Yhtiön esittely

Tulikivi Oyj A on suomalainen luonnonkiven jalostukseen erikoistunut pörssiyhtiö, joka on tunnettu erityisesti lämpöä varaavista vuolukivitakoistaan. Yhtiö kuvailee itseään maailman suurimmaksi teollisesti tuotettujen lämpöä varaavien takkojen valmistajaksi. Tulikiven toiminta juontaa juurensa vuoteen 1893, jolloin Suomen Vuolukivi Oy perustettiin. Nykyinen Tulikivi Oyj perustettiin vuonna 1980 Reijo Vauhkonen toimesta vastaamaan öljykriisin nostamiin energiakustannuksiin ja kasvavaan ympäristötietoisuuteen Euroopassa. Yhtiön osakkeet listattiin Helsingin pörssiin vuonna 1988.

Historia ja tausta

Tulikiven historia on pitkä ja vaiheikas, ja se kytkeytyy vahvasti suomalaisen vuolukiven hyödyntämiseen. Alkuperäinen Suomen Vuolukivi Oy valmisti vuolukivestä muun muassa julkisivuja ja takkoja tunnettujen arkkitehtien, kuten Eliel Saarisen, suunnitelmien pohjalta. Toisen maailmansodan jälkeen sähkön ja teräksen aikakausi syrjäytti puulämmityksen, ja vuolukiven louhinta hiipui. Reijo Vauhkonen elvytti toiminnan 1980-luvulla keskittyen energiatehokkaisiin vuolukivitakkoihin.

Markkina-asema Suomessa ja kansainvälisesti

Tulikivi on maailman johtava lämpöä varaavien takkojen valmistaja ja Suomen johtava kivenjalostusyritys. Yhtiö vie yli puolet tuotteistaan, pääasiassa Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan. Euroopan takkamarkkinoiden koko oli noin 1,0 miljoonaa takkaa vuonna 2024, josta lämpöä varaavien takkojen osuus oli noin 100 000–140 000 yksikköä. Tulikivi pyrkii kasvattamaan markkinaosuuttaan erityisesti Keski-Euroopan takkamarkkinoilla uusilla tuotekokoelmillaan.

Liiketoiminta

Tulikiven liiketoiminta jakautuu kolmeen pääalueeseen: takat, saunat ja sisustuskivet.

Tuotteet ja palvelut

  • Takat: Yhtiön ydinliiketoimintaa ovat laadukkaat, lämpöä varaavat vuolukivitakat, jotka hyödyntävät vuolukiven ainutlaatuisia lämmönvarausominaisuuksia. Tuotevalikoimaan kuuluu myös pellettitakkoja, vesilämmitystakkoja ja tulisijan ohjausjärjestelmiä. Uudempi Jero-mallisto yhdistää lämpöä varaavan tulisijan teknologian kompaktiin kokoonsa vastaten markkinoiden kysyntään pienempikokoisista ja helposti asennettavista tuotteista.
  • Saunatuotteet: Tulikivi valmistaa sähkö- ja puulämmitteisiä kiukaita, joita voidaan verhoilla vuolukivellä, muilla luonnonkivillä tai keraamisilla laatoilla. Saunakiukaiden valikoimaa on laajennettu uusilla malleilla, kuten Kevo-mallistolla.
  • Sisustuskivet: Valikoimaan kuuluu erilaisia luonnonkivestä tai komposiittikivimateriaaleista valmistettuja työtasoja, laattoja ja mosaiikkeja kodin eri tiloihin. Tulikivi hyödyntää omia vuolukiviesiintymiään Suomessa.

Asiakassegmentit

Tulikiven pääasiallisia asiakkaita ovat kuluttajat, jotka arvostavat laadukkaita, energiatehokkaita ja kestäviä tulisija- ja saunaratkaisuja. Sisustuskivien osalta merkittävä asiakasryhmä ovat suomalaiset keittiöliikkeet, mutta tuotteita myydään myös suoraan rakentajille ja remontoijille. Vientiin suuntautuvat tuotteet palvelevat kuluttajia erityisesti Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Kilpailuedut ja -haitat

Kilpailuedut:

  • Omat raaka-ainevarat: Tulikiven toiminta perustuu pitkälti omien vuolukiviesiintymien hyödyntämiseen Suomessa, mikä takaa raaka-aineen saatavuuden ja laadun sekä lyhyet kuljetusmatkat.
  • Tuotekehitys ja laatu: Yhtiö panostaa tuotekehitykseen ja on tunnettu korkeasta laadustaan, energiatehokkuudestaan ja muotoilustaan. Tulikivi oli ensimmäinen kivenjalostaja, joka sai ISO 9001 -laatujärjestelmäsertifikaatin.
  • Markkina-asema: Tulikivi on maailman suurin lämpöä varaavien takkojen valmistaja, mikä antaa sille tiettyä skaalaetua ja brändin tunnettuutta.
  • Vahva vienti: Yhtiön liikevaihdosta yli puolet tulee viennistä, mikä hajauttaa maantieteellisiä riskejä.

Kilpailuhaitat:

  • Rakennusalan suhdanneherkkyys: Yhtiön liiketoiminta on herkkä rakennusalan ja kuluttajien luottamuksen vaihteluille, mikä on näkynyt viimeaikaisessa heikentyneessä tilausvirrassa.
  • Kustannuspaineet: Raaka-aineiden, palkkojen, rahtien ja energiakustannusten nousu voi heikentää kannattavuutta, jos niitä ei pystytä siirtämään tuotteiden hintoihin.
  • Kapea tuoteportfolio: Vaikka tuotevalikoima on laajentunut, ydinliiketoiminta on edelleen keskittynyt takkoihin ja saunatuotteisiin, mikä voi altistaa yhtiön tiettyjen markkinoiden muutoksille.

Liiketoimintamalli

Tulikiven liiketoimintamalli perustuu oman vuolukiviraaka-aineen tehokkaaseen hyödyntämiseen ja jalostamiseen korkealaatuisiksi lopputuotteiksi. Yhtiö hallinnoi koko arvoketjua louhinnasta valmistukseen ja jakeluun. Myynti tapahtuu laajan jälleenmyyjäverkoston kautta niin kotimaassa kuin vientimarkkinoillakin. Yhtiö panostaa myös online-myynnin kehittämiseen.

Taloudellinen analyysi

Annetut talousluvut ovat rajalliset, sisältäen vain nykyisen osakekurssin (0.47 EUR) ja 52 viikon vaihteluvälin (0.38 – 0.5 EUR). Tarkempi analyysi vaatii lisätietoja P/E- ja P/B-luvuista, kannattavuudesta, taseesta, velkaantuneisuudesta ja kassavirrasta. Käytettävissä olevien uutisten ja talousraporttien perusteella voidaan kuitenkin muodostaa yleiskuva Tulikiven taloudellisesta tilanteesta.

Kannattavuus ja sen kehitys

Tulikiven kannattavuus on ollut viime aikoina haastava. Yhtiö antoi syyskuussa 2025 tulosvaroituksen ja alensi näkymiään liikevaihdosta ja liiketuloksesta vuodelle 2025. [cite: Kauppalehti 2025-09-17] Kolmas kvartaali 2025 jäi vertailukaudesta, ja tilausvirta oli ennakoitua heikompi. [cite: Kauppalehti 2025-11-07] Liikevaihto laski 7,0 miljoonaan euroon (Q3/2024: 7,2 miljoonaa euroa) ja vertailukelpoinen liiketulos oli tappiollinen (-0,2 miljoonaa euroa Q3/2025). Koko tammi-syyskuun 2025 liikevaihto oli 21,6 miljoonaa euroa (Q1-Q3/2024: 25,0 miljoonaa euroa) ja liiketulos 0,0 miljoonaa euroa (Q1-Q3/2024: 1,6 miljoonaa euroa).

Vuosi 2023 oli Tulikivelle kuitenkin vahvasti kannattava, ja liikevaihto kasvoi 45,3 miljoonaan euroon (2022: 44,3 MEUR) ja liiketulos 5,5 miljoonaan euroon (2022: 4,7 MEUR). Liiketulosmarginaali ylitti 12 prosentin pitkän aikavälin tavoitteen. Tämä johtui erityisesti viennin kasvusta, hyvästä kustannushallinnasta ja onnistuneista kannattavuustoimenpiteistä. Vuonna 2024 liikevaihto laski 33,3 miljoonaan euroon (2023: 45,3 MEUR) ja liiketulos 2,1 miljoonaan euroon (2023: 5,5 MEUR), kun kuluttajat lykkäsivät remontti- ja uudisrakennushankkeitaan. Vuoden 2025 ennusteiden mukaan liikevaihto ja vertailukelpoinen liiketulos odotetaan kuitenkin paranevan vuodesta 2024.

Tase ja velkaantuneisuus

Tulikiven tase on vahvistunut viime vuosina. Vuoden 2024 lopussa omavaraisuusaste oli 51,9 prosenttia (2023: 47,8 %), mikä on vahva taso ja ylittää yhtiön vähimmäistavoitteen 40 prosenttia. Nettovelkaantumisaste oli 58,0 prosenttia vuoden 2024 lopussa (2023: 58,4 %). Tämä osoittaa, että yhtiön taloudellinen rakenne on parantunut aiemmista vuosista, jolloin se kohtasi talousvaikeuksia. [cite: Yle 2017-07-11]

Kassavirta ja osingot

Vuonna 2023 liiketoiminnan nettorahavirta oli 4,9 miljoonaa euroa (2022: 6,3 MEUR). Vuonna 2024 se oli 3,6 miljoonaa euroa. Tulikivi on jakanut osinkoa viime vuosina. Vuodelta 2024 hallitus ehdotti 0,01 EUR/A-osake osingonjakona/pääomanpalautuksena. Osinkotuotto oli noin 2,20-2,26 % joulukuun 2025 kurssilla. On kuitenkin huomioitava, että osingot eivät ole olleet täysin katettavissa tuloksella tai kassavirralla viime aikoina, ja osingonmaksupolitiikka on ollut epäsäännöllistä.

Arvostuskertoimet

Annetuista tiedoista ei ole saatavilla suoraan P/E- tai P/B-lukuja. Google-haun perusteella Tulikiven P/E-luku (TTM) oli 267.67 marraskuussa 2025, mikä on erittäin korkea ja viittaa heikkoon tulokseen suhteessa osakekurssiin. Simply Wall St -palvelun mukaan P/E-luku oli -232.9x ja P/S-luku 0.9x. Negatiivinen P/E-luku tarkoittaa, että yhtiö on tappiollinen. Tämä heijastaa yhtiön viimeaikaisia kannattavuusongelmia. Toimialan (teollisuus) keskiarvoista ei ole täsmällistä tietoa saatavilla, mutta korkea tai negatiivinen P/E-luku viittaa usein haasteisiin tai odotuksiin tulevasta käänteestä, jos yhtiö on aiemmin ollut tappiollinen ja ennustetaan palaavan voitolliseksi. Simply Wall St ennustaa Tulikiven palaavan kannattavaksi seuraavan kolmen vuoden aikana. Analyytikkojen konsensusnäkemyksenä on ”UNDERPERFORM”.

Strategia ja näkymät

Yhtiön strategia

Tulikiven strategia keskittyy kolmeen pääalueeseen vuoteen 2027 mennessä:

  1. Markkinaosuuden kasvattaminen Keski-Euroopan takkamarkkinoilla: Tämä tapahtuu erityisesti uusilla, kompakteilla Jero-malliston tulisijoilla, jotka vastaavat kuluttajien kysyntään pienempikokoisista ja helposti asennettavista tuotteista. Tavoitteena on kasvattaa jälleenmyyjien määrää 500:aan vuoden 2026 loppuun mennessä.
  2. Saunaliiketoiminnan liikevaihdon kasvattaminen: Uusien sähkökiuasmallistojen, kuten Kevon, lanseeraukset ja jakeluverkoston laajentaminen tukevat tätä tavoitetta.
  3. Suomussalmen talkkiprojektin edistäminen investointivaiheeseen: Tämä projekti tarjoaa potentiaalia merkittävään uuteen liiketoiminta-alueeseen, ja sen ympäristövaikutusten arviointiprosessi (YVA) on saatu päätökseen.

Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa yli 50 miljoonan euron liikevaihto ja yli 12 prosentin vertailukelpoinen liiketulosmarginaali vuoteen 2027 mennessä.

Kasvunäkymät

Lyhyellä aikavälillä kasvunäkymät ovat haastavat yleisen taloudellisen epävarmuuden ja rakennusalan heikon suhdanteen vuoksi. Tulikivi on alentanut vuoden 2025 näkymiään, ja liikevaihdon odotetaan olevan 29–33 miljoonaa euroa ja vertailukelpoisen liiketuloksen 1–2 miljoonaa euroa. [cite: Kauppalehti 2025-09-17, 25] Pitkällä aikavälillä kasvua odotetaan uusista tuotekokoelmista, viennin kasvusta ja mahdollisesti talkkiprojektista. Analyytikoiden mukaan Tulikiven odotetaan kasvattavan liikevaihtoaan keskimäärin 3,6 % vuodessa ja tulostaan 50,2 % vuodessa.

Ajankohtaiset tapahtumat

  • Heikentynyt tilausvirta ja tulosvaroitukset: Tulikivi on julkaissut useita heikkoja osavuosikatsauksia ja tulosvaroituksia vuosina 2024 ja 2025, mikä kuvastaa haastavaa markkinatilannetta. [cite: Kauppalehti 2025-11-07, Kauppalehti 2025-09-17, Kauppalehti 2025-08-15]
  • Talkkiprojektin eteneminen: Suomussalmen talkkiesiintymän hyödyntämiseen liittyvä YVA-prosessi on saatu päätökseen, ja ympäristölupahakemus on jätetty. Esiintymää pidetään Euroopan mittakaavassa merkittävänä, ja sen toteutuminen voisi avata uusia liiketoimintamahdollisuuksia, jopa myynnin muodossa. [cite: Arvopaperi 2023-08-29]
  • Hiekka-akku: Vuolukiven käyttö suurissa lämpövarastoissa, kuten Polar Night Energyn hiekka-akussa, voi avata uusia kysyntäkanavia Tulikiven raaka-aineelle. [cite: Tekniikka&Talous 2025-06-11]

Riskit ja mahdollisuudet

Keskeiset riskit

  • Markkinariski (rakennusala): Tulikiven liiketoiminta on vahvasti sidoksissa uudisrakentamiseen ja remontointiin. Korkeat korot, inflaatio ja yleinen taloudellinen epävarmuus voivat heikentää kuluttajien luottamusta ja investointihalukkuutta, mikä vaikuttaa negatiivisesti takkojen ja sisustuskivien kysyntään.
  • Kannattavuusriski: Vaikka yhtiö on parantanut kustannustenhallintaansa, heikentynyt myyntivolyymi ja mahdolliset kustannuspaineet voivat rasittaa kannattavuutta.
  • Kilpailuriski: Markkinoilla on useita toimijoita, ja kilpailu voi kiristyä erityisesti vientimarkkinoilla.
  • Rahoitusriski: Vaikka tase on vahvistunut, heikko kannattavuus voi pitkittyessään vaikuttaa yhtiön kykyyn rahoittaa investointejaan tai maksaa osinkoja. Tulikivellä on ollut aiemmin merkittäviä talousvaikeuksia. [cite: Yle 2017-07-11]

Kasvumahdollisuudet

  • Talkkiprojekti: Suomussalmen talkkiesiintymä on merkittävä mahdollisuus, joka voi avata Tulikivelle uuden, arvokkaan liiketoiminta-alueen teollisuusmineraalien markkinoilla. [cite: Arvopaperi 2023-08-29]
  • Uudet energiaratkaisut: Vuolukiven soveltuvuus energiatehokkaisiin ratkaisuihin, kuten hiekka-akkuihin, voi luoda uusia kysyntäkanavia ja kumppanuuksia. [cite: Tekniikka&Talous 2025-06-11]
  • Viennin laajentaminen: Erityisesti Keski-Euroopan takka- ja saunamarkkinoilla on kasvupotentiaalia uusien tuotekokoelmien ja jakeluverkoston laajentamisen kautta.
  • Tuotevalikoiman monipuolistaminen: Panostus saunatuotteisiin ja sisustuskiviin voi vähentää riippuvuutta takkamarkkinoista.

Toimialan trendit

  • Energiatehokkuus ja ympäristötietoisuus: Kuluttajat suosivat yhä enemmän energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä lämmitysratkaisuja, mihin Tulikiven vuolukivitakat vastaavat hyvin.
  • Bioenergian hyödyntäminen: Puunpolton edistäminen osana uusiutuvan energian ratkaisuja voi tukea takkojen kysyntää.
  • Hyvinvointi ja koti: Saunomisen ja kodin sisustamisen trendit tukevat Tulikiven sauna- ja sisustuskivituotteiden kysyntää.

Yhteenveto sijoittajalle

Tulikivi Oyj A on perinteikäs suomalainen yhtiö, jolla on vahva markkina-asema lämpöä varaavien takkojen valmistuksessa ja ainutlaatuinen raaka-ainepohja vuolukivessä. Yhtiöllä on potentiaalia laajentaa liiketoimintaansa uusiin alueisiin, kuten talkin tuotantoon ja energiatehokkaiden ratkaisujen komponenttitoimittajaksi.

Lyhyellä aikavälillä Tulikiven taloudelliset näkymät ovat kuitenkin haastavat, mikä näkyy heikentyneessä tilausvirrassa, laskevassa liikevaihdossa ja kannattavuudessa. Yhtiö on antanut tulosvaroituksia ja alentaa näkymiään vuodelle 2025. Osakekurssi on liikkunut 52 viikon vaihteluvälinsä keskivaiheilla, mutta korkea tai negatiivinen P/E-luku heijastaa nykyisiä kannattavuusongelmia. Vahvistunut tase ja omavaraisuusaste antavat kuitenkin vakautta vaikeassa markkinatilanteessa.

Keskeiset seurattavat asiat

  • Rakennusalan suhdanne: Kuluttajien luottamuksen ja rakennusalan elpyminen on avainasemassa Tulikiven kysynnän kannalta.
  • Kannattavuuden kehitys: Onnistuuko yhtiö kääntämään kannattavuutensa positiiviseksi ja saavuttamaan asettamansa tavoitteet vuosille 2025 ja 2027?
  • Talkkiprojektin eteneminen: Suomussalmen talkkiprojektin investointipäätös ja mahdolliset kumppanuudet tai myynti voivat vaikuttaa merkittävästi yhtiön arvoon.
  • Viennin kasvu ja uusien tuotteiden menestys: Jero-malliston ja uusien saunakiukaiden menestys Keski-Euroopan markkinoilla on tärkeää kasvutavoitteiden saavuttamiseksi.

Analyytikkojen näkemys

Analyytikoiden konsensusnäkemyksenä Tulikivestä on tällä hetkellä ”UNDERPERFORM”, mikä viittaa varovaisuuteen sijoituksen suhteen. Tulevaisuuden kasvunäkymät ovat kuitenkin positiiviset, ja yhtiön odotetaan palaavan voitolliseksi seuraavan kolmen vuoden aikana. Sijoittajan on syytä seurata tarkasti yhtiön taloudellista kehitystä ja strategisten hankkeiden etenemistä.

Tämä analyysi on tuotettu tekoälyn avustuksella ja perustuu julkisiin tietoihin. Sisältö ei ole sijoitussuositus. Talousmedia ei vastaa mahdollisista virheistä tai puutteista.

Kaikki uutiset

Kurssikehitys

Tekninen analyysi

Perustiedot

Taloustiedot

Milloin Tulikivi Oyj:n viimeisin vuosikertomus on julkaistu ja mitä tietoja se tarjoaa?

Tulikivi Oyj:n vuoden 2023 vuosikertomus julkaistiin 28. maaliskuuta 2024. Se sisältää yhtiön tilinpäätöksen ja tilintarkastuskertomuksen, hallituksen toimintakertomuksen, selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä palkitsemisraportin. Lisäksi vuoden 2024 tilinpäätöstiedote julkaistiin 7. maaliskuuta 2025, ja vuosikertomus julkistettiin yhtiön internetsivuilla viikolla 13 vuonna 2025.

Päivitetty: 2025-12-07