Korkotaakka painaa HK Foodsia polvilleen
Rahoituskustannukset painavat yhä yhtiön tulosta. Uuden 90 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan korko on yli 10 prosenttia.
HKScan Oyj A, nykyiseltä nimeltään HKFoods Oyj (kaupparekisteriin merkitty 24.5.2024), on Helsingin pörssissä noteerattu suomalainen elintarviketeollisuusyhtiö. Se on monipuolinen ruokatalo, joka valmistaa, markkinoi ja myy sian-, naudan- ja siipikarjanlihaa sekä niistä valmistettuja tuotteita, kuten lihajalosteita ja valmisruokia. Yhtiön tunnetuimpia brändejä Suomessa ovat HK®, Kariniemen® ja Via®.
Yhtiön historia ulottuu yli sadan vuoden taakse, alkaen Lounais-Suomen Osuusteurastamon (LSO) perustamisesta vuonna 1913. Vuosikymmenten aikana yhtiö on käynyt läpi useita fuusioita, yritysostoja ja nimenvaihdoksia. Se listautui pörssiin nimellä HK Ruokatalo Oyj vuonna 1997 ja muutti nimensä HKScan Oyj:ksi vuonna 2007. Yhtiön toimintaa ovat leimanneet myös toimitusjohtajavaihdokset, kuten Kai Seikun potkut vuonna 2009, Jari Latvasen lähtö vuonna 2018 ja Tero Hemmilän äkkilähtö vuonna 2022, usein kannattavuushaasteiden vuoksi. Viimeisin merkittävä muutos on Ruotsin liiketoimintojen myynti maaliskuun 2024 lopussa ja sen myötä yhtiön nimen muuttaminen HK Foods Oyj:ksi huhtikuussa 2024.
HKFoodsilla on vahva markkina-asema Suomessa, jossa se on johtava toimija monissa edustamissaan tuotekategorioissa, erityisesti lihavalmisteissa ja siipikarjatuotteissa. Yhtiön kotimarkkinoita ovat Suomen lisäksi Tanska ja Puola. Ruotsin ja Baltian liiketoimintojen myynti on selkeyttänyt yhtiön maantieteellistä keskittymistä. Yhtiö vie tuotteita noin 40 maahan.
HKFoods tarjoaa laajan valikoiman elintarvikkeita, jotka kattavat sian-, naudan- ja siipikarjanlihan sekä niistä valmistetut jalosteet. Tuotevalikoimaan kuuluvat muun muassa makkarat, leikkeleet, valmisruoat ja pizzat. Tunnetuimpia brändejä ovat HK®, Kariniemen® ja Via®. Yhtiö on myös laajentanut tuotevalikoimaansa kasvipohjaisiin tuotteisiin Hesburger-yhteistyön kautta.
Yhtiön asiakkaita ovat vähittäiskauppa, horeca-ala (hotelli- ja ravintola-ala) sekä teollisuus- ja vientiasiakkaat. Food service -myynti on ollut kasvussa pandemiarajoitusten purkamisen myötä.
HKFoodsin kilpailuetuja ovat sen vahvat ja tunnetut brändit (esim. HK, Kariniemen) Suomessa, pitkä historia ja kokemus elintarvikealalla sekä laaja tuotevalikoima. Myös vastuullisuuteen ja hiilineutraaliuteen liittyvät tavoitteet voivat parantaa sen kilpailukykyä tulevaisuudessa. Kilpailuhaittoja ovat alan kova kilpailu, raaka-aineiden hinnanvaihtelut ja toistuvat kannattavuushaasteet, jotka ovat johtaneet useisiin toimitusjohtajavaihdoksiin ja strategian uudistuksiin.
HKFoodsin liiketoimintamalli perustuu ruoan arvoketjun hallintaan ”tilalta haarukkaan”. Yhtiö pyrkii kasvamaan kannattavasti monipuoliseksi ruokataloksi ja vahvistamaan markkina-asemaansa muuttuvilla markkinoilla. Strategiaan kuuluu asiakas- ja kuluttajatyytyväisyyden vahvistaminen sekä tulosvastuun selkeyttäminen maakohtaisella liiketoimintamallilla. Viimeaikaiset divestoinnit (Ruotsin ja Baltian liiketoiminnot) ja keskittyminen jäljelle jääviin kotimarkkinoihin, kuten Suomeen ja Tanskaan, sekä Puolan toimintoihin, ovat osa tätä strategista linjausta.
Huomioitavaa on, että yksityiskohtaisia talouslukuja (kuten liikevaihto, liikevoitto, nettotulos, taseen rakenne) ei ole annettu. Analyysi perustuu saatavilla oleviin uutistietoihin ja yleiseen yhtiön tilannetta koskevaan informaatioon.
Yhtiön kannattavuus on ollut ajoittain haastava. Uutisten mukaan ”yhtiön kannattavuutta pitää parantaa” (2022) ja ”korkotaakka painaa HK Foodsia polvilleen” (2024). Tämä viittaa pitkäaikaisiin haasteisiin. Positiivisena merkkinä kuitenkin marraskuun 2025 osavuosikatsauksessa mainitaan, että vertailukelpoisen liiketuloksen kasvu jatkui kolmannella neljänneksellä jo yhdettätoista kertaa peräkkäin, mikä johtui myynnin paremmasta rakenteesta sekä tehostamisohjelman säästöistä ja tuotannon tehokkuuden kasvusta. Myös jatkuvien toimintojen tilikauden tulos kasvoi. Vuoden 2023 tilinpäätöstiedotteessa mainittiin, että jatkuvien toimintojen liikevaihto kasvoi ja liiketulos parani selvästi vuonna 2023.
Velkaantuneisuus näyttää olevan merkittävä huolenaihe. Uusi 90 miljoonan euron joukkovelkakirjalaina yli 10 prosentin korolla (marraskuu 2024) kertoo korkeasta rahoituskustannuksesta ja mahdollisesti myös korkeasta velkaantumisasteesta tai markkinoiden korkeasta riskinäkemyksestä yhtiötä kohtaan. Tämä korkotaakka rasittaa merkittävästi tulosta. Myös Baltian liiketoimintojen myyntiin liittyvän ehdollisen kauppahintasaamisen alaskirjaus syyskuussa 2025 voi vaikuttaa taseen rakenteeseen.
Korkeat rahoituskustannukset syövät kassavirtaa. Yhtiökokous päätti, että osinkoa ei jaeta vuodelta 2023, mikä on tyypillistä tilanteessa, jossa yhtiö kamppailee kannattavuuden ja velkaantuneisuuden kanssa tai pyrkii vahvistamaan tasettaan. Tämä viittaa siihen, että kassavirta ohjataan mieluummin yhtiön toiminnan kehittämiseen ja velkojen hoitoon.
Koska tarkkoja talouslukuja ei ole saatavilla, arvostuskertoimia ei voida laskea tai verrata toimialan keskiarvoihin. Yleisesti ottaen korkea velkaantuneisuus ja haastava kannattavuus vaikuttavat negatiivisesti arvostukseen. Jotkin lähteet mainitsevat kuitenkin, että osakekurssi on noussut yli 100 % viimeisen vuoden aikana ja matala beta viittaa vähäiseen kurssivaihteluun, mikä voi kiinnostaa vakautta arvostavia sijoittajia.
HKFoods on strategisella matkalla kohti monipuolista ruokataloa. Tavoitteena on parantaa kannattavuutta, tehostaa toimintaa ja vastata muuttuviin kulutustottumuksiin. Strategian keskiössä on ollut ”From Farm to Fork” -ajattelu, jossa hallitaan koko ruoan arvoketjua tilalta haarukkaan. Yhtiö panostaa myös vastuullisuuteen ja pyrkii hiilineutraaliin ruokaketjuun vuoteen 2040 mennessä, sitoutuen Science Based Targets (SBT) -aloitteeseen.
Kasvunäkymiä haastavat korkeat rahoituskustannukset ja toimialan yleiset paineet. Positiivista on kuitenkin panostus kasvipohjaisiin tuotteisiin ja food service -kanavan elpyminen. Yhtiön tehostamisohjelmat ja rakenteelliset muutokset (divestoinnit) pyrkivät luomaan vakaamman pohjan tulevalle kasvulle. Vaikka jatkuvien toimintojen liikevaihto supistui Q3/2025, myynnin rakenne parani ja liiketulos kasvoi, mikä viittaa strategian onnistuneeseen toteutukseen kannattavuuden osalta.
HKFoods Oyj on merkittävä suomalainen elintarvikealan toimija, joka on parhaillaan syvällisessä rakennemuutoksessa. Yhtiö on luopunut Ruotsin ja Baltian liiketoiminnoistaan ja keskittyy nyt Suomen ja Tanskan kotimarkkinoihin sekä Puolan toimintoihin. Nimenmuutos HK Foods Oyj:ksi heijastaa tätä strategista uudistumista kohti monipuolisempaa ruokataloa.
Yhtiön keskeinen haaste on korkea velkaantuneisuus ja siitä johtuvat korkeat rahoituskustannukset, erityisesti uuden 90 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan yli 10 prosentin korko, joka rasittaa merkittävästi tulosta. Historiallisesti yhtiöllä on ollut kannattavuushaasteita, mikä on johtanut useisiin toimitusjohtajavaihdoksiin. Positiivista on kuitenkin, että yhtiön Q3/2025 osavuosikatsauksen mukaan vertailukelpoisen liiketuloksen kasvu jatkui jo yhdettätoista kertaa peräkkäin, mikä kertoo tehostamisohjelmien ja myynnin rakenteen parantumisen tuloksista. Yhtiö ei jakanut osinkoa vuodelta 2023, mikä on ymmärrettävää meneillään olevan taseen vahvistamisen ja velkojen hallinnan vuoksi.
HKFoods Oyj tarjoaa sijoittajalle mahdollisuuden sijoittaa tunnettuun suomalaiseen elintarvikealan brändiin, joka pyrkii aktiivisesti uudistumaan ja parantamaan kannattavuuttaan. Kuitenkin merkittävät rahoitusriskit ja toimialan haasteet edellyttävät tarkkaa seurantaa.
Rahoituskustannukset painavat yhä yhtiön tulosta. Uuden 90 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan korko on yli 10 prosenttia.
HKScanin myytyä Ruotsin liiketoimintonsa maaliskuun 2024 lopussa, on HK Scanin tänään torstaina Turussa kokoontunut yhtiökokous päättänyt...
Ammattikorkeakoulutasoinen koulutus toteutetaan yhteistyössä maakunnnan keskeisten elintarvikealan yritysten kanssa.
Elintarvikeyhtiö HKScan vaihtaa toimitusjohtajansa. Yhtiön hallituksen mukaan yhtiön kannattavuutta pitää parantaa.
HKScanin toimitusjohtaja Tero Hemmilä jättää tehtävänsä heti. HKScan Oyj:n hallitus kertoo tiedotteessaan, että se on sopinut asiasta...
Kolmen sentin osinko osakkeelta maksetaan omistajille 19. huhtikuuta.
HKScan ja Hesburgerin taustayhtiö Hes-Pro Oy aloittavat yhteistyön kasvisproteiinituotteissa.
HKScan kertoi 28. marraskuuta, että konsernin uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty maa- ja metsätaloustieteen maisteri Tero Hemmilä .
HKScan kutsuu osakkeenomistajat ylimääräiseen yhtiökokoukseen Turkuun. Pätkäkauden hallitukseen ehdolla ovat LSO:n värisuora ja maan...
Lihatalo HKScanin toimitusjohtan irtisanominen maksoi HKScanille ja sen omistajille yhteensä noin 1,31 miljoonaa euroa. HKScan ilmoitti...
Elintarvikeyritys HKScanin hallitus on nimittänyt maa- ja metsätaloustieteen maisteri Tero Hemmilän HKScan Oyj:n toimitusjohtajaksi.
HKScan Oyj arvioi, että vuoden 2016 vertailukelpoinen liikevoitto jää 12-14 miljoonaan euroon. Syynä on pääasiassa Ruotsin markkina-alueen...
HKScanin Suomen ja Baltian kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Anne Mere sanoo, että pääsääntoisesti Forssa välttynee...
HK-Scanin hallitus on vapauttanut yhtiön toimitusjohtajan Kai Seikun hänen tehtävistään. Vasta 2005 lähtien HK:ta vetänyt Seikku jättää...