Tokmanni ja Puuilo laskivat rumasti: Sijoittajalla on nyt nopean pelin paikka
Sijoittajat yrittävät veikata voittavaa hevosta pohjoismaisesta halpakauppasektorista, pohdittiin perjantain Talousaamun lähetyksessä.
Puuilo Oyj on vuonna 1982 perustettu suomalainen vähittäiskauppaketju, joka on erikoistunut tee-se-itse-tuotteisiin, kodintarvikkeisiin, lemmikkituotteisiin sekä vapaa-ajan ja autotarvikkeisiin. Sen laajaan tuotevalikoimaan kuuluu noin 30 000 nimikettä, sisältäen työkaluja, rakennustarvikkeita, sähkö- ja LVI-tarvikkeita, puutarhatarvikkeita sekä pienen valikoiman elintarvikkeita. Yhtiö tunnetaan edullisista hinnoistaan ja helposta asiointikokemuksesta.
Puuilon historia alkaa Puolangalta puusepänverstaana, joka myi puisia leikkikaluja ja matkamuistoja. Myöhemmin yhtiö siirtyi myymään pienrautatavaraa kuudesta vanhasta linja-autosta käsin ympäri Suomea. Ensimmäinen fyysinen myymälä avattiin Kajaaniin vuonna 1998. Yhtiön kasvu kiihtyi merkittävästi, kun pääomasijoitusyhtiö Sentica Partners hankki enemmistöomistuksen vuonna 2011, ja myöhemmin Adelis Equity Partners vuonna 2015. Puuilo listautui Helsingin pörssin päälistalle kesäkuussa 2021.
Puuilo on noussut yhdeksi Suomen johtavista halpakauppamarkkinan toimijoista ja on liikevaihdolla mitattuna yksi Suomen suurimmista käyttötavaroihin keskittyvistä myymäläketjuista. Marraskuussa 2025 Puuilolla oli 55 myymälää eri puolilla Suomea ja lisäksi toimiva verkkokauppa. Yhtiö on ilmoittanut aloittavansa kansainvälisen laajentumisen Ruotsiin avaamalla pilottimyymälöitä strategiakautensa aikana.
Puuilon ydinliiketoimintaa on laaja-alainen vähittäiskauppa, joka tarjoaa tuotteita moniin arjen tarpeisiin. Tuotevalikoima käsittää noin 30 000 nimikettä, ja se on jaettu muun muassa seuraaviin kategorioihin:
Yhtiö panostaa myös omien tuotemerkkien osuuden kasvattamiseen myynnistä, tavoitellen pitkällä tähtäimellä 35 prosentin osuutta.
Puuilo palvelee pääasiassa kahta asiakassegmenttiä:
Yhtiön asiakastyytyväisyydestä kertova NPS-luku on ollut kaupan alan keskiarvoa parempi.
Kilpailuedut:
Kilpailuhaitat:
Puuilon liiketoimintamalli perustuu halpakauppakonseptiin, jossa korostuvat laaja ja edullinen tuotevalikoima, tehokas myymäläverkosto ja helppo asiointikokemus. Yhtiö hyödyntää monikanavaista lähestymistapaa, jossa kivijalkamyymälät ja verkkokauppa tukevat toisiaan. Myyntikatteeseen panostetaan omien merkkien osuuden kasvattamisen kautta. Yhtiön toiminta on erittäin kustannustehokasta, mikä mahdollistaa korkean kannattavuuden ylläpitämisen.
Annettujen talouslukujen perusteella Puuilon taloudellista tilannetta voidaan tarkastella seuraavasti:
Puuilo päivitti strategiaansa ja pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan syyskuussa 2025, ulottuen tilikauden 2030 loppuun. Yhtiön strategia perustuu seuraaviin kulmakiviin:
Puuilon kasvunäkymät ovat kunnianhimoiset. Yhtiö tavoittelee yli 10 prosentin keskimääräistä vuotuista liikevaihdon kasvua ja yli 800 miljoonan euron liikevaihtoa strategiakauden 2030 loppuun mennessä. Liikevaihdon ennustetaan olevan 425–455 miljoonaa euroa ja oikaistun liikevoiton 70–80 miljoonaa euroa tilikaudella 2025. Kasvun odotetaan tulevan pääosin uusien myymälöiden avaamisesta, mutta myös vertailukelpoisen myynnin kasvun ja omien tuotteiden osuuden lisäämisen kautta.
Puuilon liiketoimintaan liittyy useita riskejä, jotka voidaan jakaa strategisiin, operatiivisiin ja taloudellisiin riskeihin:
Vähittäiskaupan alalla on useita trendejä, jotka vaikuttavat Puuilon liiketoimintaan:
Puuilo Oyj näyttäytyy kasvavana ja kannattavana kotimaisena halpakauppaketjuna, jolla on selkeä ja kunnianhimoinen kasvustrategia. Yhtiön vahva taloudellinen suorituskyky, mukaan lukien ennätystulokset ja ylittyneet ennusteet, osoittavat liiketoimintamallin toimivuutta ja tehokasta kulukuria. Puuilon osakekurssi on lähellä 52 viikon huippua, mikä heijastaa positiivista markkinasentimenttiä.
Tulevalla strategiakaudella yhtiö tavoittelee aggressiivista myymäläverkoston laajentamista Suomessa ja aloittaa kansainvälisen laajentumisen Ruotsiin. Tämä tarjoaa merkittävää kasvupotentiaalia, mutta samalla lisää strategisia ja operatiivisia riskejä, kuten kilpailun kiristymisen ja laajentumisen toteutusriskit. Uusien kilpailijoiden, kuten Jula, saapuminen Suomen markkinoille on huomioitava tekijä.
Puuilo on tunnettu myös houkuttelevasta osinkopolitiikastaan, jossa jaetaan vähintään 80 % nettotuloksesta osinkona, mikä tekee siitä mielenkiintoisen vaihtoehdon tuottoa hakeville sijoittajille. Yhtiön alhainen velkaantuneisuus ja vahva kassavirta tukevat tätä.
Annettujen tietojen perusteella Inderesin analyytikko Arttu Heikura on seurannut Puuiloa. Inderesin analyysien mukaan Puuilon kasvu ja kannattavuus ovat jatkuneet vahvoina, ja yhtiön strategia tähtää markkinaosuuden kasvattamiseen laajenevan myymäläverkoston avulla. Analyytikoiden konsensusodotus koko vuoden 2024 oikaistulle liikevoitolle oli 65 miljoonaa euroa, ja Puuilo onnistui ylittämään tämän. Investing.comin mukaan analyytikoiden tavoitehinta Puuilolle on 15,03 euroa, mikä viittaa hieman nousuvaraan nykykurssista. Yleisesti markkinat suhtautuvat Puuiloon neutraalin rakentavasti.
Sijoittajat yrittävät veikata voittavaa hevosta pohjoismaisesta halpakauppasektorista, pohdittiin perjantain Talousaamun lähetyksessä.
Halpakauppa Puuilo julkaisi eilen osavuosikatsauksensa päättäen tuloskauden Helsingin pörssissä. Osake laski voimakkaasti, vaikka uusi...
Puuilo jäi analyytikoiden ennusteista. Osake olikin melko hintava ennen tulosjulkistusta, sanoo pörssitoimittaja Juuso Parviainen...
Kauppaketju Puuilo avaa ensi keväänä jo kolmannen myymälän Jyväskylään. Uusi, noin 3 000-neliöinen myymälä avataan Vaajakoskelle,...
Älä käytä. Tukes eli turvallisuus ja kemikaalivirasto on julkaissut tiedonannon ja varoituksen sekä takaisinvedon Puuilon myymästä tuotteesta.
Morjensta joulupöytään! Näin aloittaa Puuilon toimitusjohtaja Juha Saarela osavuosikatsauksessa tekstinsä. Mikäpäs siinä on morjestellessa,...
Helsingin pörssin tuloskausi päättyi virallisesti, kun Puuilo julkaisi osavuosikatsauksensa elo–lokakuulta.
Puuilon pörssikurssi on ollut tukevassa laskussa Helsingin pörssin kaupankäynnin avauksessa keskiviikkona. Kello 10.03 aikaan osake oli...
Puuilo julkisti kolmannen vuosineljänneksen eli elo-lokakuun osavuosikatsauksensa. Yhtiön liikevaihto nousi 13,7 prosenttia 116,2 miljoonaan...
Puuilo julkistaa elo-lokakuun tuloslukunsa keskiviikkona 10.12. aamulla. Yhtiön tilivuosi päättyy useimmista muista yhtiöistä poiketen...
Helsingin pörssin tuloskausi saadaan päätökseen keskiviikkona, kun halpakauppayhtiö Puuilo julkaisee liiketoimintakatsauksensa.
Aikuinen suomalaismies kiusaa yrityksiä ja raivostuttaa asiakkaita. Mies on vieraillut muun muassa Puuilon, K-raudan ja Tokmannin...
Aikuisen miehen erikoinen toiminta julkisilla paikoilla Keski-Uudellamaalla, ainakin Keravalla ja Järvenpäässä, on johtanut kymmeniin...
Aapo Siippainen. 17.11.2025 7:00. Aapo Siippainen. Ruotsalainen Jula-tavaratalo avaa ensimmäisen Helsingin myymälänsä torstaina 20. marraskuuta Konalaan.
Puuilo on kertonut lähitulevaisuuden tavoitteistaan. Firma aikoo avata jopa kymmenen uutta myymälää per vuosi seuraavan strategiakautensa...
Puuilon liikevaihto ja tulos paranivat toisella vuosineljänneksellä. Yhtiö kertoi lisäksi uudesta strategiasta ja päivitetyistä pitkän...
Puuilon osake on ollut jyrkässä nousussa Helsingin pörssin aamupäivän ja alkuiltapäivän kaupankäynnissä. Kello 12.48 yhtiön osake oli 10,9...
Puuilo julkistaa toisen vuosineljänneksen tuloksensa ja uudet pitkän aikavälin tavoitteet torstaina kello 8.30.
Myymäläketju Puuilo laajentaa toimintaansa Lahden seudulla ja avaa uuden myymälän Hollolan Salpakankaalle vuoden 2026 alkupuolella.
Halpakauppaketju Puuilo avaa uusia myymälöitä kovalla tahdilla. Tähän asti yhtiö on pystynyt pitämään kannattavuutensa korkealla tasolla.
Ilman lämmintä talvea tuloslukemat olisivat toimitusjohtajan mukaan olleet vieläkin kauniimmat.
Halpakauppaketju Puuilo Puuilo julkaisi maanantaina tilintarkastamattomia ennakkotietoja tilikauden 2024 tuloksesta. Yritysuutiset.
Puuilon yleiset aukioloajat ovat maanantaista perjantaihin kello 8–20, lauantaisin kello 9–18 ja sunnuntaisin kello 10–18. Joillakin myymälöillä, kuten Tampereen, Nokian, Ylöjärven ja Kotkan myymälöillä, on poikkeavat aukioloajat (ma-pe 7-21, la 8-20, su 10-18). Tarkat ja myymäläkohtaiset aukioloajat sekä mahdolliset poikkeukset löytyvät Puuilon verkkosivuilta.
Päivitetty: 2025-12-07Puuilon virallinen verkkosivusto on www.puuilo.fi. Sivustolta löytyy laaja tuotevalikoima, joka sisältää muun muassa rakennustarvikkeita, työkaluja, auto- ja puutarhatarvikkeita, LVI- ja sähkötarvikkeita, eläintarvikkeita, taloustavaroita, elintarvikkeita sekä vapaa-ajan välineitä. Verkkosivusto tarjoaa myös tietoa yrityksestä sijoituskohteena ja asiakaspalvelun yhteystiedot.
Päivitetty: 2025-12-07Puuilon Porin myymälä sijaitsee osoitteessa Helmentie 19, 28100 Pori. Myymälän aukioloajat ovat maanantaista perjantaihin kello 8:00–20:00, lauantaisin kello 9:00–18:00 ja sunnuntaisin kello 10:00–18:00. Puuilo Porin puhelinnumero on 040 178 9800.
Päivitetty: 2025-12-07