Yhtiön esittely

Tokmanni Group Oyj (TOKMAN) on Suomen suurin halpakauppaketju, joka tarjoaa laajan valikoiman tuotteita edulliseen hintaan. Yhtiön juuret ulottuvat vuoteen 1989, ja se on kasvanut vuosien varrella merkittäväksi toimijaksi Suomen vähittäiskaupan alalla lukuisten yritysostojen ja orgaanisen kasvun kautta.

Tokmannin liiketoiminta kattaa monipuolisesti kuluttajille suunnattuja tuotteita, kuten kodintarvikkeita, pukeutumisen tuotteita, elintarvikkeita, työkaluja, vapaa-ajan tuotteita ja puutarhatarvikkeita. Yhtiö on vahvistanut markkina-asemaansa Suomessa laajalla myymäläverkostollaan ja viime aikoina myös laajentunut päivittäistavaramarkkinoille yksinoikeudella Spar-brändin operointiin Suomessa.

Kansainvälisesti Tokmanni on ottanut ensiaskeleita Ruotsin markkinoilla, ja yhtiön kasvunäkymiä haetaan myös sieltä.

Liiketoiminta

Tuotteet ja palvelut

Tokmannin tuotevalikoima on laaja ja suunnattu kattamaan kuluttajien arjen tarpeet. Valikoimaan kuuluvat muun muassa kuivatuotteet, pukeutuminen, kauneus ja terveys, koti ja sisustus, työkalut ja rakentaminen, vapaa-aika ja puutarha. Yhtiö on aktiivisesti laajentanut tarjontaansa päivittäistavaroihin ottamalla käyttöön EUROSPAR- ja Spar-konseptit osassa myymälöitään, kuten Maskussa.

Asiakassegmentit

Tokmannin pääasiallinen asiakassegmentti koostuu hintatietoisista kuluttajista, jotka arvostavat edullisia hintoja ja laajoja tuotevalikoimia yhden katon alta. Myös perheet ja mökkiläiset ovat tärkeä kohderyhmä Tokmannin tarjonnalle.

Kilpailuedut ja -haitat

Kilpailuedut:

  • Vahva brändi ja laaja myymäläverkosto: Tokmanni on tunnettu ja luotettava brändi Suomessa, jolla on kattava myymäläverkosto eri puolilla maata.
  • Hintajohtajuus: Halpakauppakonsepti vetoaa hintatietoisiin kuluttajiin, mikä antaa kilpailuetua markkinoilla.
  • Laajeneminen päivittäistavaroihin: Spar-lisenssi ja EUROSPAR-konseptin käyttöönotto tarjoavat uusia kasvumahdollisuuksia ja lisäävät asiakasvirtoja myymälöihin.
  • Tehokas logistiikka ja hankintaketju: Mahdollistaa edulliset hinnat ja kilpailukykyisen toiminnan.

Kilpailuhaitat:

  • Kilpailun intensiivisyys: Vähittäiskaupan alalla on kova kilpailu niin kotimaisten kuin kansainvälisten toimijoiden kanssa.
  • Kuluttajakäyttäytymisen herkkyys: Taloudelliset suhdannevaihtelut ja kuluttajien ostovoima vaikuttavat suoraan myyntiin.

Liiketoimintamalli

Tokmannin liiketoimintamalli perustuu edullisten hintojen, laajan valikoiman ja tehokkaan myymäläverkoston yhdistelmään. Yhtiö panostaa myös verkkokauppaan täydentäen kivijalkamyymälöiden tarjontaa. Päivittäistavarapuolen laajeneminen Spar-konseptilla on strateginen askel, jolla pyritään kasvattamaan liikevaihtoa ja kannattavuutta sekä lisäämään asiakasvirtoja myymälöihin.

Taloudellinen analyysi

Tokmannin osakekurssi oli 7. joulukuuta 2025 7,7 euroa. Osakkeen 52 viikon vaihteluväli on ollut 6,755 – 14,5 euroa, mikä osoittaa merkittävää laskua osakekurssissa viimeisen vuoden aikana. Tämä viittaa siihen, että sijoittajien luottamus yhtiön tulevaisuuteen on heikentynyt tai markkina on reagoinut negatiivisesti viimeaikaisiin uutisiin.

Viimeisimmät uutiset vahvistavat tätä kuvaa: Tokmannin osake romahti heinäkuussa tulosvaroituksen jälkeen, ja marraskuussa mainittiin osakkeen laskuun vaikuttaneen myös Stora Enson spin-offin verkkaisuus, vaikkakin pääsyy Tokmannin osakkeen laskuun oli todennäköisesti yhtiön oma tulosvaroitus.

Kannattavuuden osalta uutiset viittaavat siihen, että Tokmannin tuloksentekokyky on ollut suurennuslasin alla, ja liikevaihdon kasvun odotetaan tulevan erityisesti Ruotsista.

Annettujen tietojen perusteella arvostuskertoimia (P/E, P/B) ei voida laskea tai verrata toimialan keskiarvoihin tarkemmin, koska tarvittavia tunnuslukuja (esim. tulos per osake, oma pääoma per osake) ei ole saatavilla. Samoin taseen, velkaantuneisuuden, kassavirran ja osinkojen analysointiin tarvittavat tiedot puuttuvat annetuista talousluvuista.

On kuitenkin huomionarvoista, että Tokmannin talousjohtaja Tapio Arimo on ostanut yhtiön osakkeita yli 70 000 eurolla marraskuussa, mikä voi viestiä johdon luottamuksesta yhtiön tulevaisuuteen ja osakkeen nykyiseen arvostustasoon.

Strategia ja näkymät

Yhtiön strategia

Tokmannin strategia keskittyy kasvun jatkamiseen sekä Suomessa että kansainvälisesti. Yhtiö laajentaa myymäläverkostoaan uusilla myymälöillä, kuten Naantaliin ja Kemiönsaarelle avattavat yksiköt, ja investoi uusiin liikekeskuksiin, kuten Ähtäriin.

Keskeinen strateginen painopiste on päivittäistavaramarkkinoille laajentuminen Spar-brändin kautta. Tavoitteena on ottaa osuutta ruokakaupan markkinasta ja lisätä asiakasvirtoja Tokmanni-myymälöihin.

Lisäksi yhtiö hakee kasvua Ruotsista, minkä odotetaan edesauttavan liikevaihdon kasvua.

Kasvunäkymät

Tokmannin kasvunäkymät perustuvat ensisijaisesti uusien myymälöiden avaamiseen ja päivittäistavarakonseptin onnistuneeseen laajentamiseen. Spar-brändin potentiaali Suomen markkinoilla voi avata merkittäviä ovia. Ruotsin markkinoiden valloittaminen on myös tärkeä kasvutekijä pitkällä aikavälillä.

Ajankohtaiset tapahtumat (perustuen uutisiin)

  • Osakekurssin lasku ja tulosvaroitus: Tokmannin osake on kokenut merkittävän laskun tulosvaroituksen ja yleisen markkinan kehityksen myötä.
  • Talousjohtajan osakeostot: Talousjohtajan merkittävät osakeostot osoittavat luottamusta yhtiön tulevaisuuteen.
  • Kannattavuus suurennuslasin alla: Yhtiön kykyä tuottaa tulosta tarkastellaan kriittisesti, ja kasvun odotetaan tulevan Ruotsista.
  • EUROSPAR-laajennus: Toinen EUROSPAR-supermarket avattiin Tokmanni Maskuun, mikä osoittaa päivittäistavarastrategian etenemistä.
  • Myymäläverkoston kehitys: Uusia myymälöitä avataan (Naantali, Kemiönsaari, Ähtäri) ja vanhoja suljetaan (Wiklundin kortteli), mikä on osa jatkuvaa verkoston optimointia.

Riskit ja mahdollisuudet

Keskeiset riskit

  • Kilpailu ja markkinamuutokset: Vähittäiskaupan ala on erittäin kilpailtu, ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muutokset voivat vaikuttaa negatiivisesti myyntiin.
  • Taloudelliset suhdannevaihtelut: Kuluttajien ostovoima on herkkä taloudellisille muutoksille, kuten inflaatiolle ja korkojen nousulle, mikä voi heikentää myyntiä.
  • Päivittäistavarakonseptin onnistuminen: Spar- ja EUROSPAR-konseptien integrointi ja menestys vaatii tehokasta toteutusta ja voi sisältää riskejä, jos kuluttajat eivät ota niitä omakseen.
  • Kansainvälisen laajentumisen riskit: Ruotsin markkinoiden valloittaminen sisältää omat riskinsä, kuten paikallisen kilpailun ja markkinaolosuhteiden ymmärtämisen.
  • Kannattavuusriski: Vaikka liikevaihto kasvaisikin, kannattavuuden ylläpitäminen tai parantaminen voi olla haastavaa, kuten uutiset ovat antaneet ymmärtää.

Kasvumahdollisuudet

  • Päivittäistavaroiden markkinaosuuden kasvattaminen: Spar-lisenssi tarjoaa merkittävän mahdollisuuden kasvaa Suomen päivittäistavaramarkkinoilla.
  • Myymäläverkoston laajentaminen ja optimointi: Uusien myymälöiden avaaminen ja olemassa olevien myymälöiden tehokkuuden parantaminen tukee kasvua.
  • Ruotsin markkinoiden potentiaali: Onnistunut laajentuminen Ruotsiin voi avata uusia kasvuväyliä.
  • Verkkokaupan kehittäminen: E-commerce tarjoaa lisäkanavan myynnille ja asiakkaiden tavoittamiselle.

Toimialan trendit

Vähittäiskaupan toimialalla on useita merkittäviä trendejä:

  • Hintatietoisuuden kasvu: Taloudellisesti epävarmoina aikoina kuluttajat ovat entistä hintatietoisempia, mikä hyödyttää halpakauppoja.
  • Verkkokaupan kasvu: Kuluttajat siirtyvät yhä enemmän verkkoon ostoksilla, mikä edellyttää vahvaa omni-channel-strategiaa.
  • Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus: Kuluttajat arvostavat yhä enemmän vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja ympäristöystävällisempiä valintoja.
  • Palveluiden ja elämysten merkitys: Myymälöiden rooli muuttuu pelkistä ostospaikoista kohti elämyksellisempiä kokemuksia.

Yhteenveto sijoittajalle

Tokmanni Group Oyj on Suomen johtava halpakauppaketju, joka on merkittävässä murroskohdassa laajentuessaan aggressiivisesti päivittäistavaramarkkinoille ja kansainvälisesti Ruotsiin. Yhtiön osakekurssi on laskenut merkittävästi viimeisen vuoden aikana, mikä on seurausta tulosvaroituksesta ja yleisestä markkinasentimentistä. Toisaalta talousjohtajan osakeostot voivat viestiä johdon näkemyksestä osakkeen aliarvostuksesta.

Sijoittajan on syytä seurata erityisesti Tokmannin kannattavuuden kehitystä ja sitä, miten päivittäistavaralaajennus (Spar/EUROSPAR) otetaan vastaan ja miten se vaikuttaa kokonaisliikevaihtoon ja -tulokseen. Myös Ruotsin markkinoiden kehitys on avainasemassa. Vaikka yhtiöllä on vahva markkina-asema ja selkeä strategia kasvattaa liiketoimintaansa, siihen liittyy myös riskejä, jotka liittyvät kilpailuun, kuluttajien ostovoimaan ja uusien strategisten hankkeiden onnistumiseen.

Nykyinen osakekurssi on selvästi 52 viikon vaihteluvälin alapäässä, mikä voi tarjota houkuttelevan arvostustason pitkäjänteisille sijoittajille, jotka uskovat yhtiön strategian kantavan hedelmää. Lyhyellä aikavälillä epävarmuus kannattavuuden ja kasvustrategian toteutumisen ympärillä voi kuitenkin aiheuttaa kurssiheiluntaa. Tarkempaa analyytikoiden näkemystä tai suosituksia ei ollut saatavilla annetuissa uutisissa.

Tämä analyysi on tuotettu tekoälyn avustuksella ja perustuu julkisiin tietoihin. Sisältö ei ole sijoitussuositus. Talousmedia ei vastaa mahdollisista virheistä tai puutteista.

Kaikki uutiset

ts.fi 02.06.2025

Tokmanni avaa myymälän Kemiönsaarelle

Tokmanni avaa noin 2 500 neliömetrin suuruisen myymälän Kemiöön. Myymälän avajaisia vietetään elo–syyskuun vaihteessa. – Tokmanni on jo...

Yle 14.01.2025

Tokmanni hungry for grocery market share

Discount retailer Tokmanni on Tuesday announced plans to expand into the grocery market as it gained an exclusive license to operate the Spar brand in Finland.

Kurssikehitys

Tekninen analyysi

Perustiedot

Taloustiedot

Mikä on Tokmanni Groupin osake?

Tokmanni Group Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingin päälistalle kaupankäyntitunnuksella TOKMAN. Viimeisin tiedossa oleva hinta 4.12.2025 oli 7,56 euroa, ja osakkeita on yhteensä 58 868 752 kappaletta. Osakkeen markkina-arvo oli 445 047 765 euroa 4.12.2025. Tokmannin osake on luonteeltaan defensiivinen, eli se ei ole erityisen herkkä suhdannevaihteluille.

Päivitetty: 2025-12-07

Keitä kuuluu Tokmanni Groupin hallitukseen?

Tokmanni Group Oyj:n hallitukseen kuuluu yhtiöjärjestyksen mukaan vähintään kolme ja enintään kahdeksan varsinaista jäsentä. Hallitus vastaa yhtiön strategisesta johtamisesta ja arvioi jäsentensä riippumattomuuden vuosittain. Erkki Järvinen toimii Tokmanni Group Oyj:n hallituksen puheenjohtajana.

Päivitetty: 2025-12-07

Mistä löydän tietoa Tokmanni Groupin sijoittajasuhteista?

Tokmanni Group Oyj:n sijoittajasuhteet-osio löytyy yhtiön verkkosivuilta osoitteesta ir.tokmanni.fi. Se tarjoaa ajantasaista tietoa sijoittajille ja analyytikoille yhtiön taloudellisesta asemasta ja toiminnasta. Sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkönä toimii Maarit Mikkonen, ja yhteydenotot voi lähettää myös osoitteeseen ir(at)tokmanni.fi.

Päivitetty: 2025-12-07

Onko Tokmanni Group Oyj julkaissut vuoden 2024 vuosikertomusta?

Kyllä, Tokmanni Group Oyj julkaisi vuoden 2024 hallituksen toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen 11. huhtikuuta 2025. Raportti sisältää myös eurooppalaisten kestävyysraportointistandardien mukaisen kestävyysselvityksen. Se on saatavilla yhtiön verkkosivuilla PDF-muodossa ja ESEF-muotoisena XHTML-tiedostona.

Päivitetty: 2025-12-07

Mistä löydän Tokmanni Group Oyj:n vuosikertomukset?

Tokmanni Group Oyj:n vuosikertomukset ja muut raportit ovat saatavilla yhtiön sijoittajasivujen "Raportit ja esitykset" -osiossa. Sieltä löytyvät muun muassa talous-, hallinto- ja vastuullisuusraportit useilta eri vuosilta, kuten 2024, 2023 ja aiemmilta vuosilta.

Päivitetty: 2025-12-07

Mikä on Tokmanni Group Oyj:n Y-tunnus?

Tokmanni Group Oyj:n Y-tunnus on 2483212-7. Se on julkinen osakeyhtiö, jonka kotipaikka on Helsinki ja päätoimiala varainhoito ja omaisuudenhoito.

Päivitetty: 2025-12-07