Marimekon tulos osui ennusteisiin
Brändiyhtiö Marimekko kasvoi kannattavasti heinä–syyskuussa. Osavuosikatsauksen mukaan kasvua tuki tukkumyynnin kasvu.
Marimekko Oyj on suomalainen designyritys, joka tunnetaan ainutlaatuisista kuoseistaan ja värikkäistä tuotteistaan. Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja markkinoi vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintuotteita sisustukseen. Marimekon toiminta perustuu vahvaan brändiin ja ajattomaan muotoiluun, joka on saavuttanut kansainvälistä tunnettuutta.
Marimekko perustettiin vuonna 1951 Armi ja Viljo Ratian toimesta. Yhtiön filosofiaan on alusta asti kuulunut arjen kauneus ja ilo. Marimekon kuoseista tunnetuimpia on Maija Isolan suunnittelema Unikko-kuosi, joka on noussut ikoniseen asemaan ja symboloi yhtiön perintöä. Yhtiön pitkä historia ja vahva bränditarina ovat merkittäviä kilpailuetuja.
Markkina-asemaltaan Marimekko on Suomessa erittäin tunnettu ja arvostettu brändi. Kansainvälisesti yhtiö pyrkii kasvattamaan tunnettuuttaan ja markkinaosuuttaan, mistä osoituksena on esimerkiksi uuden lippulaivamyymälän avaaminen Pariisiin. Kansainvälinen kasvu on kuitenkin ollut haasteellista, ja syksyn 2025 uutisten perusteella kansainvälinen kasvutavoite saattaa olla karkaamassa.
Marimekon tuotevalikoima kattaa laajan kirjon design-tuotteita. Ne voidaan jakaa pääasiassa seuraaviin kategorioihin:
Palvelujen osalta Marimekko tarjoaa asiakkailleen paitsi tuotteita, myös elämyksiä myymälöissään ja digitaalisten kanaviensa kautta. Yhtiö panostaa digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseen yhteistyössä Nitorin ja Hi Shinen kanssa.
Marimekon asiakaskunta on laaja, mutta sen ydin koostuu designista ja laadusta kiinnostuneista kuluttajista, jotka arvostavat ajatonta muotoilua ja brändin arvoja. Asiakassegmentteihin kuuluvat niin kotimaiset kuin kansainväliset kuluttajat, jotka etsivät erottuvaa tyyliä ja laadukkaita tuotteita arkeen ja juhlaan. Erityisesti nuoremmat sukupolvet ja kansainväliset turistit ovat tärkeitä kohderyhmiä kansainvälisen kasvun tavoittelussa.
Kilpailuedut:
Kilpailuhaitat:
Marimekon liiketoimintamalli on yhdistelmä vähittäiskauppaa (omat myymälät ja verkkokauppa) sekä tukkukauppaa (myynti muille jälleenmyyjille). Lisäksi yhtiö tekee yhteistyötä muiden brändien kanssa lisensoimalla kuosejaan ja tuotteitaan. Tukkumyynnin kasvu tuki yhtiön kannattavaa kasvua heinä–syyskuussa 2025. Digitaalisten kanavien kehittämiseen panostetaan asiakaskokemuksen parantamiseksi ja myynnin kasvattamiseksi.
Marimekon osakekurssi on tällä hetkellä 12.68 EUR. Osakkeen 52 viikon vaihteluväli on ollut 10.78 – 14.28 EUR. Nykyinen kurssi sijoittuu siis vaihteluvälin keskivaiheen yläpuolelle, mutta ei ole lähellä 52 viikon huippua. Tämä viittaa siihen, että osake on ollut viime aikoina laskupaineessa tai vakaassa tilassa huippulukemistaan.
Valitettavasti käytettävissä olevat talousluvut ovat hyvin rajalliset, eikä syvällisempää taloudellista analyysiä voida tehdä annettujen tietojen perusteella. Meillä ei ole käytettävissä esimerkiksi P/E- tai P/B-lukuja, jotta voisimme verrata Marimekon arvostusta toimialan keskiarvoihin. Samoin kannattavuuden kehitystä, tasetta, velkaantuneisuutta, kassavirtaa tai osinkopolitiikkaa ei voida analysoida ilman tarkempia taloudellisia tunnuslukuja.
Uutisten perusteella Marimekko on kuitenkin raportoinut kannattavasta kasvusta (heinä–syyskuu 2025) ja sen tulos osui ennusteisiin. Toisaalta aiemmat tulosraportit (huhti–kesäkuu 2025) eivät yltäneet täysin odotuksiin, vaikka liikevaihto kasvoikin. Tämä viittaa jonkinlaiseen epätasaisuuteen tai haasteisiin odotusten ylittämisessä.
Marimekon strategia keskittyy brändin tunnettuuden ja myynnin kasvattamiseen sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Keskeisiä strategisia painopistealueita ovat:
Kasvunäkymät ovat kaksijakoiset. Toisaalta Marimekko on osoittanut kykyä kannattavaan kasvuun tukkumyynnin tukemana. Toisaalta kansainvälisten kasvutavoitteiden saavuttaminen on herättänyt epäilyksiä, ja aiemmat tulosraportit eivät ole täysin yltäneet odotuksiin. Uusi myymälä Pariisissa voi tukea brändin tunnettuutta ja myyntiä Euroopassa. Analyytikot odottivat liikevaihdon kasvua jo elokuussa 2025.
Marimekko Oyj on vakiintunut ja tunnettu design-brändi, jolla on vahva asema Suomessa ja potentiaalia kansainväliseen kasvuun. Yhtiön kyky kasvaa kannattavasti tukkumyynnin vetämänä on positiivinen signaali. Osakekurssi on tällä hetkellä 12.68 EUR, ja se on liikkunut 52 viikon vaihteluvälinsä 10.78 – 14.28 EUR keskivaiheen yläpuolella.
Sijoittajan on kuitenkin huomioitava kansainvälisen kasvun haasteet, jotka ovat herättäneet epäilyksiä tavoitteiden realistisuudesta. Myös yksittäiset tuoteturvallisuuteen liittyvät uutiset voivat vaikuttaa brändimielikuvaan. Pariisin lippulaivamyymälän avaus ja panostukset digitaaliseen asiakaskokemukseen ovat kuitenkin merkittäviä strategisia askeleita.
Keskeiset seurattavat asiat:
Analyytikkojen näkemys: Uutisten perusteella analyytikoiden konsensussuositus Marimekon osakkeelle muuttui syyskuussa 2025 ”lisää”-tasolle ”pidä”-tasolta, kun osake tuli alas ja houkutteli ostajia. Lokakuussa 2025 ainakin yksi analyytikko kuitenkin laski suositusta ennen Q3-raporttia. Tämä viittaa jonkinlaiseen hajontaan analyytikoiden näkemyksissä ja markkinoiden herkkyyteen yhtiön tulosraportteja kohtaan.
Brändiyhtiö Marimekko kasvoi kannattavasti heinä–syyskuussa. Osavuosikatsauksen mukaan kasvua tuki tukkumyynnin kasvu.
Brändiyhtiö Marimekko kasvoi kannattavasti heinä–syyskuussa. Osavuosikatsauksen mukaan kasvua tuki tukkumyynnin kasvu.
Tekstiileistään tunnettu brändiyhtiö Marimekon liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton arvioidaan kasvaneen heinä–syyskuussa viime vuoden...
Marimekko otti uuden askelen suomalaisen muodin viennissä ja avasi historiansa ensimmäisen lippulaivamyymälän Pariisissa viime perjantaina.
Marimekon markkinointijohtaja Sanna-Kaisa Niikolla on pitänyt kiirettä. Lokakuun puolivälissä avautui lippulaivaliike Hongkongissa,...
Analyytikoiden konsensussuositus Marimekon osakkeelle muuttui lisää-tasolle pidä-tasolta, kun Inderesin suositus kääntyi vähennä-tasolta...
Marimekolla on kunnianhimoiset kasvutavoitteet. Tuore tulosraportti herättää epäilyksiä tavoitteiden realistisuudesta.
Brändiyhtiö Marimekon huhti–kesäkuun tulosraportti ei tarjoillut yllätyksiä. Yhtiön liikevaihto kasvoi odotetusta, vaikkei yltänytkään ihan...
Brändiyhtiö Marimekon tulosraportti julkaistaan torstaina kello 8.00. Yhtiötä seuraavan kuuden analyytikon konsensus odottaa Marimekon...
Marimekon myymälä Kuala Lumpurissa, Malesiassa arkistokuvassa. Kuva: AOP. Marimekko hakee brändilleen tunnettuutta avaamalla myymälän...
Uutta Marimekon avautuvaa lippulaivamyymälää kuvaillaan kokemukselliseksi. Marimekko avaa syksyllä myös useamman pop up-myymälän Pariisissa.
Marimekon Krästa-lippalakin tuote-eriä vedettiin myynnistä liian korkean nikkelipitoisuuden vuoksi. Iltalehden lukija hämmentyi, kun samaa...
Suomalainen design-yritys Marimekko varoittaa kanta-asiakkaitaan sen nimellä netissä liikkuvista huijaussivustoista.
Marimekon it-johtajana toiminut Pekka Kivenjuuri siirtyy Cor Groupin palvelukseen. Hänen uusi tittelinsä on tietohallintojohtaja.
Suomalainen lifestyle-designyritys Marimekko on valinnut Nitorin ja Hi Shinen kumppanikseen uuden digitaalisen kanavan kehittämiseksi.
Marimekko Oyj, Pörssitiedote 18.3.2025 klo 13.00. Marimekon vuosiraportti 2024 on julkaistu. Marimekko Oyj on julkaissut tänään Marimekon vuosi 2024...
Omien alueidensa huippubrändien kanssa tehtävät yhteistyömallistot ovat edelleen tärkeässä asemassa, sanoo Marimekon toimitusjohtaja Tiina...
Marimekko julkaisi osavuosikatsauksensa ja tilinpäätöksensä. Hallitus ehdottaa 0,40 euron osakekohtaista osinkoa ja 0,25 euron lisäosinkoa...
The Marimekko pattern known as Metsänväki ("Forest Dwellers") has been used as part of the decor for Finnair long-range flights.
Marimekko tarjoaa asiakasohjelmansa jäsenille yllätysetujen joulukalenterin, jossa uusia tarjouksia julkaistaan maanantaista perjantaihin Marimekko-myymälöissä ja verkkokaupassa. Lisäksi on ollut saatavilla fyysisiä kalentereita, kuten Karto Marimekko Unikko 2024 -vuosikalenteri ja Marimekko Isolan joulukalenteri, joka on kankainen ja esittelee Marimekon kuoseja.
Päivitetty: 2025-12-07Marimekon laukkuvalikoima on laaja ja sisältää erilaisia malleja arkeen ja juhlaan. Valikoimasta löytyy käsilaukkuja, olkalaukkuja, reppuja, kukkaroita ja lompakoita, joissa korostuvat selkeät muodot ja käytännöllisyys. Laukut valmistetaan kestävistä materiaaleista kuten puuvillamarkiisista, vettähylkivästä polyamidista ja nahasta. Tunnettuihin malleihin kuuluvat esimerkiksi Unikko-kuosiset olkalaukut ja Ristomatti Ratian suunnitteleman Matkuri-kassin uudet tulkinnat.
Päivitetty: 2025-12-07Marimekolla on useita outlet-myymälöitä Suomessa. Merkittävin niistä on Helsingin Herttoniemen teollisuusalueella sijaitseva Marimekko Outlet, joka on Marimekon pääkonttorin, kangaspainon ja malliompelimon yhteydessä (Kirvesmiehenkatu 7, 00880 Helsinki). Muita outlet-myymälöitä löytyy muun muassa Vantaan Tammistosta, Napapiiriltä, Oulusta, Seinäjoelta, Kyyjärveltä, Lempäälästä ja Heinolasta. Näistä myymälöistä voi löytää designvaatteita, tekstiilejä, sisustustuotteita sekä II-laatua ja erikoiseriä.
Päivitetty: 2025-12-07