Fiskarsilta tulosvaroitus: luksustuotteiden kysyntä laahaa, mutta osoittaa paranemisen merkkejä
Fiskars Oyj Abp laskee tulosohjeistustaan kuluvalle vuodelle. Yhtiö kertoo tulosvaroitustiedotteessaan sen Vita-liiketoiminta-alueen...
Fiskars Oyj Abp on suomalainen kuluttajatuotteita valmistava yhtiö, joka tunnetaan laajasta valikoimastaan kodin, keittiön ja puutarhan tuotteita. Yhtiö on kasvanut vuosikymmentien aikana perinteisestä rautaruukkitoiminnasta globaaliksi ”brändien taloksi”, keskittyen vahvoihin kuluttajabrändeihin.
Fiskarsilla on pitkä ja rikas historia, joka ulottuu vuosisatojen taakse. Se on yksi Suomen vanhimmista yrityksistä, ja sen juuret ovat Pohjan kunnan Fiskarsin kylässä. Yhtiö on tunnettu ikonisten oranssikahvaisten saksiensa ansiosta, jotka juhlivat 50-vuotista taivaltaan vuonna 2017.
Yhtiö on sopeutunut muuttuviin markkinoihin vuosien varrella, esimerkiksi sulkemalla tehtaansa Pohjassa vuonna 2001 ja keskittymällä myöhemmin kuluttajatuotebrändeihinsä.
Fiskarsilla on vahva markkina-asema niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Sen tuotteet, kuten Iittala ja Royal Copenhagen, ovat tunnettuja laadustaan ja muotoilustaan. Yhtiö on saavuttanut myyntiennätyksiä Yhdysvalloissa saksituotteillaan ja pyrkii aktiivisesti valloittamaan Aasian markkinoita.
Fiskarsin tuotevalikoima on laaja ja kattaa useita kodin osa-alueita. Yhtiö tarjoaa muun muassa:
Yhtiö keskittyy ”brändien talona” ylläpitämään ja kehittämään tunnettuja kuluttajabrändejään.
Fiskarsin ensisijaisia asiakassegmenttejä ovat kuluttajat maailmanlaajuisesti. Tuotteita myydään vähittäiskauppojen, tavaratalojen ja verkkokauppojen kautta.
Fiskarsin liiketoimintamalli perustuu vahvojen kuluttajabrändien kehittämiseen, valmistukseen ja markkinointiin. Yhtiö on strategisesti karsinut ”rönsyjä” ja keskittynyt ydinliiketoimintaansa, myyden pois kaksi yhtiötään vuonna 2016. Tärkeä osa strategiaa on myös investoinnit tuotantoon ja vastuullisuuteen, kuten Iittalan lasitehtaan 10 miljoonan euron investointi hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
Annettuja talouslukuja ei ole saatavilla, joten yksityiskohtainen kvantitatiivinen taloudellinen analyysi ei ole mahdollista tässä yhteydessä. Tämän vuoksi emme voi arvioida tarkasti yhtiön arvostuskertoimia (kuten P/E, P/B), kannattavuuden kehitystä, taseen rakennetta, velkaantuneisuutta tai kassavirtaa ja osingonmaksukykyä numeeristen tietojen pohjalta.
Yhtiön kannattavuuteen ovat aiemmin vaikuttaneet ulkoiset tekijät, kuten Yhdysvaltojen Kiina-tullit, jotka antoivat tulosvaroituksen syynä vuonna 2019. Toisaalta menestyksekkäät tuotteet, kuten saksien myyntiennätykset Yhdysvalloissa, voivat tukea positiivista tuloskehitystä.
Fiskarsin strategia on keskittyä vahvoihin kuluttajatuotebrändeihin ja niiden kansainväliseen kasvuun. Yhtiö on pyrkinyt virtaviivaistamaan rakennettaan myymällä ei-ydinliiketoimintoja. Tulevaisuudessa strategiaa ohjaa todennäköisesti myös vastuullisuus, mistä osoituksena on merkittävä investointi Iittalan lasitehtaan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Lisäksi yhtiö pyrkii laajentamaan markkina-aluettaan, esimerkiksi valloittamalla Aasiaa.
Kasvunäkymiä tukevat vahvojen brändien kansainvälinen tunnettuus ja kysyntä, erityisesti nousevilla markkinoilla kuten Aasiassa. Vastuullisuusinvestoinnit voivat parantaa brändin imagoa ja kilpailukykyä ympäristötietoisten kuluttajien silmissä. Myös kuluttajien kasvava kiinnostus laadukkaisiin ja kestäviin kodintuotteisiin voi tukea Fiskarsin kasvua.
Kuluttajatuotteiden alalla trendejä ovat muun muassa vastuullisuuden ja eettisyyden korostuminen, verkkokaupan kasvu, personoitujen tuotteiden kysyntä sekä kuluttajien siirtyminen kohti laadukkaampia ja kestävämpiä tuotteita, mikä tukee Fiskarsin brändiportfoliota.
Fiskars Oyj Abp on vakiintunut ja globaalisti tunnettu ”brändien talo”, jolla on pitkä historia ja vahva jalansija kuluttajatuotteiden markkinoilla. Yhtiö on strategisesti keskittynyt ydinbrändeihinsä ja investoi vastuullisuuteen, mikä voi tukea sen pitkän aikavälin kasvua ja kilpailukykyä.
Koska talouslukuja ei ollut saatavilla, kattava kvantitatiivinen arvostusanalyysi ei ollut mahdollista. Sijoittajan tulee huomioida yhtiön altistuminen kuluttajakysynnän vaihteluille ja globaaleille kauppapoliittisille riskeille.
Analyytikkojen näkemyksiä ei ole saatavilla annetun tiedon perusteella.
Fiskars Oyj Abp laskee tulosohjeistustaan kuluvalle vuodelle. Yhtiö kertoo tulosvaroitustiedotteessaan sen Vita-liiketoiminta-alueen...
Kodintuotteita valmistavan suomalaisen Fiskarsin hallitus on nimittänyt yhtiön toimitusjohtajaksi Jyri Luomakosken.
Fiskars Oyj Abp Pörssitiedote 1.4.2025 klo 8.35. Muutos Fiskars-konsernin ehdolliseen osakepalkkiojärjestelmään. Fiskars Oyj Abp:n hallitus on päättänyt...
Finnairin osakkeenomistajien nimitystoimikunta ehdottaa yhtiön hallituksen uudeksi jäseneksi Fiskars Oyj Abp:n talousjohtajana ja...
Energiainvestointi alkaa ensi vuonna, ja se on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2026 aikana.
Fiskars Oyj Abp. Pörssitiedote. 31.05.2022 klo 18:30 EET/EEST. FISKARS OYJ ABP:N OMIEN OSAKKEIDEN HANKINTA 31.05.2022. Päivämäärä 31.05.2022
Yhdysvallat otti viikonloppuna käyttöön Kiinasta tuotavien tuotteiden korotetut tullimaksut. saksia. Avaa kuvien katselu. Fiskars tunnetaan...
Yhtiö on juhlinut tänä vuonna oranssikahvaisten saksiensa 50-vuotista taivalta. saksia. Avaa kuvien katselu. Kuva: Jouni Immonen / Yle.
Fiskarsin vastaa uudenvuoden kimalluksesta New Yorkin Times Squarella. Fiskarsista on kasvanut Amer Sportsin jäljille toinen suomalainen...
Fiskars aikoo keskittyä jatkossa kuluttajatuotebrändeihinsä, joita ovat Fiskarsin lisäksi muun muassa Iittala ja Royal Copenhagen.
Fiskars täydentää tanskalaisilla käsinmaalatuilla astioilla kattamisen brändiperheitään, suomalaisille tuttuja Iittalaa,...
Kattilat, kasarit, paistinlastat, veitset, aterimet, juustohöylä ja korkkiruuvi sekä sakset, lapiot ja kirveet – Fiskars on osa...
Fiskars sulkee tehtaansa Pohjan kunnassa Fiskarsin kylässä. Veitsiä ja puutarhatyökaluja valmistava tehdas työllistää kuutisenkymmentä...
Fiskars Oyj Abp:n sijoittajasuhteet-osiosta löytyy ajantasaista ja riittävää tietoa markkinaosapuolille. Sieltä löytyy pörssitiedotteita, sijoittajamateriaaleja sekä tietoa tilinpäätöksistä ja vuosikertomuksista. Sijoittajasuhdetiimiin voi ottaa yhteyttä sähköpostitse investors@fiskars.com, ja Essi Lipponen toimii sijoittajasuhdejohtajana.
Päivitetty: 2025-12-07Fiskars Oyj Abp:n vuosikertomukset löytyvät yhtiön verkkosivuilta "Sijoittajat"-osiosta, tarkemmin kohdasta "Raportit ja esitykset". Sieltä on saatavilla sekä vuosikertomukset että osavuosikatsaukset ja muut sijoittajille suunnatut esitykset.
Päivitetty: 2025-12-07Kyllä, Fiskars Oyj Abp julkaisi vuosikertomuksensa vuodelta 2024 helmikuun 18. päivänä 2025. Vuosikertomus sisältää muun muassa hallituksen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen ja tilintarkastuskertomuksen. Vuonna 2024 Fiskars-konsernin globaali liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja työntekijöitä oli lähes 7 000.
Päivitetty: 2025-12-07Fiskars Oyj Abp julkaisi vuosikertomuksensa vuodelta 2023 helmikuun 20. päivänä 2024. Vuosikertomus sisältää hallituksen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen, tilintarkastuskertomuksen, selvityksen hallinnointi- ja ohjausjärjestelmästä, palkka- ja palkkioselvityksen sekä vastuullisuusraportin. Konsernin globaali liikevaihto vuonna 2023 oli 1,1 miljardia euroa.
Päivitetty: 2025-12-07