Yhtiön esittely

NoHo Partners Oyj on suomalainen, vuonna 1996 perustettu ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni. Yhtiö listautui Nasdaq Helsinkiin vuonna 2013, ollen ensimmäinen suomalainen pörssilistattu ravintolayhtiö. NoHo Partnersin visio on olla Pohjois-Euroopan johtava ravintolatoimija.

Historia ja tausta

NoHo Partners on kasvanut historiansa aikana vahvasti, usein yritysostojen kautta. Yhtiö syntyi nykyisellään vuonna 2018 Intera Partnersin omistaman Royal Ravintoloiden ja Restamaxin fuusion myötä. Kansainvälistymisen yhtiö aloitti Tanskasta vuonna 2018 ja Norjasta 2019. Yhtiö on aktiivinen yritysostaja, ja sen DNA:han kuuluu kasvun tavoittelu. Tunnettuja ravintolakonsepteja ovat muun muassa Elite, Savoy, Teatteri, Sea Horse, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Friends & Brgrs, Campingen, Cock’s & Cows ja Holy Cow!.

Markkina-asema Suomessa ja kansainvälisesti

NoHo Partners on merkittävä toimija Suomen ravintolamarkkinoilla, ja sen portfoliossa on noin 300 ravintolaa Suomessa, Tanskassa, Norjassa ja Sveitsissä. Yhtiö on vahvistanut markkina-asemaansa Suomessa yritysostoilla, kuten H5 Ravintolat Oy:n hankinnalla, joka toi kahdeksan ravintolaa Tampereelle. Helsingissä NoHo Partners on noussut markkinajohtajaksi yökerho- ja viihdemarkkinoilla strategisten yritysostojen, kuten Apollo Live Clubin ja Maxine-yökerhon, myötä. Pohjois-Eurooppaa pidetään houkuttelevana 100 miljardin euron markkinana, jossa ravintolapalveluiden kulutus kasvaa jatkuvasti. NoHo Partnersin tavoitteena onkin olla Pohjois-Euroopan johtava ravintolatoimija.

Liiketoiminta

Tuotteet ja palvelut

NoHo Partnersin liiketoiminta jakautuu Suomessa kolmeen pääalueeseen: ruokaravintoloihin, viihderavintoloihin ja tapahtumatiloihin. Yhtiöllä on laaja ja monipuolinen valikoima ravintolakonsepteja, jotka kattavat fine dining -ravintoloista (esim. Savoy, Palace) casual dining -ketjuihin (esim. Friends & Brgrs, Hanko Sushi) ja yökerhoihin (esim. Teatteri). Kansainvälisesti yhtiö toimii Norjassa, Tanskassa ja Sveitsissä. Lisäksi yhtiöllä on Better Burger Society -yksikkö, joka keskittyy premium-hampurilaismarkkinaan Euroopassa Friends & Brgrs ja Holy Cow! -brändeillä.

Asiakassegmentit

Yhtiön laaja ravintolaportfolio palvelee useita asiakassegmenttejä arkipäivän ruokailijoista juhlahetkiin, nuorista aikuisista perheisiin ja yritysasiakkaisiin. Erityisesti nuorten kuluttajien osuus markkinoilla kasvaa, ja he ovat tottuneempia käyttämään palveluita kuin aiemmat sukupolvet, mikä tukee ravintolaruokailun yleistymistä osaksi arkipäivää.

Kilpailuedut ja -haitat

Kilpailuedut:

  • Laaja ja monipuolinen portfolio: NoHo Partnersin laaja ravintolaverkosto ja useat brändit tarjoavat vakautta ja joustavuutta markkinamuutoksissa.
  • Mittakaavaedut: Alan johtavana toimijana yhtiö hyödyntää merkittäviä mittakaavaetuja esimerkiksi hankinnoissa ja myynnissä.
  • Partnerimalli: Yhtiön partnerimalli yhdistää ravintoloitsijoiden yrittäjähenkisen kulttuurin ja ainutlaatuisen asiakaskokemuksen suuren toimijan mittakaavaetuihin ja asiantuntemukseen.
  • Yritysostot ja kokemus: NoHo Partnersilla on pitkä ja menestyksekäs historia yritysostoista, ja se pystyy tunnistamaan potentiaalisia kohteita ja integroimaan ne tehokkaasti.
  • Kannattavuus: Yhtiön kannattavuustaso on ollut toimialan keskiarvoa selvästi korkeampi Suomessa.

Kilpailuhaitat:

  • Toimialan haasteet: Ravintola-ala on herkkä talouden suhdannevaihteluille, inflaatiolle ja kuluttajien ostovoiman muutoksille.
  • Kansainvälisten toimintojen haasteet: Uutisten mukaan Norjan liiketoiminnassa on ollut vaikeuksia ja kannattavuus on jäänyt odotuksista.
  • Työvoiman saatavuus ja kustannukset: Ravintola-ala on työvoimavaltainen, ja työvoiman saatavuus sekä palkkakustannukset voivat muodostaa haasteita.

Liiketoimintamalli

NoHo Partnersin liiketoimintamalli perustuu monipuoliseen ravintolaportfolioon, aktiiviseen yritysostotoimintaan ja partnerimalliin. Yhtiö omistaa ravintoloita joko kokonaan tai toimii enemmistöomistajana partnerimallilla, jossa se tarjoaa mittakaavaetuja ja asiantuntemusta, kun taas partnerit vastaavat ravintolan operatiivisesta toiminnasta ja tunnelmasta. Kansainvälisesti yhtiö voi toimia myös vähemmistöomistajana, mutta osallistuu aktiivisesti omistamiensa yhtiöiden kehitykseen. Lisäksi yhtiö investoi ravintola-alaan liittyviin yhtiöihin, kuten pakkauksia toimittavaan Triple Trading -yhtiöön Tanskassa.

Taloudellinen analyysi

Annetut talousluvut ovat rajallisia, ja kattavaan taloudelliseen analyysiin tarvittaisiin laajemmat tiedot, kuten tase, tuloslaskelma ja kassavirtalaskelma useammalta vuodelta. Seuraava analyysi perustuu käytettävissä olevaan tietoon.

Osakekurssi ja arvostus

NoHo Partnersin nykyinen osakekurssi on 7.82 EUR. Yhtiön 52 viikon vaihteluväli on ollut 7.42 – 9.88 EUR. Tämä tarkoittaa, että osakekurssi on tällä hetkellä lähempänä 52 viikon alalaitaa. Osake on laskenut viimeisen kuukauden aikana -6,24 % ja kolmessa kuukaudessa -14,63 %. Vuoden alusta kurssi on laskenut -1,51 %, mutta viimeisen vuoden aikana se on noussut +5,68 %.

Annetuilla tiedoilla ei ole mahdollista laskea perinteisiä arvostuskertoimia, kuten P/E-lukua (hinta/tulos) tai P/B-lukua (hinta/oma pääoma), eikä verrata niitä toimialan keskiarvoihin. Investing.comin mukaan NoHo Partnersin P/E-luku on 12,8x, kun toimialan (Hotels & Entertainment Services) keskiarvo on 16,1x ja sektorin (Consumer Cyclicals) keskiarvo 10,9x. Price/Book-luku on 1,7x verrattuna toimialan 2,5x ja sektorin 1,4x. Nämä luvut viittaisivat siihen, että osake on hieman edullisempi kuin toimialan keskiarvo P/E-luvulla mitattuna, mutta Price/Book-luvulla lähellä sektoria. On kuitenkin huomioitava, että nämä luvut eivät ole peräisin annetuista perustiedoista, vaan ulkoisesta lähteestä.

Kannattavuus ja sen kehitys

Viimeisimpien uutisten perusteella NoHo Partnersin kannattavuus on ollut haasteiden kohteena. Marraskuussa 2025 Kauppalehti uutisoi, että NoHo Partnersin kannattavuus jäi odotuksista ja Norjan vaikeudet jatkuvat. Elokuussa 2025 Kauppalehti raportoi kasvun ja kannattavuuden heikentyneen, ja liikevaihto laski huhti-kesäkuussa. NoHo Partnersin Q2/2025 osavuosikatsauksen mukaan konsernin liikevaihto laski 0,7 % 87,6 miljoonaan euroon (88,2 milj. euroa edellisvuonna) huhti-kesäkuussa 2025. Operatiivinen käyttökate (EBITDA) laski 10,7 % 9,1 miljoonaan euroon (10,1 milj. euroa) ja liiketulos (EBIT) oli 7,4 miljoonaa euroa (8,3 milj. euroa), liiketulosmarginaalin ollessa 8,5 % (9,5 %). Suomen toiminnoissa liikevaihto laski 5,1 % ja liiketulosmarginaali oli 8,3 % (9,6 %). Norjan markkina oli haastava, ja liikevaihto laski siellä.

Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena Suomen toiminnoissa strategiakaudella 2025–2027 on noin 400 miljoonan euron liikevaihto ja nykyisen hyvän liiketulosmarginaalin ylläpitäminen. Kansainvälisessä liiketoiminnassa tavoitteena on kannattava kasvu ja osakkeenomistaja-arvon luominen.

Tase ja velkaantuneisuus

Annettujen tietojen perusteella ei voida analysoida tasetta tai velkaantuneisuutta. Yhtiö on kuitenkin asettanut strategiakaudelle 2025–2027 tavoitteen laskea nettovelan suhdetta operatiiviseen EBITDAan (ilman IFRS 16 -vaikutusta) noin kahteen. Tämä viittaa haluun vahvistaa tasetta ja hallita velkaantuneisuutta.

Kassavirta ja osingot

Kassavirtaa tai sen kehitystä ei voida analysoida annettujen tietojen perusteella. Yhtiön strategiana on kuitenkin jakaa vuosittain kasvavaa osinkoa. Investing.comin mukaan NoHo Partnersin osinkotuotto on 5,87 % ja vuotuinen osinko 0,46 EUR. Yhtiö maksoi osinkoa 0,16 EUR 5. marraskuuta 2025.

Strategia ja näkymät

Yhtiön strategia

NoHo Partnersin strategia strategiakaudella 2025–2027 keskittyy kannattavuutta nopeuttavaan kasvuun, tehokkaaseen pääoman allokointiin, taseen vahvistamiseen ja osingon kasvattamiseen. Yhtiön visiona on olla johtava ravintolatoimija Pohjois-Euroopassa. Suomen toiminnoissa tavoitteena on jatkaa vahvaa ja kannattavaa kasvua ravintola- ja viihdemarkkinoilla. Kansainvälisesti uusi strateginen toimintamalli on olla aktiivinen sijoittaja kansainvälisillä ravintolamarkkinoilla, mikä mahdollistaa kannattavan kasvun kaikilla markkinoilla.

Strategia perustuu useisiin elementteihin:

  • Uudet ravintolat ja konseptit sekä konseptiuudistukset.
  • Skaalautuvan liiketoiminnan laajentaminen ja kehittäminen.
  • Yritysostovetoinen kasvu, keskittyen kannattaviin ravintoloihin, joilla on todistetut konseptit.
  • Partnerimalli, joka yhdistää yrittäjyyden ja suuren yhtiön mittakaavaedut.

Kasvunäkymät

NoHo Partnersilla on kunnianhimoiset kasvutavoitteet. Suomen markkinoiden kasvupotentiaalia pidetään huomattavana sekä maantieteellisesti että toimialojen, esimerkiksi tapahtumasektorin, osalta. Yhtiö pyrkii kasvattamaan liikevaihtoaan Suomessa orgaanisesti ja yritysostoin. Kansainvälisesti tavoitteena on vahvistaa markkina-asemaa Norjassa ja Tanskassa pätevien kumppaneiden kanssa ja investoida muihin ravintola-alan yrityksiin, jotka tarjoavat synergiaetuja. Ravintola-alan odotetaan kehittyvän positiivisesti pitkällä aikavälillä, ja kasvuun vaikuttavat muun muassa kaupungistuminen ja nuorten kuluttajien lisääntynyt palveluiden käyttö.

Ajankohtaiset tapahtumat (perustuen uutisiin)

  • Jungle Juice Bar -kauppa: Syyskuussa 2025 NoHo Partners osti 75 prosentin enemmistöosuuden smoothie- ja mehubaariketju Jungle Juice Barista, johon kuuluu 41 toimipistettä. Tämä yrityskauppa tukee yhtiön kasvustrategiaa ja laajentaa sen tarjontaa.
  • Halifax Burgers -kauppa: Toukokuussa 2025 NoHo Partners osti 65 prosentin enemmistöosuuden tanskalaisesta Halifax Burgers -ravintolaketjusta, mikä vahvistaa sen asemaa Tanskan markkinoilla.
  • Friends & Brgrs -kauppa: Kesällä 2025 KPMG toimi Friends and Brgrs Ab Oy:n myyjien neuvonantajana, kun yhtiö myi enemmistöosuuden NoHo Partners Oyj:lle. Friends & Brgrs -ketju on osa Better Burger Society -yksikköä, joka erillistettiin NoHo Partners -konsernista 1. huhtikuuta 2025. NoHo Partners on edelleen Better Burger Societyn suurin omistaja.
  • Kannattavuusongelmat Norjassa: Marraskuun 2025 uutisten mukaan NoHo Partnersin kannattavuus jäi odotuksista, ja Norjan toiminnot jatkuvat haastavina. Tämä on tärkeä seurattava asia kansainvälisen strategian kannalta.
  • Kasvun ja kannattavuuden heikkeneminen: Elokuussa 2025 Kauppalehti raportoi NoHo Partnersin kasvun ja kannattavuuden heikentyneen toisella vuosineljänneksellä. Tämä on vastakohtana yhtiön yleiselle kasvutavoitteelle ja osoittaa haasteita markkinaympäristössä.
  • OP:n osakesuosikki: Kesäkuussa 2025 OP nosti NoHo Partnersin kotimaisten yhtiöiden osakesuosikkilistalleen, mikä viittaa positiiviseen analyytikkonäkemykseen yhtiön potentiaalista.

Riskit ja mahdollisuudet

Keskeiset riskit

  • Markkina- ja operatiiviset riskit: Ravintola-alan myyntiin ja kannattavuuteen vaikuttavat kotitalouksien taloudellinen tilanne, ostovoiman kehitys ja yritysmyynti. Epävarma geopoliittinen tilanne, yleinen kustannustason nousu ja inflaatio heikentävät matkailu- ja ravintola-alan sekä kuluttajien luottamuksen näkymiä. Vaikka kysyntä on pysynyt hyvällä tasolla, kokonaistalouden hidas elpyminen ja heikentynyt ostovoima muodostavat riskin liikevaihdon ja kassavirran kehitykselle.
  • Taloudelliset ja rahoitusriskit: Markkinakorkojen nousu voi vaikuttaa negatiivisesti yhtiön rahoituskuluihin. Makrotaloudellisen ympäristön tai yleisen rahoitusmarkkinatilanteen muutokset voivat vaikuttaa negatiivisesti likviditeettiin sekä rahoituksen saatavuuteen, hintaan ja muihin ehtoihin. Yhtiön tavoite velkaantuneisuuden pienentämisestä on osoitus näiden riskien hallinnasta.
  • Kansainvälisten toimintojen riskit: Norjan toimintojen heikko kannattavuus ja siihen liittyvät haasteet ovat osoitus kansainvälistymisen riskeistä.
  • Kilpailu: Ravintola-ala on kilpailtua, ja uusien toimijoiden tulo tai olemassa olevien kilpailijoiden aggressiivinen strategia voi vaikuttaa NoHon markkina-asemaan ja kannattavuuteen.
  • Työvoiman saatavuus: Alan työvoimapula ja palkkakustannusten nousu voivat vaikuttaa negatiivisesti kannattavuuteen.

Kasvumahdollisuudet

  • Yritysostovetoinen kasvu: NoHo Partnersin vahva kokemus ja kyky tehdä strategisia yritysostoja, kuten Jungle Juice Barin ja Halifax Burgersin hankinnat, luovat jatkuvasti uusia kasvumahdollisuuksia sekä Suomessa että kansainvälisesti.
  • Konseptien skaalaaminen: Yhtiön kyky viedä todistettuja ravintolakonsepteja uusille markkinoille ja laajentaa ketjuja tarjoaa orgaanista kasvupotentiaalia.
  • Kansainvälinen laajentuminen: Pohjois-Euroopan markkina on houkutteleva, ja yhtiön strateginen panostus aktiiviseen sijoittamiseen kansainvälisesti voi tuoda merkittävää kasvua ja osakkeenomistaja-arvoa.
  • Tapahtuma- ja viihdeliiketoiminta: Erityisesti Helsingin viihde- ja yökerhomarkkinoiden markkinajohtajuus tarjoaa vakaata ja perinteisesti kannattavaa liiketoimintaa.
  • Ravintolakulttuurin muutos: Ravintolaruokailun yleistyminen osaksi arkipäivää ja nuorten kuluttajien aktiivinen palveluiden käyttö tukevat alan pitkän aikavälin kasvua.

Toimialan trendit

  • Kaupungistuminen: Kaupungistuminen johtaa NoHo Partnersin avainmarkkina-alueiden kasvuun ja kehitykseen.
  • Palveluiden kulutuksen kasvu: Nuoret kuluttajat käyttävät palveluita aiempaa enemmän, ja ravintolaruokailu on yhä useammin osa arkipäivää.
  • Digitalisaatio ja ruoankuljetuspalvelut: Ruoankuljetuspalvelut tuovat ravintolaruoan suoraan kotiin, ja digitalisaatio mahdollistaa kattavampien kokemusten tarjoamisen.
  • Vastuullisuus ja lähiruoka: Kuluttajat arvostavat yhä enemmän vastuullisesti tuotettua ruokaa ja paikallisia raaka-aineita, mikä voi ohjata ravintoloiden valikoimia ja hankintoja.
  • Terveystrendit: Kysyntä terveellisemmille ja kasvispohjaisille vaihtoehdoille kasvaa, mihin Jungle Juice Bar -kauppa vastaa hyvin.

Yhteenveto sijoittajalle

NoHo Partners Oyj on Suomen johtavia ravintolakonserneja, joka pyrkii kasvamaan Pohjois-Euroopan johtavaksi toimijaksi. Yhtiöllä on laaja ja monipuolinen ravintolaportfolio, vahva kokemus yritysostoista ja ainutlaatuinen partnerimalli, jotka antavat sille kilpailuetua. Viimeaikaiset yrityskaupat (Jungle Juice Bar, Halifax Burgers) tukevat kasvustrategiaa ja laajentavat tarjontaa.

Yhtiön kannattavuudessa on kuitenkin ollut haasteita, erityisesti Norjan toiminnoissa, ja yleinen taloustilanne sekä kuluttajien ostovoima luovat paineita. Osakekurssi on tällä hetkellä lähempänä 52 viikon alalaitaa, mikä voi tarjota ostopaikan pitkäjänteiselle sijoittajalle, jos uskoo yhtiön kykyyn selvitä nykyisistä haasteista ja toteuttaa kasvustrategiansa. OP on nostanut NoHon osakesuosikkilistalleen, mikä antaa positiivisen sävyn.

Keskeiset seurattavat asiat

  • Norjan toimintojen kehitys: On kriittistä seurata, miten NoHo Partners pystyy parantamaan kannattavuuttaan Norjassa ja ratkaisemaan siellä olevia haasteita.
  • Yleinen kuluttajakysyntä ja inflaatio: Ravintola-alan herkkyys talouden suhdannevaihteluille ja kuluttajien ostovoiman kehitys vaikuttavat suoraan yhtiön liikevaihtoon ja kannattavuuteen.
  • Yritysostojen integraatio: Uusien hankintojen, kuten Jungle Juice Barin ja Halifax Burgersin, onnistunut integrointi konserniin ja niiden tuomien synergiaetujen realisoituminen ovat avainasemassa.
  • Velkaantuneisuuden kehitys: Yhtiön tavoite laskea nettovelan suhdetta operatiiviseen EBITDAan on tärkeä mittari taseen vahvistamisessa.
  • Osinkopolitiikka: Yhtiön tavoite jakaa vuosittain kasvavaa osinkoa on houkutteleva sijoittajille, ja sen toteutumista tulee seurata.

Analyytikkojen näkemys

OP on nostanut NoHo Partnersin kotimaisten yhtiöiden osakesuosikkilistalleen kesäkuussa 2025. Investing.comin mukaan yhtiöllä on ”Osta”-suositus kahdelta analyytikolta, ja 12 kuukauden keskimääräinen tavoitehinta on 9.733 EUR, mikä antaisi osakkeelle +24.15 % nousupotentiaalia nykykurssiin nähden. Inderesin suositus on ”Kerää” tavoitehinnalla, joka on päivitetty 4.11.2025. Tämä viittaa siihen, että analyytikot näkevät yhtiössä potentiaalia nykyisistä haasteista huolimatta.

Tämä analyysi on tuotettu tekoälyn avustuksella ja perustuu julkisiin tietoihin. Sisältö ei ole sijoitussuositus. Talousmedia ei vastaa mahdollisista virheistä tai puutteista.

Kaikki uutiset

Kurssikehitys

Tekninen analyysi

Perustiedot

Taloustiedot

Mikä on NoHo Partnersin osake?

NoHo Partners Oyj:n osake (NOHO) on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiöllä on yksi osakesarja, ja jokainen osake oikeuttaa yhteen ääneen. Viimeisin tiedossa oleva osakekurssi 5. joulukuuta 2025 oli 7,820 euroa, ja yhtiön markkina-arvo oli 164,57 miljoonaa euroa.

Päivitetty: 2025-12-07

Ketkä ovat NoHo Partnersin suurimmat omistajat?

NoHo Partnersin suurimpia osakkeenomistajia ovat Laine Capital Oy, jonka omistusosuus on 25,0 %, ja Mika Niemi, jonka omistusosuus on 10,6 %. Nämä tiedot perustuvat Millistream Market Data AB:n tietoihin.

Päivitetty: 2025-12-07

Mikä on NoHo Partnersin osinko?

NoHo Partnersin vuoden 2025 varsinainen yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen mukaisesti 0,46 euron osingon osakkeelta tilikaudelta 2024. Osinko maksetaan kolmessa erässä: 0,15 euroa toukokuussa, 0,15 euroa elokuussa ja 0,16 euroa marraskuussa 2025.

Päivitetty: 2025-12-07

Mikä on NoHo Partnersin osinko vuodelta 2025?

NoHo Partnersin osinko tilikaudelta 2025 ei ole vielä päätetty, sillä se päätetään vasta vuoden 2026 varsinaisessa yhtiökokouksessa. Yhtiön tilinpäätöstiedote vuodelta 2025 julkaistaan 11. helmikuuta 2026. Vuonna 2025 maksetut osingot (yhteensä 0,46 euroa osakkeelta) liittyvät tilikauteen 2024.

Päivitetty: 2025-12-07

Milloin NoHo Partnersin yhtiökokous pidetään?

NoHo Partners Oyj:n varsinainen yhtiökokous 2025 pidettiin 9. huhtikuuta 2025 Tampereella. Seuraava varsinainen yhtiökokous vuodelle 2026 on suunniteltu pidettäväksi keskiviikkona 15. huhtikuuta 2026 Tampereella. Hallitus kutsuu kokouksen koolle myöhemmin.

Päivitetty: 2025-12-07