investointeihin että mahdollisiin yritysostoihin. Strategiset ostot ovat edelleen pöydällä, mikäli sopivia kohteita ilmaantuu.
Pitkän aikavälin sijoittajille Fiskarsin brändisalkku tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Ikonisten brändien kuten Iittalan, Wedgwoodin ja Fiskars-saksien markkina-asema on vahva, ja premiumisaatiostrategia voi tuottaa hedelmää talouden elpyessä.
Riskinä pysyy kuluttajakysynnän epävarmuus. Inflaation ja korkojen vaikutukset kotitalouksien ostovoimaan näkyvät edelleen, ja luksustuotteiden kysyntä voi heikentyä talouden mahdollisessa taantumassa.
Ohjeistus pysyi ennallaan – vuosi 2026 ratkaisee
Fiskars pitää kiinni vuoden 2025 taloudellisesta ohjeistuksestaan. Yhtiö odottaa koko vuoden liikevaihdon pysyvän suurin piirtein edellisvuoden tasolla ja vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin säilyvän tyydyttävänä haastavasta ympäristöstä huolimatta.
Vuoden 2026 näkymät ovat avoimet. Yhtiön tehostamisohjelman odotetaan tuottavan merkittäviä säästöjä, mutta niiden realisoituminen riippuu globaalin talouden kehityksestä. Kuluttajaluottamuksen elpyminen olisi kriittistä erityisesti Terra-segmentin kannalta.
Seuraavan osavuosikatsauksen Fiskars julkaisee helmikuussa 2026, jolloin selviävät koko vuoden 2025 luvut. Samalla yhtiön odotetaan antavan ensimmäisen ohjeistuksen vuodelle 2026.
Yhtiökokous pidetään perinteisesti maalis-huhtikuussa, jolloin päätetään myös osingosta. Sijoittajat seuraavat tarkasti, pystyykö yhtiö ylläpitämään aiempien vuosien osinkotason heikentyneestä tuloksesta huolimatta.


















