Janne Aalto Fodelian talousjohtajaksi
Elintarvikealan yhtiö Fodelia kertoo nimittäneensä Janne Aallon talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Aalto aloittaa tehtävässä 7.
Fodelia Oyj on vuonna 2019 perustettu suomalainen elintarvikealan holdingyhtiö, joka on listattu Helsingin pörssin First North -markkinapaikalle. Yhtiön juuret ovat Pohjois-Pohjanmaan Pyhännällä, missä myös sen tytäryhtiöiden tuotantolaitokset sijaitsevat. Fodelian strategisena tavoitteena on rakentaa suomalaisen elintarvikealan kestävää tulevaisuutta tarjoamalla puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa kuluttajille.
Yhtiö on keskittynyt kahdelle pääliiketoiminta-alueelle: Foodservice-markkinan asiakkuuksiin keskittyvään valmisruokavalmistaja Feeliaan ja vähittäiskauppa-asiakkuuksiin sekä kuluttajien verkkokauppaan keskittyvään Oikiaan, johon sisältyy snacks-tuotteita valmistava Real Snacks. Lisäksi konserniin kuuluu yhteisyritys Fodbar, joka tarjoaa ruokapalvelujen ulkoistusratkaisuja.
Fodelia perustettiin vuonna 2019 holdingyhtiöksi, ja sen portfolioon liitettiin valmisruokavalmistaja Feelia ja välipalatuotteita valmistava Real Snacks osakevaihdon kautta. Yhtiö listautui First North -markkinapaikalle saman vuoden lopulla. Vuonna 2024 Fodelia päivitti strategiaansa siirtyen holding-yhtiöstä aktiiviseksi elintarviketeolliseksi toimijaksi ja tiivisti rakennettaan luopumalla strategiaan kuulumattomista liiketoiminnoista, kuten Perniön Lihan ja Helsingin Makkaratehtaan sekä Pita Factoryn liiketoiminnoista. Myös Marjavasun tuotanto fuusioitiin osaksi Feeliaa vuoden 2024 lopussa.
Fodelian tytäryhtiöt toimivat kasvavilla markkinoilla, joita tukevat megatrendit kuten kuluttajakäyttäytymisen muutokset sekä kuntien ruokatuotannon säästö- ja ulkoistamispaineet. Feelia toimii foodservice-markkinalla, joka palvelee sekä yksityisen että julkisen sektorin ammattikeittiöitä, kuten kouluja, hoivakoteja, ravintoloita ja keskuskeittiöitä. Foodservice-markkinan koko Suomessa oli vuonna 2018 noin 3,2 miljardia euroa ja se on kasvanut keskimäärin noin 5 prosentin vuosivauhtia. Feelian merkittävimpiä markkinaosia ovat lounasruokamarkkina (noin 2,5 mrd. €), peruskouluruokailumarkkina (noin 150 milj. €) ja voimakkaasti kasvava hoiva-alan ammattikeittiömarkkina (noin 100 milj. €).
Oikian snacks-tuotteiden kohdemarkkina on sipsi- ja muiden napostelutuotteiden snacks-markkina. Suomen snacks-markkinan koko oli vuonna 2018 noin 243 miljoonaa euroa, ja Pohjoismaiden yhteenlaskettu markkina noin 2,2 miljardia euroa. Snacks-markkinan kasvun odotetaan kiihtyvän, erityisesti kaurapohjaisten tuotteiden osalta. Real Snacks valmistaa myös private label -tuotteita ja vie tuotteitaan yli 15 maahan.
Fodelian liiketoiminta jakautuu kahteen pääalueeseen: Feeliaan ja Oikiaan.
Fodelian asiakaskunta on monipuolinen:
Kilpailuedut:
Kilpailuhaitat:
Fodelian liiketoimintamalli perustuu suomalaisten elintarvikeyritysten kehittämiseen ja skaalaamiseen. Yhtiö toimii aktiivisena elintarviketeollisena toimijana, joka panostaa innovatiivisiin tuotteisiin, lisäarvoa tuottaviin asiakaskonsepteihin ja edistyksellisiin valmistusprosesseihin. Malli hyödyntää Feelian tehokasta ja pitkälle automatisoitua tuotantoa foodservice-asiakkaille ja Oikian kautta tavoittelee kasvua vähittäiskaupasta ja kuluttajaverkkokaupasta. Fodbarin kautta yhtiö laajentaa toimintaansa ulkoistettuihin ateriapalveluihin, hyödyntäen Feelian valmisruokaratkaisuja.
Annetut talousluvut ovat rajallisia, mutta niiden ja viimeisimpien uutisten perusteella voidaan tehdä alustavia havaintoja.
Fodelian kannattavuus on ollut haasteellinen, ja se on ollut viime aikoina laskussa. Konsernin liikevoitto laski tammi-joulukuussa 2022 edellisvuodesta 1 107 tuhanteen euroon (1 375 tuh. €), eli -19,5 %. Vuonna 2023 emoyhtiön liikevaihto oli 540 tuhatta euroa ja tilikauden tulos 1,09 miljoonaa euroa, liikevoittoprosentin ollessa -41,6 %. Vuoden 2024 tilinpäätöstiedotteen mukaan konsernin liikevoitto oli 661 tuhatta euroa (1,2 % liikevaihdosta), kun se edellisvuonna oli 2 521 tuhatta euroa (5,1 % liikevaihdosta). Oikaistu liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä oli kuitenkin 3 296 tuhatta euroa ja 6,2 % liikevaihdosta. Liiketoimintojen myynti aiheutti noin 2,3 miljoonan euron negatiivisen tulosvaikutuksen vuonna 2024.
Q3/2025 tulos jäi odotuksista liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton osalta. Tämä johti tulosvaroitukseen heinä-elokuussa 2025 ja osakekurssin syöksyyn. Kannattavuuteen ovat vaikuttaneet raaka-aineiden ja energian hintojen nousu sekä panostukset Feelia Ruokakauppaan, jonka kasvu on ollut odotettua alhaisempaa. Oikian tulos romahti lähes nollaan private label -sopimusten heikon kannattavuuden vuoksi Q3/2025. Strategian päivityksen ja kannattamattomien liiketoimintojen myynnin odotetaan kuitenkin parantavan suhteellista kannattavuutta tulevaisuudessa.
Tarkat tase- ja velkaantumistiedot eivät ole saatavilla annetusta datasta. Kuitenkin vuoden 2024 toimintakertomuksen mukaan konsernin tase vahvistui, mikä mahdollistaa panostukset kannattavaan kasvuun.
Tarkkoja kassavirtalukuja ei ole annettu. Yhtiökokous päätti maaliskuussa 2024 jakaa osinkoa 0,08 euroa osakkeelta tilikaudelta 2023, ja osinko maksettiin 3.5.2024. Tämä vastaa noin 1,65 % osinkotuottoa nykykurssilla. Investing.comin mukaan osingon maksusuhde (Payout Ratio TTM) on 97,05 %, mikä viittaa siihen, että suurin osa voitosta jaetaan osinkoina.
Fodelian hallitus vahvisti toukokuussa 2024 päivitetyn strategian ja keskipitkän aikavälin tavoitteet kaudelle 2024-2028. Yhtiö muuttaa suuntaansa holding-yhtiöstä aktiiviseksi elintarviketeolliseksi toimijaksi. Visiona on olla elintarvikealan kiinnostavin uudistaja, arjen helpottaja ja kumppani, joka tarjoaa maukasta ja puhdasta, paikallisesti ja vastuullisesti tuotettua ruokaa. Strategian kulmakiviä ovat kasvun ja kannattavuuden varmistaminen, ruokahuoltomarkkinan mahdollisuuksiin tarttuminen sekä erottautuminen uusilla, vastuullisilla ja innovatiivisilla tuotteilla ja konsepteilla. Strategia painottaa keskittymistä kilpailukykyisimpiin liiketoimintoihin, erityisesti Feeliaan.
Taloudelliset tavoitteet strategiakauden lopulle (vuodelle 2028) ovat vähintään 100 miljoonan euron liikevaihto ja yli 10 %:n liikevoittomarginaali. Tavoitteena on vuotuinen liikevaihdon kasvu noin 20 %.
Fodelia arvioi konsernin vuoden 2025 liikevaihdon olevan noin 54–59 miljoonaa euroa, ja oikaistun liikevoittomarginaalin olevan edellisvuoden tasolla tai hieman sen alapuolella. Aiempi ohjeistus vuodelle 2025 oli korkeampi (58-63 milj. € liikevaihto ja parantuva kannattavuus), mutta sitä laskettiin heinäkuun 2025 tulosvaroituksen yhteydessä. Vuoden 2024 ohjeistusta laskettiin toukokuussa 2024 liiketoimintakauppojen johdosta. Vuoden 2024 liikevaihdon arvioitiin olevan noin 50-54 miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaalin kasvavan edellisvuoteen verrattuna.
Kasvua odotetaan erityisesti Feelian Foodservice-markkinalta, jota tukevat väestön ikääntyminen, kaupungistuminen ja kuntien ulkoistamispaineet. Feelian orgaaninen kasvu on ollut vahvaa (30 % tammi-syyskuussa 2024), erityisesti suurten päiväkotiketjujen asiakkuuksien ansiosta. Fodbarin voitto ateriapalveluiden kilpailutuksissa Inkoossa osoittaa kasvun jatkuvan hoivasektorilla. Oikian puolella kaurapohjaisten snacks-tuotteiden kysynnän ennustetaan kasvavan voimakkaasti.
Elintarvikeala käy läpi voimakasta murrosvaihetta. Keskeisiä trendejä ovat:
Fodelia Oyj on suomalainen elintarvikealan holdingyhtiö, joka on strategisesti keskittymässä kannattavampiin ydinliiketoimintoihinsa: Feelian valmisruokatuotantoon foodservice-sektorille ja Oikian snacks-tuotteisiin sekä kuluttajaverkkokauppaan. Yhtiö on aktiivisesti uudistanut strategiaansa ja luopunut kannattamattomista toiminnoista, mikä on lyhyellä aikavälillä vaikuttanut liikevaihtoon ja tulokseen, mutta pidemmällä aikavälillä sen odotetaan parantavan kannattavuutta ja pääomantuottoprofiilia.
Yhtiöllä on vahvoja kilpailuetuja, kuten patentoitu autoklaavitekniikka, kotimaisuusaste ja hyvä asema kasvavilla foodservice- ja snacks-markkinoilla. Viimeaikaiset tulosvaroitukset ja osakekurssin lasku heijastavat haasteita kustannusten nousun ja joidenkin liiketoimintojen heikon kannattavuuden kanssa. Kuitenkin Fodbarin voitto ateriapalvelukilpailutuksessa ja Feelian vahva orgaaninen kasvu osoittavat myönteisiä signaaleja.
Inderes seuraa Fodeliaa yhtiöasiakkaana ja on antanut sille suosituksen ”Lisää” tavoitehinnalla 6,20 EUR (päivitetty 23.10.2025). Analyytikkojen mukaan Q3/2025 tuloksessa oli pientä jättöä Feelian tuotannollisten haasteiden takia, jotka kuitenkin jäänevät väliaikaisiksi. Välivuosi tuloskasvussa tarjoaa ostopaikan. Tämä viittaa siihen, että pitkän aikavälin näkymät nähdään positiivisina strategisista muutoksista ja kasvupotentiaalista johtuen, vaikka lyhyellä aikavälillä onkin haasteita.
Elintarvikealan yhtiö Fodelia kertoo nimittäneensä Janne Aallon talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Aalto aloittaa tehtävässä 7.
Fodelia Oyj:n ja Bravedon yhteisyritys Fodbar Oy on voittanut ateriapalveluiden kilpailutuksen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.
Tulosvaroittaneen Fodelia sekä liikevaihto että oikaistu liikevoitto (ebita) jäivät odotuksista.
Elintarvikeyhtiö Fodelian alkuvuosi ei ole toteutunut yhtiön taloudellisten tavoitteiden ja aikaisempien ennusteiden mukaisesti.
Pörssiavauksen kovin laskija oli peliyhtiö Remedy Entertainment. Inderes laski yhtiön tavoitehinnan 18,00 euroon.
Elintarvikealan yhtiö Fodelia laski ohjeistustaan tälle vuodelle liikevaihdon ja kannattavuuden osalta.
Helsingin pörssin osakkeiden hintakehitystä kuvaava yleisindeksi päätyi 10 681 pisteeseen torstaina. Indeksi laski 0,5 prosenttia eilisen...
Fodelian tytäryhtiö Suomen Oikia Oy on päättänyt myydä pitaleipiä valmistavan Pita Factoryn liiketoimintansa Pitala Oy:lle.
Toholammin kunta sai yt-neuvottelut päätökseen. Se saavuttaa laskelmiensa mukaan satojentuhansien eurojen säästöt.
Analyysi: Fodelia laajentaa Oikia-brändiään sipseistä kuluttajien valmisruokiin. Samalla yhtiö satsaa Feelian ja Marjavasun kasvuun...
Perniön Liha siirtyy takaisin paikalliseen omistukseen. Perniön Lihan entinen toimitusjohtaja ja yrittäjä Rami Himanto ostaa...
Holdingyhtiö Fodelia on Suomen First North -listan ainoa elintarvikealan yritys. Muista Helsingin pörssin elintarvikeyhtiöistä poiketen se...
Fodelia Oyj:n osake (tunnus FODELIA) on listattu ja sillä käydään kauppaa Helsingin pörssin First North Growth Market -markkinapaikalla. Yhtiö on perustettu vuonna 2019 ja se on suomalainen elintarvikealan holding-yhtiö.
Päivitetty: 2025-12-07Fodelian hallitukseen kuuluu tällä hetkellä kuusi jäsentä. Hallituksen puheenjohtajana toimii Mikko Tahkola ja varapuheenjohtajana Mikko Paso. Muita hallituksen jäseniä ovat Erkki Järvinen, Markku Lampela, Marc Moberg ja Emma Tahkola.
Päivitetty: 2025-12-07Fodelia-konsernin liikevaihto oli 53 552 tuhatta euroa vuonna 2024, mikä tarkoitti 9,4 % kasvua edellisvuodesta. Yhtiön johto arvioi konsernin liikevaihdon olevan noin 54–59 miljoonaa euroa vuonna 2025.
Päivitetty: 2025-12-07Fodelia tarjoaa sijoittajille ajantasaista tietoa verkkosivuillaan osoitteessa www.fodelia.fi/sijoittajille. Sieltä löytyy konsernin avainlukuja, strategia, taloudelliset tavoitteet ja näkymät, sekä tiedotteita ja julkaisuja.
Päivitetty: 2025-12-07Fodelia Oyj:n varsinainen yhtiökokous päätti 25. maaliskuuta 2025 jakaa tilikaudelta 2024 osinkoa 0,09 euroa osakkeelta. Osinko maksettiin osakkeenomistajille 10. huhtikuuta 2025. Tilikaudelta 2023 yhtiö jakoi osinkoa 0,08 euroa osakkeelta, joka maksettiin 3. toukokuuta 2024.
Päivitetty: 2025-12-07Fodelian osakekurssi oli 5,42 euroa 2. joulukuuta 2025. Osakkeella käydään kauppaa Helsingin pörssin First North Growth Market -markkinapaikalla tunnuksella FODELIA.
Päivitetty: 2025-12-07Fodelia Oyj:n osake (tunnus FODELIA) on listattu ja sillä käydään kauppaa Helsingin pörssin First North Growth Market -markkinapaikalla. Yhtiö on perustettu vuonna 2019 ja se on suomalainen elintarvikealan holding-yhtiö.
Päivitetty: 2025-12-07