Yhtiön esittely
Gofore Oyj on suomalainen digitaalisen muutoksen konsultointiyhtiö, joka on erikoistunut digitaalisten palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen. Yhtiön toiminnassa korostuu eettinen digitalisaatio. Goforen juuret ovat Tampereella, missä se perustettiin vuonna 2001 neljän ystävän toimesta. Alkuperäisen tuoteidean sijaan yhtiö siirtyi tarjoamaan asiantuntijapalveluita ja konsultointia. Gofore listattiin Nasdaq First North -markkinapaikalle vuonna 2017 ja siirtyi Nasdaq Helsingin päälistalle maaliskuussa 2021.
Historia ja tausta
Yhtiön perustivat vuonna 2001 Timur Kärki (nykyinen hallituksen puheenjohtaja), Petteri Venola, Jani Lammi ja Mika Varjus. Alun perin heillä oli tuoteidea maksuliikenneohjelmistosta, mutta liiketoimintamalliksi vakiintui pian konsultointi ja oman osaamisen myyminen. Gofore on kasvanut vuosien varrella sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta, ja sen toimintaa ohjaavat edelleen samat arvot: olla paras mahdollinen työpaikka ja menestyä asiakkaiden onnistumisten kautta. Yhtiöllä oli vuoden 2024 lopussa lähes 1 800 työntekijää.
Markkina-asema Suomessa ja kansainvälisesti
Goforella on vahva markkina-asema Suomessa, erityisesti julkisen sektorin asiakkaissa, joihin keskittyminen on ollut merkittävä kasvutekijä. Kansainvälisesti Goforen strategisena tavoitteena on olla merkittävin digitaalisen muutoksen asiantuntijayritys Euroopassa. Yhtiö laajentaa toimintaansa erityisesti saksankielisessä Euroopassa (DACH-alueella) ja sillä on toimipisteitä Suomen lisäksi Saksassa, Itävallassa, Espanjassa ja Virossa.
Liiketoiminta
Tuotteet ja palvelut
Gofore tarjoaa laajan valikoiman digitaalisen muutoksen asiantuntijapalveluita. Näihin kuuluvat muun muassa johdon konsultointi, palvelumuotoilu, digitaalisten palvelujen kehittäminen, digitaalinen laadunvarmistus sekä pilvipalvelut. Lisäksi yhtiö tarjoaa osaamista arkkitehtuuriin, kyberturvallisuuteen, dataan ja tekoälyyn, muutosjohtamiseen, ohjelmistokehitykseen, sulautettuihin järjestelmiin ja simulaattoreihin liittyen.
Asiakassegmentit
Yhtiön asiakaskunta koostuu julkisen hallinnon organisaatioista sekä keskisuurista ja suurista yrityksistä. Gofore on jakanut asiakkaansa kolmeen strategiseen sektoriin:
- Digital Society: Keskittyy julkisen sektorin digitalisaatioon, sosiaali- ja terveysalaan Suomessa, vähittäiskauppaan ja palveluihin sekä kokonaisturvallisuuteen.
- Intelligent Industry: Yhdistää fyysisen ja digitaalisen maailman teollisen tuotannon ja tuotteiden digitalisaatiossa. Asiakkaat ovat tyypillisesti kansainvälisiä valmistavan teollisuuden yrityksiä, kone- ja laitevalmistajia sekä autoteollisuuden toimijoita DACH-alueella.
- Defence & Space: Edistää turvallisempaa tulevaisuutta puolustuskyvyn ja satelliittidatan käytön kautta. Asiakkaat ovat puolustussektorin toimijoita ja esimerkiksi Euroopan Avaruusjärjestö ESA.
Kilpailuedut ja -haitat
Kilpailuedut: Goforen vahvuuksia ovat sen palkittu ja työntekijälähtöinen yrityskulttuuri, joka on valittu useasti yhdeksi Suomen ja Euroopan parhaista työpaikoista. Yhtiöllä on pitkä historia kannattavasta kasvusta ja syvälliset asiakassuhteet, joista 82 % liikevaihdosta tuli palaavilta asiakkailta vuonna 2022. Liiketoimintamalli perustuu pääosin tuntilaskutukseen, mikä vähentää kiinteähintaisten projektien riskiä. Yhtiö profiloituu digitaalisen muutoksen toteuttajaksi, tarjoten teknisen osaamisen lisäksi kulttuuriin, digistrategiaan ja palvelumuotoiluun liittyvää konsultointia. Eettisen digitalisaation edistäminen on myös keskeinen erottautumistekijä.
Kilpailuhaitat: Viime aikoina Gofore on kohdannut haasteita kysynnän heikkenemisen vuoksi, erityisesti yksityisellä sektorilla ja uusilla kansainvälisillä alueilla, mikä on johtanut sopeuttamistoimiin ja irtisanomisiin. Julkisella sektorilla kilpailutilanne on ollut kovaa ja ylitarjonnasta johtuva hintakilpailu ankaraa.
Liiketoimintamalli
Goforen liiketoimintamalli perustuu pääosin asiantuntijapalveluiden, eli konsultoinnin, myyntiin tuntilaskutuksella. Arviolta 93 % yhtiön liikevaihdosta tuli tuntilaskutuksesta vuonna 2022. Vaikka yritysostojen myötä tarjontaan on tullut myös pientä tuoteliiketoimintaa (esim. teollisuuden simulaatio-ohjelmistot), se on vahvasti sidoksissa konsultointiin. Yhtiö pyrkii järjestämään liiketoimintansa niin, ettei se kanna asiakkaidensa riskejä omassa toiminnassaan.
Taloudellinen analyysi
Annettujen talouslukujen perusteella Goforen osakekurssi on tällä hetkellä 12.74 EUR. Viimeisen 52 viikon aikana osakkeen vaihteluväli on ollut 12.52 – 23.4 EUR. Nykyinen kurssi on siis hyvin lähellä 52 viikon alinta tasoa, mikä kertoo merkittävästä kurssilaskusta viimeisen vuoden aikana. Nordnetin mukaan osake on laskenut YTD -42,61 %, 12 kk -41,43 % ja 3 v -44,12 %.
Arvostuskertoimet ja kannattavuus
Vuonna 2024 Goforen liikevaihto supistui ensimmäistä kertaa yli 15 vuoden kannattavan kasvun jälkeen, laskien 1,6 % 186,2 miljoonaan euroon (2023: 189,24 miljoonaa euroa). Kannattavuus säilyi kuitenkin hyvällä tasolla, oikaistun EBITA-liiketuloksen ollessa 12,8 % liikevaihdosta (2023: 14,1 %). Yhtiö pidättäytyi kovimmasta hintakilpailusta, mikä suojasi kannattavuutta heikommassa markkinatilanteessa.
Investing.comin mukaan Goforen P/E-luku on 27,5x, mikä on hieman korkeampi kuin verrokkiryhmän keskiarvo (25,9x) mutta selvästi korkeampi kuin sektorin keskiarvo (11,8x). P/B-luku on 2,0x, joka on alhaisempi kuin verrokkiryhmän (5,3x) ja sektorin (2,4x) keskiarvot. Korkea P/E-luku verrattuna sektorin keskiarvoon voi viitata markkinoiden korkeampiin kasvuodotuksiin, mutta viimeaikainen kurssilasku heijastaa epävarmuutta näiden odotusten toteutumisesta. Vuoden 2024 P/E-luku oli 21,3 ja 2023 P/E-luku 19,5.
Kannattavuuslukujen osalta bruttomarginaali oli viimeisen 12 kuukauden aikana (TTM) 19,7 % (5 vuoden keskiarvo 25,57 %) ja nettovoittomarginaali TTM 4,05 % (5 vuoden keskiarvo 8,69 %). Tämä osoittaa tiettyä painetta marginaaleissa.
Tase ja velkaantuneisuus
Goforen taloudellinen tilanne vaikuttaa vahvalta. Yhtiöllä oli noin 50 miljoonan euron nettokassapositio maaliskuun 7. päivänä 2025. Tämä antaa yhtiölle hyvän pohjan kasvupanostuksiin ja mahdollisiin yritysostoihin.
Kassavirta ja osingot
Goforen osinkopolitiikan mukaan se pyrkii maksamaan vuosittain vähintään 40 prosenttia nettotuloksesta osinkoina. Vuonna 2024 osinko osakkeelta oli 0,48 euroa (2023: 0,47 euroa). Tämä tarkoittaa nykyisellä kurssilla noin 3,74 % osinkotuottoa. Osakekohtainen kassavirta oli 2,37 euroa vuonna 2024 ja 1,23 euroa vuonna 2023.
Strategia ja näkymät
Yhtiön strategia
Goforen hallitus hyväksyi päivitetyn strategian joulukuussa 2024, ja sen tavoitteena on saavuttaa 500 miljoonan euron liikevaihto vuoteen 2030 mennessä, säilyttäen samalla vahvan 15 %:n oikaistun EBITA-tason kannattavuuden. Yhtiö hakee kannattavaa kasvua vuodesta 2025 eteenpäin digitalisoituvilta strategisilta toimialoiltaan, Digital Societystä ja Intelligent Industrystä. Kasvun odotetaan olevan vähintään puoliksi orgaanista, ja yritysostot niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ovat edelleen osa strategiaa.
Maantieteellisesti Gofore jatkaa ja laajentaa toimintaansa Suomessa ja saksankielisessä Euroopassa (DACH-alueella), tavoitteenaan rakentaa kyseisille alueille paikallisesti kasvavaa liiketoimintaa tukevia organisaatioita ja käytäntöjä.
Kasvunäkymät
Gofore odottaa kysynnän elpyvän asteittain ja pitkällä aikavälillä vuodesta 2025 eteenpäin. Yhtiö panostaa kasvuun erityisesti dataan ja tekoälyyn liittyvissä palveluissa, kyberturvallisuudessa, arkkitehtuurissa, ERP-järjestelmissä sekä projekti- ja teknologiajohtamisessa. Yhtiön kyky avata uusia asiakkuuksia haastavassa markkinassa on kuitenkin ollut vaikeaa.
Ajankohtaiset tapahtumat
Viimeaikaiset uutiset heijastavat Goforen sopeutumista haastavaan markkinatilanteeseen ja yritysostojen integrointiin:
- Huld-fuusio: Gofore ja Huldin liiketoimintojen yhdistämiseen ja hallinnon päällekkäisyyksien karsimiseen liittyvät muutosneuvottelut päättyivät joulukuun alussa 2025. Neuvottelut johtivat enintään 14 työsuhteen päättymiseen, ja niiden arvioidaan tuovan noin 1,3 miljoonan euron vuotuiset säästöt. Huld-yrityskauppa saatiin maaliin syyskuussa 2025.
- Aiemmat sopeuttamistoimet: Huhtikuussa 2025 Gofore aloitti muutosneuvottelut, joiden piirissä oli 830 työntekijää Suomessa. Arvioitu vähennystarve oli enintään 95 henkilöä asiantuntija- ja hallintotehtävissä, ja sen tavoitteena oli noin 7,6 miljoonan euron vuotuiset säästöt. Tämä johtui heikosta kysynnästä.
- Riita-asian voitto: Marraskuussa 2025 Gofore tiedotti saaneensa välitysoikeuden päätöksen riita-asiassa, mikä toi yhtiölle 3,1 miljoonan euron korvaussumman.
- Valtori-hankinta: Korkein hallinto-oikeus hylkäsi huhtikuussa 2025 valituksen Ulkoministeriön viisumijärjestelmän hankinnasta. Näin ollen hanke säilyy Knowitin ja sen alihankkijan Goforen vastuulla.
Riskit ja mahdollisuudet
Keskeiset riskit
- Liiketoimintariskit: Heikko taloudellinen suhdannetilanne ja asiakkaiden varovaisuus investoinneissa ovat vähentäneet kysyntää, erityisesti yksityisellä sektorilla ja uusilla kansainvälisillä markkinoilla. Kova hintakilpailu, varsinkin julkisella sektorilla, voi painaa marginaaleja. Yritysostojen, kuten Huldin, integrointiin liittyy aina riskejä synergiaetujen saavuttamisesta ja kulttuurien yhteensopivuudesta. Vaikka irtisanomiset tuovat säästöjä, ne voivat myös vaikuttaa henkilöstön moraaliin ja vaikeuttaa osaajien rekrytointia tulevaisuudessa.
- Markkinariskit: Digitalisaation nopea kehitys edellyttää jatkuvaa sopeutumista uusiin teknologioihin ja asiakastarpeisiin. Jos Gofore ei pysty pysymään kehityksen kärjessä, sen kilpailukyky voi heikentyä.
- Rahoitusriskit: Vaikka yhtiön nettokassapositio on vahva, kannattavuuden ylläpitäminen kilpaillussa ympäristössä on jatkuva haaste, joka voi vaikuttaa tulevaisuuden investointikykyyn ja osingonjakoon.
Kasvumahdollisuudet
- Digitalisaation megatrendi: Digitalisaatio jatkuu vahvana niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla, mikä tarjoaa Goforelle vakaan pohjan palveluidensa kysynnälle.
- Yritysostot ja kansainvälistyminen: Agressiivinen yritysostostrategia ja laajentuminen DACH-alueelle avaavat uusia markkinoita ja asiakassegmenttejä. Huldin oston myötä Gofore vahvistaa asemaansa älykkään teollisuuden ja turvallisuuden sektoreilla.
- Kysyntävetoiset palvelualueet: Panostaminen dataan ja tekoälyyn, kyberturvallisuuteen sekä muihin korkean kysynnän alueisiin voi tuoda uutta kasvua ja parantaa kannattavuutta.
- Eettinen digitalisaatio: Goforen korostama eettinen digitalisaatio ja vastuullisuus voivat toimia kilpailuetuna ja houkutella asiakkaita ja osaajia.
Toimialan trendit
IT-konsultointialalla digitalisaation syveneminen, tekoälyn hyödyntäminen, kyberturvallisuuden kasvava merkitys ja eettisten näkökohtien painottuminen ovat keskeisiä trendejä. Yhtiö, joka pystyy vastaamaan näihin haasteisiin ja tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja, menestyy markkinoilla. Goforen strategiset valinnat ovat linjassa näiden trendien kanssa.
Yhteenveto sijoittajalle
Gofore Oyj on laadukas digitaalisen muutoksen konsultointiyhtiö, jolla on vahva maine ja kulttuuri. Yhtiö on osoittanut pitkällä aikavälillä kykyä kannattavaan kasvuun, mutta viimeisin vuosi (2024) on ollut haastava kysynnän heikkenemisen ja lisääntyneen kilpailun vuoksi, mikä näkyy liikevaihdon pienenä laskuna ja merkittävänä osakekurssin heikkenemisenä.
Yhtiö on reagoinut markkinatilanteeseen sopeuttamistoimilla, kuten irtisanomisilla, ja jatkaa strategiansa mukaista kasvua yritysostojen ja kansainvälisen laajentumisen kautta, erityisesti DACH-alueella. Huldin fuusio ja siihen liittyvät synergiaodotukset ovat keskeisiä tulevaisuuden ajureita.
Arvostuskertoimien (P/E 27,5x) perusteella Goforea arvostetaan hieman korkeammalle kuin verrokit, ja selvästi korkeammalle kuin laajempi teknologia-ala, mikä heijastaa yhtiöön kohdistuvia kasvuodotuksia. Kuitenkin osakekurssin jyrkkä lasku 52 viikon huipusta osoittaa, että markkina on huolissaan lyhyen aikavälin näkymistä ja kasvuodotusten toteutumisesta. Vahva nettokassapositio ja vakaa osinkopolitiikka tarjoavat kuitenkin tiettyä turvaa.
Keskeiset seurattavat asiat
- Kysynnän elpyminen: Erityisesti yksityisellä sektorilla ja uusilla kansainvälisillä markkinoilla.
- Huld-integraation onnistuminen: Synergiaetujen toteutuminen ja kustannussäästöt.
- Kannattavuuden kehitys: Kyky säilyttää hyvä kannattavuus kilpaillussa markkinassa ja marginaalipaineissa.
- Kansainvälisen kasvun toteutuminen: Erityisesti