Yhtiön esittely

EcoUp Oyj on suomalainen kiertotalouskonserni, jonka keskeisenä tehtävänä on edistää rakennusalan kiertotaloutta, vähähiilisyyttä ja energiatehokkuutta. Yhtiö on perustettu vuonna 1979 Kymen Puhalluseristevilla Oy:nä. EcoUp listautui Helsingin pörssin First North -listalle 29. syyskuuta 2021. Yhtiön toiminnan tavoitteena on lisätä hylättyjen materiaalien hyödyntämistä osana kestävää ja resurssiviisasta rakentamista.

EcoUp-konserniin kuuluvat emoyhtiön lisäksi tytäryhtiöt Ekovilla Oy, Ekovilla Sverige AB, Eko Asennuspalvelu Oy, Uudenmaan Imupalvelu Oy sekä Suomen Puukuitueriste Oy. Yhtiö tunnetaan erityisesti Ekovilla-eristebrändistään. Markkina-asemaltaan EcoUp on kiertotalouden edelläkävijä rakennusalalla Suomessa, keskittyen erityisesti mineraalivillojen kierrätykseen ja uusiokäyttöön.

Liiketoiminta

Tuotteet ja palvelut

EcoUpin liiketoiminta jakautuu kahteen pääalueeseen: Tuotteet ja palvelut sekä Teknologialiiketoiminta.

  • Tuotteet ja palvelut: Tähän kuuluvat hiilineutraalit Ekovilla-eristeet ja kuitutuotteet, jotka valmistetaan kierrätetystä puukuidusta. Ekovilla-tuotteet ovat nettohiilinegatiivisia, eli ne sitovat enemmän hiilidioksidia kuin niiden valmistaminen aiheuttaa. Lisäksi yhtiö tarjoaa rakennusalan kiertotalouspalveluita, kuten suurtehoimurointeja ja asennuspalveluita.
  • Teknologialiiketoiminta: EcoUp kehittää patentoituja teknologioita ja laitteistoja mineraalipohjaisten materiaalien kierrätykseen ja energiatehokkaaseen uusiokäyttöön jalostamiseen. Yhtiö on tehnyt läpimurron mineraalivillan kierrätyksessä ja valmistaa siitä uusiomateriaaleja betonin, asfaltin ja tiilien raaka-aineeksi. Tavoitteena on myös kehittää mineraalivillajauheesta (geopolymeereistä) valmistettavia tuotteita ja kaupallistaa niitä.

Asiakassegmentit

EcoUpin asiakkaita ovat rakentamisen ja jätteenkäsittely- ja kierrätysalan toimijat sekä rakentamisen tuotteiden valmistajat, jotka pyrkivät parantamaan toimintansa ympäristöhyötyjä.

Kilpailuedut ja -haitat

  • Kilpailuedut:
    • Patentoitu teknologia: Yhtiöllä on ainutlaatuinen ja patentoitu teknologia mineraalivillan kierrätykseen, mikä on ollut aiemmin vaikeasti hyödynnettävä jätejae.
    • Vakiintunut eristeliiketoiminta: Ekovilla-brändillä on yli 45 vuoden historia ja kattava asentajaorganisaatio Suomessa.
    • Kiertotalouden trendi: Rakentamisen päästövähennyksiin ja kiertotalouden edistämiseen tähtäävä regulaatio tukee yhtiön strategiaa ja liiketoimintaa.
    • Hiilinegatiiviset tuotteet: Ekovilla-tuotteet ovat nettohiilinegatiivisia, mikä on merkittävä etu ympäristötietoisilla markkinoilla.
  • Kilpailuhaitat:
    • Riippuvuus rakennusmarkkinasta: Yhtiö on kärsinyt Suomen heikosta pientalorakentamisen markkinasta, mikä on vaikuttanut liikevaihtoon.
    • Teknologialiiketoiminnan kaupallistaminen: Uusien teknologioiden kaupallistaminen ja lopputuotteiden kysynnän luominen on haastavaa ja voi viivästyä.

Liiketoimintamalli

EcoUpin liiketoimintamalli perustuu kahteen pilariin: vakiintuneeseen eristeliiketoimintaan ja uutta luovaan teknologialiiketoimintaan. Eristeliiketoiminta tarjoaa vakaata kassavirtaa ja bränditunnettuutta, kun taas teknologialiiketoiminta pyrkii luomaan uusia, skaalautuvia kiertotalousratkaisuja rakennusalan jätevirtojen hyödyntämiseen. Noin 90 % liikevaihdosta perustuu kiertotaloudelle. Yhtiö pyrkii muuttamaan purettavat rakennukset materiaalipankeiksi.

Taloudellinen analyysi

EcoUp Oyj:n taloudellinen tilanne on viime aikoina ollut haastava, mikä heijastuu osakekurssin kehitykseen ja yhtiön omiin tiedotteisiin.

  • Osakekurssi ja arvostus: Yhtiön nykyinen osakekurssi on 1.41 EUR, kun taas sen 52 viikon vaihteluväli on ollut 1.3 – 2.46 EUR. Yhtiö listautui pörssiin 7.56 euron merkintähinnalla syyskuussa 2021, mikä tarkoittaa merkittävää kurssilaskua listautumishintaan nähden. Annetuilla tiedoilla P/E- tai P/B-lukuja ei voida laskea tai verrata toimialaan.
  • Kannattavuus ja sen kehitys:
    • Vuonna 2023 EcoUpin liikevaihto oli 24,23 miljoonaa euroa, ja tilikauden tulos oli -2,07 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 19,5 % edellisvuodesta ja liikevoittoprosentti oli -7,6 %.
    • Vuonna 2024 liikevaihto oli 23,3 miljoonaa euroa, laskien 3,9 % edellisvuodesta. Liiketoiminnan tappio oli -1,9 miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti -7,5 %.
    • Vuoden 2024 tammi-kesäkuussa liikevaihto laski 10 % vertailukaudesta ja oli 12,2 miljoonaa euroa. Käyttökate (EBITDA) oli 0,4 miljoonaa euroa (vuoden 2023 vastaavalla jaksolla 0,8 miljoonaa euroa) ja liikevoitto (EBIT) oli -1,5 miljoonaa euroa (-1,2 miljoonaa euroa).
    • Yhtiö on kärsinyt rakennusmarkkinan heikkoudesta, mutta on pyrkinyt puolustamaan kannattavuuttaan. Positiivista vapaata rahavirtaa yhtiöllä ei ole viime vuosina ollut.
    • Lokakuussa 2025 EcoUp peruutti keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa, mikä viittaa jatkuviin haasteisiin kannattavuudessa ja kasvussa.
  • Tase ja velkaantuneisuus:
    • Vuoden 2024 lopussa yhtiön omavaraisuusaste oli 52 % (laskua 15 % edellisvuodesta).
    • Vuoden 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon lopussa taseen loppusumma oli 27,8 miljoonaa euroa (vuoden 2023 lopussa 30,5 miljoonaa euroa), ja omavaraisuusaste oli 60,6 % (vuoden 2023 lopussa 63,4 %). Nettovelkaantumisaste oli 31,5 % (vuoden 2023 lopussa 19,9 %).
    • Katsauskauden lopussa (H1 2024) konsernin likvidit varat olivat 0,3 miljoonaa euroa (vuoden 2023 vastaavaan aikaan 1,9 miljoonaa euroa) ja korollista velkaa oli 5,6 miljoonaa euroa (vuoden 2023 vastaavaan aikaan 6,9 miljoonaa euroa).
  • Kassavirta ja osingot:
    • Liiketoiminnan rahavirta oli vuoden 2024 tammi-kesäkuussa -0,2 miljoonaa euroa (-2,0 miljoonaa euroa vuonna 2023).
    • Vuonna 2023 liiketoiminnan rahavirta oli positiivinen 1,8 miljoonaa euroa. Vuoden 2025 puolivuosikatsauksessa liiketoiminnan rahavirta oli -3,1 miljoonaa euroa.
    • Yhtiö on investoinut voimakkaasti, kumulatiivisesti 23,1 miljoonaa euroa viimeisen viiden vuoden aikana.
    • Osingonjakopolitiikka on peruutettu keskipitkän aikavälin taloudellisten tavoitteiden peruuttamisen yhteydessä, mikä viittaa siihen, ettei osinkoja ole luvassa lähiaikoina.

Strategia ja näkymät

Yhtiön strategia

EcoUpin strategia keskittyy vihreän rakentamisen edistämiseen tuottamalla ratkaisuja entistä ekologisempien rakennusalan tarpeisiin, tavoitteena kannattava ja kestävä kasvu. Strategiaa tukee rakentamisen päästövähennyksiin, kiertotalouden edistämiseen ja energiatehokkuuden parantamiseen tähtäävä regulaatiokehitys. Yhtiön toiminta nojaa materiaalien uusiokäyttöön ja hiilinegatiiviseen tuotantoon.

Strategian keskiössä on kahden liiketoiminta-alueen kehittäminen: vakiintunut Ekovilla-eristeliiketoiminta ja varhaisen vaiheen teknologialiiketoiminta, joka keskittyy mineraalivillajauheesta valmistettavien tuotteiden kehittämiseen ja kaupallistamiseen sekä WasteX-linjaston myyntiin.

Kasvunäkymät

Yhtiön kasvunäkymiin liittyy epävarmuutta, erityisesti rakennusmarkkinan heikkouden ja teknologialiiketoiminnan kaupallistamishaasteiden vuoksi. Rakennusteollisuus on odottanut pientalojen aloitusten kasvavan, mutta tällaiset ennusteet ovat epävarmoja. Kiertotalouden ja vihreän rakentamisen megatrendit tarjoavat kuitenkin pitkällä aikavälillä myötätuulta.

Ajankohtaiset tapahtumat

  • Taloudellisten tavoitteiden peruutus (2025-10-29): EcoUp peruutti keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa ja osingonjakopolitiikkansa. Tämä on merkittävä negatiivinen signaali sijoittajille ja heijastaa vaikeaa markkinatilannetta ja yhtiön haasteita.
  • Johtoryhmän muutokset:
    • Talousjohtaja Eero Heikkinen jätti tehtävänsä vuoden 2024 lopussa. Pauli Anttila on nimitetty talous- ja rahoitusjohtajaksi vuonna 2025.
    • Jari Isometsä irtisanottiin avainasiakaspäällikön virasta heinäkuussa 2025.
    • Ville Saren on nimitetty tuotantojohtajaksi marraskuussa 2025.

    Useat johtoryhmän muutokset lyhyen ajan sisällä voivat aiheuttaa epävarmuutta ja viitata sisäisiin haasteisiin tai strategian uudelleenarviointiin.

  • Rakennusmarkkinan haasteet: Yhtiön liiketoimintakatsaus Q3/2025 mainitsi vaisun markkinatilanteen jatkuvan edelleen. Vuoden 2023 lopulla yhtiö joutui sulkemaan Ylistaron tehtaan heikon asuntorakentamisen markkinan vuoksi.
  • MOT-ohjelmat (2022-2023): Ylen MOT-ohjelmat ”Myytävänä vihreä omatunto” ja ”Fortum oli mukana rahoittamassa paikallisten kritisoimaa vesivoimalaa Ugandaan” käsittelivät laajemmin vihreän siirtymän haasteita ja päästöhyvitysten ongelmia. Vaikka ne eivät suoraan kohdistuneet EcoUpiin, ne voivat yleisesti lisätä markkinoiden skeptisyyttä ja vaatimuksia ”vihreän” leiman saaneiden yritysten läpinäkyvyydelle ja todelliselle ympäristövaikutukselle. EcoUp itse markkinoi Ekovilla-tuotteitaan hiilenpoisto-oikeussertifikaateilla Puro.earth-markkinapaikalla.

Riskit ja mahdollisuudet

Keskeiset riskit

  • Markkinariski: Rakennusalan, erityisesti pientalorakentamisen, heikko suhdanne vaikuttaa suoraan EcoUpin perinteisen eristeliiketoiminnan volyymeihin ja kannattavuuteen.
  • Teknologialiiketoiminnan kaupallistamisriski: Teknologialiiketoiminnan kehittämien tuotteiden toimivuus ja kaupallistaminen voi viivästyä tai epäonnistua, mikä lisäisi kuluja ja estäisi suunniteltua laajentumista. Korvikkeen käyttömahdollisuudet ovat osoittautuneet aiempaa rajallisemmiksi.
  • Rahoitusriski: Negatiivinen tulos ja liiketoiminnan rahavirta asettavat paineita yhtiön rahoitusasemalle, mikä voi vaatia lisärahoitusta tulevaisuudessa.
  • Johdon ja avainhenkilöiden vaihtuvuus: Talousjohtajan ja muiden avainhenkilöiden vaihtuminen voi heikentää operatiivista tehokkuutta ja strategian jatkuvuutta.
  • Maine- ja regulaatioriski: Vaikka kiertotalous on trendi, yleinen keskustelu ”vihreästä pesusta” ja päästöhyvitysten uskottavuudesta voi vaikuttaa negatiivisesti kaikkiin alan toimijoihin, mukaan lukien EcoUp.

Kasvumahdollisuudet

  • Kiertotalouden megatrendi: Globaali siirtymä hiilineutraaliin kiertotalouteen luo valtavia mahdollisuuksia yrityksille, jotka tarjoavat ratkaisuja resurssitehokkuuteen ja kierrätykseen. Suomi pyrkii kiertotalouden kärkimaaksi, ja EU:n jätteidenvähennystavoitteet ohjaavat alaa.
  • Patentoitu teknologia: EcoUpin kyky kierrättää haastavaa mineraalivillaa uusiksi raaka-aineiksi antaa sille merkittävän kilpailuedun ja potentiaalin laajentaa lopputuotevalikoimaansa ja teknologiamyynnin kautta.
  • Vähähiilinen rakentaminen: Kasvava tarve vähähiilisiin rakennusmateriaaleihin tukee Ekovillan kaltaisten tuotteiden kysyntää ja yhtiön teknologioita, jotka mahdollistavat purkujätteen hyödyntämisen vähähiilisessä betonissa.
  • Kansainvälinen potentiaali: Vaikka yhtiö on vahvasti kotimarkkinakeskeinen, sen teknologialla voisi olla potentiaalia laajentua myös kansainvälisesti, kunhan kaupallistaminen kotimaassa etenee.

Toimialan trendit

Rakennusalan kiertotalous on vahvassa kasvussa, ja siihen liittyy useita suotuisia trendejä:

  • Tiukentuva regulaatio: Sekä kansallisella että EU-tasolla lainsäädäntö ohjaa kohti vähähiilisempää rakentamista ja materiaalien tehokkaampaa kierrätystä.
  • Kysyntä ekologisille ratkaisuille: Kuluttajat ja rakennusyritykset etsivät yhä enemmän ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita ratkaisuja.
  • Resurssiniukkuus: Neitseellisten raaka-aineiden niukkuus ja hintojen nousu tekevät kierrätetyistä materiaaleista houkuttelevampia.

Yhteenveto sijoittajalle

EcoUp Oyj on kiertotalouden edelläkävijä rakennusalalla, jolla on vahva brändi (Ekovilla) ja lupaavaa, patentoitua teknologiaa vaikeiden jätevirtojen hyödyntämiseen. Yhtiö toimii megatrendin harjalla, sillä kiertotalouden ja vähähiilisen rakentamisen tarve kasvaa jatkuvasti ja regulaatio tukee tätä kehitystä.

Kuitenkin yhtiön lähiajan näkymät ovat haastavat. Rakennusmarkkinan heikkous on vaikuttanut negatiivisesti liikevaihtoon ja kannattavuuteen, ja yhtiö on joutunut perumaan keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa ja osingonjakopolitiikkansa. Tämä, yhdessä useiden johtoryhmän muutosten kanssa, viittaa operatiivisiin ja strategisiin haasteisiin.

Sijoittajan kannattaa seurata erityisesti seuraavia asioita:

  • Kannattavuuden elpyminen: Milloin yhtiö kykenee kääntämään liiketoimintansa positiiviseksi ja parantamaan kassavirtaansa?
  • Teknologialiiketoiminnan kaupallistaminen: Saako yhtiö luotua riittävän kysynnän mineraalivillasta valmistetuille lopputuotteille ja eteneekö WasteX-linjaston myynti?
  • Rakennusmarkkinan kehitys: Vaikka yhtiö pyrkii vähentämään riippuvuuttaan rakennusmarkkinasta, sen elpyminen olisi merkittävä positiivinen ajuri.
  • Johdon vakaus ja strategian toteutus: Johtoryhmän vakaus ja kyky toteuttaa strategiaa vaikeassa ympäristössä ovat kriittisiä.

Nykyinen osakekurssi on selvästi alle listautumishinnan, mikä heijastaa markkinoiden huolta. Vaikka yhtiöllä on pitkän aikavälin potentiaalia kiertotalouden toimijana, lyhyen ja keskipitkän aikavälin riskit ovat merkittäviä. Sijoitus EcoUpiin vaatii korkeaa riskinsietokykyä ja uskoa yhtiön kykyyn selviytyä nykyisistä haasteista ja kaupallistaa innovatiiviset ratkaisunsa.

Tämä analyysi on tuotettu tekoälyn avustuksella ja perustuu julkisiin tietoihin. Sisältö ei ole sijoitussuositus. Talousmedia ei vastaa mahdollisista virheistä tai puutteista.

Kaikki uutiset

Kurssikehitys

Tekninen analyysi

Perustiedot

Taloustiedot

Mikä on EcoUp Oyj:n osakekurssi ja miten se on kehittynyt?

EcoUp Oyj:n osake (kaupankäyntitunnus ECOUP) noteerattiin 4. joulukuuta 2025 hintaan 1,41 euroa Nasdaq Helsingin First North Growth Market -markkinapaikalla. Yhtiön markkina-arvo oli samana päivänä 12,08 miljoonaa euroa, ja osakkeen 52 viikon vaihteluväli on ollut 1,30–2,46 euroa.

Päivitetty: 2025-12-07

Keitä ovat EcoUp Oyj:n merkittävimmät sijoittajat?

EcoUp Oyj:n suurimpia osakkeenomistajia 29. marraskuuta 2025 Euroclear Finland Oy:n omistajarekisterin mukaan ovat Kaski Partners Oy (50,41 %), Harjavalta Oy (6,10 %) ja Lauri Törrö (4,25 %). Muita merkittäviä omistajia ovat Mika Eerik Ervasti ja Sijoitusrahasto Säästöpankki Pienyhtiöt.

Päivitetty: 2025-12-07

Mitkä ovat EcoUp Oyj:n suurimmat osakkeenomistajat?

EcoUp Oyj:n suurimmat osakkeenomistajat 29. marraskuuta 2025 olivat Kaski Partners Oy 50,41 prosentin osuudella, Harjavalta Oy 6,10 prosentin osuudella ja Lauri Törrö 4,25 prosentin osuudella. Nämä tiedot perustuvat Euroclear Finland Oy:n ylläpitämään omistajarekisteriin.

Päivitetty: 2025-12-07

Mikä on EcoUp Oyj:n liikevaihto ja miten se on kehittynyt?

EcoUp Oyj:n liikevaihto oli 30,7 miljoonaa euroa vuonna 2024. Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla (tammi-kesäkuu) yhtiön liikevaihto kasvoi 8,5 prosenttia vertailukaudesta ja oli 13,3 miljoonaa euroa. Yhtiö julkaisi Q3 2025 liiketoimintakatsauksen, jossa kuvailtiin vaisun markkinatilanteen jatkuvan.

Päivitetty: 2025-12-07