Olvi hankkii enemmistöosuuden Brewery Internationalista
Olvi-konserni on sopinut hankkivansa 51 prosentin enemmistöosuuden Brewery Internationalista, joka on tunnettu juomien maahantuontiin ja...
Olvi Oyj A (ticker: OLVAS) on suomalainen panimoyhtiö, joka kuuluu kulutustavaroiden toimialaan (Consumer Goods). Yhtiö on tunnettu juomavalmistaja, jonka tuotevalikoimaan kuuluu tyypillisesti oluita, siidereitä, virvoitusjuomia ja vesiä. Olvi on laajentanut toimintaansa aggressiivisesti Suomen rajojen ulkopuolelle viime vuosina yritysostojen kautta.
Olvin historia ulottuu pitkälle, ja se on vakiinnuttanut asemansa yhtenä Suomen johtavista juomavalmistajista. Kansainvälisesti yhtiö on laajentunut Baltian maihin ja Balkanille. Esimerkiksi syyskuussa 2025 Olvi hankki Bosnia ja Hertsegovinan suurimman panimon, Banjalucka Pivaran, mikä vahvistaa sen markkina-asemaa alueella.
Olvin ydinliiketoimintaa on erilaisten juomien valmistus, markkinointi ja jakelu. Vaikka tarkkaa tuoteportfoliota ei annetuissa tiedoissa yksityiskohtaisesti eritellä, panimoyhtiönä sen valikoimaan kuuluvat yleensä oluet, siiderit, long drink -juomat, virvoitusjuomat ja vedet. Tuoreimpien uutisten mukaan Olvi on laajentanut toimintaansa myös juomien maahantuontiin hankkimalla enemmistöosuuden Brewery Internationalista.
Olvin pääasiakassegmentti on kuluttajat, sekä vähittäiskaupan että HoReCa-sektorin (hotellit, ravintolat, catering) kautta. Lisäksi yritysostojen myötä sen asiakaskunta on laajentunut maantieteellisesti useisiin maihin. Kuluttajien ostokäyttäytymisen muutokset ja taloudellinen epävarmuus vaikuttavat suoraan Olvin kysyntään.
Olvin kilpailuetuihin kuuluu sen pitkä historia ja vakiintunut asema kotimarkkinoilla. Kansainvälisesti yhtiöllä on osoittautunut olevan ”vanha ja taattu tekniikka yritysostojen hyödyntämiseen”, mikä on mahdollistanut nopean laajentumisen uusille markkinoille. Tämä taito luoda synergioita ja integroida ostettuja yhtiöitä on merkittävä etu. Haittapuolena ovat kuluttajakäyttäytymisen epävarmuus ja kausiluonteisuus, kuten heikko kesäsesonki, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti myyntiin ja kannattavuuteen. Lisäksi Valko-Venäjän toimintojen jatkuminen voi aiheuttaa maine- ja geopoliittisia riskejä.
Olvin liiketoimintamalli perustuu juomien valmistukseen ja jakeluun useilla markkina-alueilla. Viimeaikaiset yritysostot osoittavat strategista pyrkimystä maantieteelliseen laajentumiseen ja markkinaosuuksien kasvattamiseen uusilla alueilla, kuten Latviassa ja Balkanilla. Tavoitteena on hyödyntää hankittujen panimoiden paikallista osaamista ja jakeluverkostoja sekä mahdollisesti synergiaetuja tuotannossa ja hankinnassa.
Olvi Oyj A:n osakekurssi oli 30.25 EUR analyysin tekohetkellä. Osakkeen 52 viikon vaihteluväli on ollut 28.2 – 37.2 EUR, mikä osoittaa, että nykyinen kurssi on lähempänä vaihteluvälin alalaitaa. Tämä voi heijastaa markkinoiden reaktiota yhtiön heikentyneeseen tulosohjeistukseen ja yleiseen epävarmuuteen.
Huomautus: Annetun aineiston rajallisuuden vuoksi ei ole mahdollista analysoida syvällisemmin Olvin taloudellista tilannetta, kuten arvostuskertoimia (P/E, P/B), verrata niitä toimialan keskiarvoihin, tarkastella kannattavuuden kehitystä, tasetta, velkaantuneisuutta, kassavirtaa tai osinkopolitiikkaa. Näiden analysointi edellyttäisi laajempaa talouslukujen, kuten liikevaihdon, liikevoiton, nettotuloksen, tase-erien ja kassavirtojen, saatavuutta useammalta tilikaudelta.
Olvi-konserni muutti lokakuussa 2025 tilikauden 2025 liiketulosohjeistustaan. Uuden ohjeistuksen mukaan liiketuloksen odotetaan olevan 80–84 miljoonaa euroa, kun aiempi odotus oli korkeampi. Tätä muutosta perusteltiin epävarmoilla kuluttajilla ja heikolla kesäsesongilla.
Olvin strategia näyttää keskittyvän voimakkaaseen kansainväliseen kasvuun yritysostojen kautta. Syyskuussa 2025 yhtiö tiedotti useista merkittävistä hankinnoista Latviassa ja Bosnia ja Hertsegovinassa, ja joulukuun alussa se hankki enemmistöosuuden juomien maahantuontiin erikoistuneesta Brewery Internationalista. Tämä osoittaa pyrkimystä laajentaa markkina-aluetta, tuotevalikoimaa ja jakeluverkostoja. Yritysostojen hyödyntämisessä Olvilla on Savon Sanomien mukaan ”vanha ja taattu tekniikka”.
Kasvunäkymät ovat kaksijakoiset. Kotimarkkinoilla ja joillakin vakiintuneilla alueilla kuluttajien epävarmuus ja kausivaihtelut voivat haitata kasvua, kuten vuoden 2025 liiketulosohjeistuksen lasku osoittaa. Kuitenkin aggressiiviset yritysostot avaavat uusia kasvumahdollisuuksia uusilla maantieteellisillä alueilla, kuten Balkanilla ja Baltiassa. Nämä hankinnat voivat tuoda mukanaan lisää markkinaosuutta, uusia asiakassegmenttejä ja synergiaetuja pidemmällä aikavälillä.
Juoma-alalla trendejä ovat muun muassa vastuullisuuden ja ympäristöystävällisyyden korostuminen, kuluttajien kiinnostus käsityöläisjuomiin (craft drinks) ja matala-alkoholisiin tai alkoholittomiin vaihtoehtoihin. Lisäksi digitalisaatio ja verkkokaupan kasvu vaikuttavat jakelukanaviin.
Olvi Oyj A:n nykytilanne on mielenkiintoinen sekoitus strategista kasvua ja lyhyen aikavälin haasteita. Yhtiö toteuttaa aktiivista kansainvälistä laajentumisstrategiaa yritysostojen kautta, mikä avaa uusia kasvumahdollisuuksia ja maantieteellistä hajautusta. Nämä hankinnat voivat tarjota merkittävää pitkän aikavälin arvoa, mikäli integraatiot onnistuvat ja markkinat kehittyvät suotuisasti.
Toisaalta yhtiö on joutunut laskemaan tulosohjeistustaan kotimarkkinoiden heikon kysynnän ja kesäsesongin vuoksi, mikä heijastuu osakekurssin liikkumiseen 52 viikon vaihteluvälin alalaidassa. Lisäksi Valko-Venäjän toimintojen jatkuminen luo riskitekijän, joka on syytä huomioida.
Analyytikkojen näkemys: Annetun tiedon perusteella analyytikkojen konsensusnäkemyksiä tai tavoitehintoja ei ole saatavilla.
Olvi-konserni on sopinut hankkivansa 51 prosentin enemmistöosuuden Brewery Internationalista, joka on tunnettu juomien maahantuontiin ja...
Olvi on hankkimassa enemmistöosuutta Norjassa ja Ruotsissa toimivasta Brewery Internationalista. Kyseessä on Olvin neljäs yrityskauppa...
Vaisala, Tokmanni, Konecranes ja Olvi nousivat Time-lehdessä julkaistulle listalle.
Iikka Sorvali. 22.10.2025 10:09 | Päivitetty 22.10.2025 13:30. Iisalmelaisen panimoyhtiön Olvi Oyj:n liiketulos laski lähes kymmenen prosenttia...
Olvi-konsernin tilikauden 2025 liiketuloksen odotetaan olevan 80–84 miljoonaa euroa. Aikaisemmin odotetun liiketuloksen ilmoitettiin olevan...
Panimoyhtiö Olvi muuttaa vuoden 2025 tulosohjeistustaan. Olvi-konsernin tilikauden 2025 liiketuloksen odotetaan olevan 80–84 miljoonaa euroa...
Iisalmelainen panimoyhtiö Olvi antoi tiistaina tulosvaroituksen. Yhtiö odottaa tilikauden 2025 liiketuloksen olevan 80–84 miljoonaa euroa.
Panimoyhtiö Olvi julkaisee kolmannen vuosineljänneksen osavuosiraporttinsa keskiviikkona 22. lokakuuta. Analyytikot ennakoivat Olvin...
Syyskuun kolme ensimmäistä viikkoa olivat Olville yritysostojen julkistuksen aikaa. Yhtiö kertoi kauppa viikkoa kohden -tahdilla...
Iisalmelaisen juomavalmistajan, Olvin, lakiosasto on ollut kiireinen viime kuukausina. Syyskuun alkupuoliskolla Olvi tiedotti kolmesta...
Olvi-konserni on sopinut ostavansa Bosnia ja Hertsegovinan suurimman panimon, Banjalucka Pivaran.
Iisalmelaispanimo kertoi aikaisemmin tässä kuussa aikovansa ostaa panimon Latviasta. Tuore hankinta sijaitsee Bosnia ja Hertsegovinassa.
Olvi ostaa Bosnian ja Hertsegovinan suurimman panimon Banjalucka Pivaran. Se on 150-vuotias panimo ja sijaitsee Bosnian ja Hertsegovinan...
Nykyään yrittäjän arkea elävä Jenni Ahola tuli aikoinaan tunnetuksi mallina.
This month Olvi announced adjusted earnings of 42.2 million euros during the first half of the year, 16.6 million euros of which coming from...
Olvi Oyj:n vuoden 2024 vuosikertomus julkaistiin 21. maaliskuuta 2025. Se sisältää tilinpäätöksen, hallituksen toimintakertomuksen, kestävyysraportin sekä tilintarkastus- ja varmennuskertomukset. Vuonna 2024 Olvi-konsernin liikevaihto oli 656,9 miljoonaa euroa ja myyntivolyymi 989,7 miljoonaa litraa.
Päivitetty: 2025-12-07Olvi Oyj:n vuosikertomukset sisältävät tyypillisesti tilinpäätöksen, hallituksen toimintakertomuksen, vastuullisuusraportin, tilintarkastajan kertomuksen sekä selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä ja palkitsemisraportin. Nämä asiakirjat ovat saatavilla Olvi Groupin verkkosivuilla kohdasta Tiedotteet ja julkaisut > Vuosikatsaukset.
Päivitetty: 2025-12-07Olvi Oyj:n vuoden 2023 vuosikertomus julkaistiin 29. helmikuuta 2024. Se sisälsi toimintakertomuksen, tilinpäätöksen ja vastuullisuusraportin. Vuonna 2023 Olvi-konsernin myyntivolyymi oli 975,8 miljoonaa litraa ja liikevaihto 630,6 miljoonaa euroa.
Päivitetty: 2025-12-07