Analyysi: NoHon kehitys vaihteli – johto luottaa Jungle Juice Bariin
NoHo Partnersin syysneljänneksen tuloksessa moni perusasia oli kunnossa, kuten Suomen ja Tanskan kannattavuus. Korjattavaakin löytyy.
NoHo Partners Oyj on suomalainen, vuonna 1996 perustettu ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni. Yhtiö listautui Nasdaq Helsinkiin vuonna 2013, ollen ensimmäinen suomalainen pörssilistattu ravintolayhtiö. NoHo Partnersin visio on olla Pohjois-Euroopan johtava ravintolatoimija.
NoHo Partners on kasvanut historiansa aikana vahvasti, usein yritysostojen kautta. Yhtiö syntyi nykyisellään vuonna 2018 Intera Partnersin omistaman Royal Ravintoloiden ja Restamaxin fuusion myötä. Kansainvälistymisen yhtiö aloitti Tanskasta vuonna 2018 ja Norjasta 2019. Yhtiö on aktiivinen yritysostaja, ja sen DNA:han kuuluu kasvun tavoittelu. Tunnettuja ravintolakonsepteja ovat muun muassa Elite, Savoy, Teatteri, Sea Horse, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Friends & Brgrs, Campingen, Cock’s & Cows ja Holy Cow!.
NoHo Partners on merkittävä toimija Suomen ravintolamarkkinoilla, ja sen portfoliossa on noin 300 ravintolaa Suomessa, Tanskassa, Norjassa ja Sveitsissä. Yhtiö on vahvistanut markkina-asemaansa Suomessa yritysostoilla, kuten H5 Ravintolat Oy:n hankinnalla, joka toi kahdeksan ravintolaa Tampereelle. Helsingissä NoHo Partners on noussut markkinajohtajaksi yökerho- ja viihdemarkkinoilla strategisten yritysostojen, kuten Apollo Live Clubin ja Maxine-yökerhon, myötä. Pohjois-Eurooppaa pidetään houkuttelevana 100 miljardin euron markkinana, jossa ravintolapalveluiden kulutus kasvaa jatkuvasti. NoHo Partnersin tavoitteena onkin olla Pohjois-Euroopan johtava ravintolatoimija.
NoHo Partnersin liiketoiminta jakautuu Suomessa kolmeen pääalueeseen: ruokaravintoloihin, viihderavintoloihin ja tapahtumatiloihin. Yhtiöllä on laaja ja monipuolinen valikoima ravintolakonsepteja, jotka kattavat fine dining -ravintoloista (esim. Savoy, Palace) casual dining -ketjuihin (esim. Friends & Brgrs, Hanko Sushi) ja yökerhoihin (esim. Teatteri). Kansainvälisesti yhtiö toimii Norjassa, Tanskassa ja Sveitsissä. Lisäksi yhtiöllä on Better Burger Society -yksikkö, joka keskittyy premium-hampurilaismarkkinaan Euroopassa Friends & Brgrs ja Holy Cow! -brändeillä.
Yhtiön laaja ravintolaportfolio palvelee useita asiakassegmenttejä arkipäivän ruokailijoista juhlahetkiin, nuorista aikuisista perheisiin ja yritysasiakkaisiin. Erityisesti nuorten kuluttajien osuus markkinoilla kasvaa, ja he ovat tottuneempia käyttämään palveluita kuin aiemmat sukupolvet, mikä tukee ravintolaruokailun yleistymistä osaksi arkipäivää.
Kilpailuedut:
Kilpailuhaitat:
NoHo Partnersin liiketoimintamalli perustuu monipuoliseen ravintolaportfolioon, aktiiviseen yritysostotoimintaan ja partnerimalliin. Yhtiö omistaa ravintoloita joko kokonaan tai toimii enemmistöomistajana partnerimallilla, jossa se tarjoaa mittakaavaetuja ja asiantuntemusta, kun taas partnerit vastaavat ravintolan operatiivisesta toiminnasta ja tunnelmasta. Kansainvälisesti yhtiö voi toimia myös vähemmistöomistajana, mutta osallistuu aktiivisesti omistamiensa yhtiöiden kehitykseen. Lisäksi yhtiö investoi ravintola-alaan liittyviin yhtiöihin, kuten pakkauksia toimittavaan Triple Trading -yhtiöön Tanskassa.
Annetut talousluvut ovat rajallisia, ja kattavaan taloudelliseen analyysiin tarvittaisiin laajemmat tiedot, kuten tase, tuloslaskelma ja kassavirtalaskelma useammalta vuodelta. Seuraava analyysi perustuu käytettävissä olevaan tietoon.
NoHo Partnersin nykyinen osakekurssi on 7.82 EUR. Yhtiön 52 viikon vaihteluväli on ollut 7.42 – 9.88 EUR. Tämä tarkoittaa, että osakekurssi on tällä hetkellä lähempänä 52 viikon alalaitaa. Osake on laskenut viimeisen kuukauden aikana -6,24 % ja kolmessa kuukaudessa -14,63 %. Vuoden alusta kurssi on laskenut -1,51 %, mutta viimeisen vuoden aikana se on noussut +5,68 %.
Annetuilla tiedoilla ei ole mahdollista laskea perinteisiä arvostuskertoimia, kuten P/E-lukua (hinta/tulos) tai P/B-lukua (hinta/oma pääoma), eikä verrata niitä toimialan keskiarvoihin. Investing.comin mukaan NoHo Partnersin P/E-luku on 12,8x, kun toimialan (Hotels & Entertainment Services) keskiarvo on 16,1x ja sektorin (Consumer Cyclicals) keskiarvo 10,9x. Price/Book-luku on 1,7x verrattuna toimialan 2,5x ja sektorin 1,4x. Nämä luvut viittaisivat siihen, että osake on hieman edullisempi kuin toimialan keskiarvo P/E-luvulla mitattuna, mutta Price/Book-luvulla lähellä sektoria. On kuitenkin huomioitava, että nämä luvut eivät ole peräisin annetuista perustiedoista, vaan ulkoisesta lähteestä.
Viimeisimpien uutisten perusteella NoHo Partnersin kannattavuus on ollut haasteiden kohteena. Marraskuussa 2025 Kauppalehti uutisoi, että NoHo Partnersin kannattavuus jäi odotuksista ja Norjan vaikeudet jatkuvat. Elokuussa 2025 Kauppalehti raportoi kasvun ja kannattavuuden heikentyneen, ja liikevaihto laski huhti-kesäkuussa. NoHo Partnersin Q2/2025 osavuosikatsauksen mukaan konsernin liikevaihto laski 0,7 % 87,6 miljoonaan euroon (88,2 milj. euroa edellisvuonna) huhti-kesäkuussa 2025. Operatiivinen käyttökate (EBITDA) laski 10,7 % 9,1 miljoonaan euroon (10,1 milj. euroa) ja liiketulos (EBIT) oli 7,4 miljoonaa euroa (8,3 milj. euroa), liiketulosmarginaalin ollessa 8,5 % (9,5 %). Suomen toiminnoissa liikevaihto laski 5,1 % ja liiketulosmarginaali oli 8,3 % (9,6 %). Norjan markkina oli haastava, ja liikevaihto laski siellä.
Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena Suomen toiminnoissa strategiakaudella 2025–2027 on noin 400 miljoonan euron liikevaihto ja nykyisen hyvän liiketulosmarginaalin ylläpitäminen. Kansainvälisessä liiketoiminnassa tavoitteena on kannattava kasvu ja osakkeenomistaja-arvon luominen.
Annettujen tietojen perusteella ei voida analysoida tasetta tai velkaantuneisuutta. Yhtiö on kuitenkin asettanut strategiakaudelle 2025–2027 tavoitteen laskea nettovelan suhdetta operatiiviseen EBITDAan (ilman IFRS 16 -vaikutusta) noin kahteen. Tämä viittaa haluun vahvistaa tasetta ja hallita velkaantuneisuutta.
Kassavirtaa tai sen kehitystä ei voida analysoida annettujen tietojen perusteella. Yhtiön strategiana on kuitenkin jakaa vuosittain kasvavaa osinkoa. Investing.comin mukaan NoHo Partnersin osinkotuotto on 5,87 % ja vuotuinen osinko 0,46 EUR. Yhtiö maksoi osinkoa 0,16 EUR 5. marraskuuta 2025.
NoHo Partnersin strategia strategiakaudella 2025–2027 keskittyy kannattavuutta nopeuttavaan kasvuun, tehokkaaseen pääoman allokointiin, taseen vahvistamiseen ja osingon kasvattamiseen. Yhtiön visiona on olla johtava ravintolatoimija Pohjois-Euroopassa. Suomen toiminnoissa tavoitteena on jatkaa vahvaa ja kannattavaa kasvua ravintola- ja viihdemarkkinoilla. Kansainvälisesti uusi strateginen toimintamalli on olla aktiivinen sijoittaja kansainvälisillä ravintolamarkkinoilla, mikä mahdollistaa kannattavan kasvun kaikilla markkinoilla.
Strategia perustuu useisiin elementteihin:
NoHo Partnersilla on kunnianhimoiset kasvutavoitteet. Suomen markkinoiden kasvupotentiaalia pidetään huomattavana sekä maantieteellisesti että toimialojen, esimerkiksi tapahtumasektorin, osalta. Yhtiö pyrkii kasvattamaan liikevaihtoaan Suomessa orgaanisesti ja yritysostoin. Kansainvälisesti tavoitteena on vahvistaa markkina-asemaa Norjassa ja Tanskassa pätevien kumppaneiden kanssa ja investoida muihin ravintola-alan yrityksiin, jotka tarjoavat synergiaetuja. Ravintola-alan odotetaan kehittyvän positiivisesti pitkällä aikavälillä, ja kasvuun vaikuttavat muun muassa kaupungistuminen ja nuorten kuluttajien lisääntynyt palveluiden käyttö.
NoHo Partners Oyj on Suomen johtavia ravintolakonserneja, joka pyrkii kasvamaan Pohjois-Euroopan johtavaksi toimijaksi. Yhtiöllä on laaja ja monipuolinen ravintolaportfolio, vahva kokemus yritysostoista ja ainutlaatuinen partnerimalli, jotka antavat sille kilpailuetua. Viimeaikaiset yrityskaupat (Jungle Juice Bar, Halifax Burgers) tukevat kasvustrategiaa ja laajentavat tarjontaa.
Yhtiön kannattavuudessa on kuitenkin ollut haasteita, erityisesti Norjan toiminnoissa, ja yleinen taloustilanne sekä kuluttajien ostovoima luovat paineita. Osakekurssi on tällä hetkellä lähempänä 52 viikon alalaitaa, mikä voi tarjota ostopaikan pitkäjänteiselle sijoittajalle, jos uskoo yhtiön kykyyn selvitä nykyisistä haasteista ja toteuttaa kasvustrategiansa. OP on nostanut NoHon osakesuosikkilistalleen, mikä antaa positiivisen sävyn.
OP on nostanut NoHo Partnersin kotimaisten yhtiöiden osakesuosikkilistalleen kesäkuussa 2025. Investing.comin mukaan yhtiöllä on ”Osta”-suositus kahdelta analyytikolta, ja 12 kuukauden keskimääräinen tavoitehinta on 9.733 EUR, mikä antaisi osakkeelle +24.15 % nousupotentiaalia nykykurssiin nähden. Inderesin suositus on ”Kerää” tavoitehinnalla, joka on päivitetty 4.11.2025. Tämä viittaa siihen, että analyytikot näkevät yhtiössä potentiaalia nykyisistä haasteista huolimatta.
NoHo Partnersin syysneljänneksen tuloksessa moni perusasia oli kunnossa, kuten Suomen ja Tanskan kannattavuus. Korjattavaakin löytyy.
Ravintola-alan palveluihin erikoistunut Noho Partners julkisti tulosraporttinsa tiistaiaamulla. Yhtiön liiketulos oli 7,6 miljoonaa euroa...
Ravintola-alan palveluihin erikoistunut Noho Partners julkaisee osavuosikatsauksensa tammi-syyskuulta ja kolmannelta neljännekseltä...
Pörssin ravintolakonserni NoHo Partners on ostanut 75 prosentin enemmistön smoothie- ja mehubaariketju Jungle Juice Barista, johon kuuluu 41...
Ravintolaketju Noho Partners on ostanut 75 prosentin osuuden Jungle Juice Bar -smoothieketjusta. Jungle Juice Barin liiketoiminta...
KKV:lla on käynnissä kuuleminen Nohon ja Smoothie Heaven Oy:n yrityskaupasta. Kyseessä on rutiininomainen viranomaisprosessi. Noho ei ole...
Ravintolakonserni Noho Partnersin liikevaihto laski 87,6 miljoonaan euroon viime vuoden huhti–kesäkuun 88,2 miljoonasta eurosta.
Jungle Juice Bar -kioskeissa myydään smoothieita ja mehuja. Jaakko Sandqvist. Kaupan kilpailuvaikutuksia arvioidaan vielä. Jaakko Sandqvist.
Yhtiö myi enemmistöosuuden NoHo Partners Oyj:lle.
OP on nostanut ravintolakonserni NoHo Partners omaan kotimaisten yhtiöiden osakesuosikkien listalleen.
Vahvan operatiivisen osaamisemme ansiosta voimme vauhdittaa Halifax Burgersin kasvua ja kannattavuutta edelleen, uskoo Nohon toimitusjohtaja...
Aamulehti. Ravintolakonserni Noho Partners oyj onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan ja liikevoittoaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä,...
NoHo Partners Oyj:n osake (NOHO) on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiöllä on yksi osakesarja, ja jokainen osake oikeuttaa yhteen ääneen. Viimeisin tiedossa oleva osakekurssi 5. joulukuuta 2025 oli 7,820 euroa, ja yhtiön markkina-arvo oli 164,57 miljoonaa euroa.
Päivitetty: 2025-12-07NoHo Partnersin suurimpia osakkeenomistajia ovat Laine Capital Oy, jonka omistusosuus on 25,0 %, ja Mika Niemi, jonka omistusosuus on 10,6 %. Nämä tiedot perustuvat Millistream Market Data AB:n tietoihin.
Päivitetty: 2025-12-07NoHo Partnersin vuoden 2025 varsinainen yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen mukaisesti 0,46 euron osingon osakkeelta tilikaudelta 2024. Osinko maksetaan kolmessa erässä: 0,15 euroa toukokuussa, 0,15 euroa elokuussa ja 0,16 euroa marraskuussa 2025.
Päivitetty: 2025-12-07NoHo Partnersin osinko tilikaudelta 2025 ei ole vielä päätetty, sillä se päätetään vasta vuoden 2026 varsinaisessa yhtiökokouksessa. Yhtiön tilinpäätöstiedote vuodelta 2025 julkaistaan 11. helmikuuta 2026. Vuonna 2025 maksetut osingot (yhteensä 0,46 euroa osakkeelta) liittyvät tilikauteen 2024.
Päivitetty: 2025-12-07NoHo Partners Oyj:n varsinainen yhtiökokous 2025 pidettiin 9. huhtikuuta 2025 Tampereella. Seuraava varsinainen yhtiökokous vuodelle 2026 on suunniteltu pidettäväksi keskiviikkona 15. huhtikuuta 2026 Tampereella. Hallitus kutsuu kokouksen koolle myöhemmin.
Päivitetty: 2025-12-07