Anoran takkuillut viinibisnes saa uuden vetäjän
Alkoholivalmistaja Anoran viineistä vastaavan liiketoiminta-alueen johtaja Janne Halttunen vaihtuu Anna Mölleriin.
Anora Group Oyj on johtava pohjoismainen viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo, joka syntyi suomalaisen Altian ja norjalaisen Arcuksen yhdistyessä vuonna 2021. Yhtiö tuottaa, markkinoi ja myy laajan valikoiman alkoholijuomia Pohjoismaissa ja vientimarkkinoilla. Sen tunnetuimpiin brändeihin kuuluvat muun muassa Koskenkorva, Larsen, Chill Out ja O.P. Anderson.
Anoran tausta ulottuu syvälle pohjoismaiseen alkoholihistoriaan. Altia oli Suomen valtion omistama alkoholiyhtiö, jolla oli monopoliasema tietyissä tuotannon ja jakelun osissa, kunnes markkinat avautuivat. Arcus puolestaan oli Norjan johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien toimittaja. Yhtiöiden yhdistyminen loi merkittävän toimijan, jonka tavoitteena oli saavuttaa synergiaetuja ja vahvistaa asemaansa Pohjoismaiden markkinoilla.
Anoralla on vahva markkina-asema Pohjoismaiden alkoholimonopolimaissa (Suomi, Ruotsi, Norja) sekä Baltian maissa. Se on merkittävä toimija sekä omilla brändeillään että edustamiensa kansainvälisten brändien kautta. Yhtiö uskoo edelleen olevansa ”johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo” alueella, vaikka osakkeen kurssikehitys on tarjonnut toisenlaista viestiä viime aikoina. Vientimarkkinoilla Anora pyrkii kasvattamaan tunnetuimpien brändiensä, kuten Koskenkorvan, kansainvälistä tunnettuutta ja myyntiä.
Anoran tuoteportfolio on laaja ja kattaa useita alkoholijuomakategorioita:
Anoran asiakaskunta koostuu pääasiassa seuraavista segmenteistä:
Kilpailuedut:
Kilpailuhaitat:
Anoran liiketoimintamalli perustuu alkoholijuomien tuotantoon, maahantuontiin, markkinointiin ja jakeluun. Yhtiö hyödyntää omia tuotantolaitoksiaan, kuten Koskenkorvan tehdasta, sekä laajaa kansainvälistä hankintaverkostoaan. Sen strategiana on rakentaa ja kehittää vahvoja brändejä, optimoida jakelua ja tehostaa toimintojaan kannattavuuden parantamiseksi.
Anora Group Oyj:n taloudelliset luvut ovat olleet haastavia viime aikoina, mikä heijastuu myös osakekurssin kehitykseen.
Osakkeen nykyinen kurssi 3.62 euroa sijoittuu 52 viikon vaihteluvälin yläpäähän (2.68 – 3.7 euroa), mikä voi viitata jonkinlaiseen toipumiseen tai luottamuksen palautumiseen viimeaikaisista haasteista huolimatta. On kuitenkin huomioitava, että osakekurssi on aiemmin kuvailtu jopa ”kurjalistoon vajonneeksi” ja ”putoavan kuin puukko”, mikä viittaa pitkäaikaisempaan heikkoon kehitykseen.
Annetuista tiedoista ei ole saatavilla arvostuskertoimia (P/E, P/B), joten vertailua toimialan keskiarvoihin ei voida tässä analyysissä tehdä. Tämä rajoittaa syvällisempää arvostusanalyysia.
Uutisten perusteella Anoran kannattavuus on ollut vaihtelevaa. Yhtiö antoi negatiivisen tulosvaroituksen lokakuussa 2024 ja alensi vuoden 2024 vertailukelpoisen käyttökatteen ohjeistustaan, vedoten monopolikanavien myynnin takkuamiseen. Kuitenkin, vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä liikevaihto laski, mutta liiketulos ja vertailukelpoinen käyttökate paranivat. Tämä viittaa siihen, että yhtiön sisäiset tehostamistoimet, kuten marraskuussa 2025 julkistetut 20 miljoonan euron kululeikkaukset ja muutosneuvottelut (syyskuu 2025), alkavat kantaa hedelmää tai ainakin ovat tavoitteena. Yhtiö on aloittanut muutosneuvottelut, joiden piirissä on noin 500 henkilöä ja joiden arvioidaan johtavan 70–80 työtehtävän päättymiseen.
Annetuista tiedoista ei ole saatavilla tietoja yhtiön taseesta tai velkaantuneisuudesta, joten näiden osien analysointi ei ole mahdollista.
Annetuista tiedoista ei ole saatavilla tietoja yhtiön kassavirrasta tai osingonmaksupolitiikasta, joten näiden osien analysointi ei ole mahdollista.
Anora päivitti strategiaansa ja asetti uudet taloudelliset tavoitteet marraskuussa 2025. Strategian keskiössä näyttää olevan kannattavuuden parantaminen ja kustannustehokkuus, mistä kertoo ilmoitus 20 miljoonan euron kululeikkauksista. Yhtiö pyrkii vahvistamaan asemaansa ”johtavana viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalona” Pohjoismaissa. Tämä edellyttää panostusta brändien kehittämiseen, tehokkaaseen jakeluun ja markkinointiin sekä kilpailukykyisen tuotevalikoiman ylläpitämiseen.
Kasvunäkymät ovat haastavat, erityisesti Pohjoismaiden monopolikanavien myynnin takkuamisen vuoksi. Alkoholimarkkinat ovat kypsiä ja kulutustottumukset muuttuvat. Positiivista kasvua voidaan hakea premium-segmentistä, kansainvälisiltä vientimarkkinoilta ja mahdollisesti uusista tuotekategorioista, kuten alkoholittomista vaihtoehdoista. Kustannussäästöohjelman onnistuminen on kriittistä kannattavuuden parantamisen ja sitä kautta tulevan kasvun tukemisen kannalta.
Alkoholijuomateollisuudessa on nähtävissä useita trendejä:
Anora Group Oyj on merkittävä toimija Pohjoismaiden alkoholijuomamarkkinoilla, jolla on vahva brändisalkku ja vakiintunut asema monopolikanavissa. Yhtiö on kuitenkin ollut haasteiden edessä, mikä on näkynyt osakekurssin heikkoudessa ja negatiivisissa tulosvaroituksissa. Integraation haasteet ja Pohjoismaiden markkinoiden kysynnän heikkeneminen ovat painaneet tulosta.
Nyt yhtiö on aktiivisesti tarttunut tilanteeseen päivittämällä strategiaansa ja käynnistämällä mittavan 20 miljoonan euron kululeikkausohjelman sekä muutosneuvottelut. Nämä toimenpiteet, yhdessä Q3/2025 tulosparannuksen kanssa (vaikka liikevaihto laski), voivat olla merkkejä käänteestä. Osakekurssin nousu 52 viikon vaihteluvälin yläpäähän voi heijastaa sijoittajien toiveita näiden toimenpiteiden onnistumisesta.
Vaikka tässä analyysissä ei ole käytettävissä yksittäisten analyytikkojen ennusteita tai suosituksia, uutisotsikot kuten ”Tämä pörssin kurjalistoon vajonnut yhtiö yrittää nyt ylös” ja ”Alkoholitalon osake putoaa kuin puukko – Anoran tilanne synkkä” viittaavat siihen, että sijoittajien ja markkinoiden luottamus Anoraan on ollut koetuksella. Yhtiön on osoitettava kykynsä kääntää kehitys positiiviseksi, jotta luottamus palautuu ja osakekurssi saa kestävää nostetta. Nykyinen kurssikehitys 52 viikon vaihteluvälin yläpäässä voi indikoida varovaista optimismia, mutta yhtiön on toimitettava tuloksia strategiansa mukaisesti.
Alkoholivalmistaja Anoran viineistä vastaavan liiketoiminta-alueen johtaja Janne Halttunen vaihtuu Anna Mölleriin.
Pohjoismaisen alkoholiyhtiö Anoran hallituksen puheenjohtaja vaihtuu. Tiedotteen mukaan uudeksi puheenjohtajaksi ehdotetaan valittavan Atle...
Anora Group uskoo yhä olevansa ”johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo”. Aivan muuta viestiä tarjoaa osakkeen kurssi,...
Alkoholiyhtiö Anora päivittää strategiansa ja asettaa uudet taloudelliset tavoitteet ennen 5. marraskuuta 2025 Helsingissä pidettävää...
Alkoholiyhtiö Anoran liikevaihto laski, mutta liiketulos ja vertailukelpoinen käyttökate paranivat vuoden kolmannella neljänneksellä.
Anora Group on elävä esimerkki siitä, ettei kahden keskinkertaisen yhtiön yhdistäminen välttämättä synnytä hyvää yhtiötä.
Alkoholiyhtiö Anora aloittaa 500:aa henkilöä koskevat muutosneuvottelut. Yhtiö arvioi noin 70–80 työtehtävän loppuvan tänä vuonna.
Muutosneuvotteluiden piirissä on yhteensä noin 500 henkilöä. Anoran omien arvioiden mukaan noin 70–80 tehtävää päättyy vuoden 2025 aikana.
Anora aloittaa muutosneuvottelut. Talouselämä haastatteli Anoran toimitusjohtajaa elokuussa. Yhtiön listautumisantiin sijoittanut on...
Helsingin pörssin tuloskauden superviikko kerää kierroksia. Huomenna torstaina on viikon kiivain päivä, kun 30 yhtiötä raportoi tuloksistaan...
Ilmajoen kunta ja Alko Oy solmivat nykyisen sopimuksen vuonna 1974. Sopimus kaipaa uudistamista, mutta nykyinen sopimuskumppani Anora ei ole...
Alkoholijuomien valmistaja Anora Group alentaa vuoden 2024 tulosohjeistustaan. Yhtiö arvioi, että vertailukelpoinen käyttökate vuonna 2024...
Anora Industrialin Rajamäen teknisten etanolien tehtaan työntekijöiden ulosmarssilla saatiin työnantajan edustajat neuvottelemaan...
Anora Group Oyj:n osakkeen hinta oli 3,62 euroa osakkeelta 6. joulukuuta 2025. Yhtiön markkina-arvo oli samana päivänä 244,54 miljoonaa euroa. Osake on listattu Nasdaq Helsingissä, ja sen 52 viikon hintavaihteluväli on ollut 2,68–3,70 euroa.
Päivitetty: 2025-12-07Anora Groupin varsinainen yhtiökokous päätti maksaa tilikaudelta 2024 osinkoa 0,22 euroa osakkeelta. Osinko maksettiin 28. huhtikuuta 2025 osakkeenomistajille, jotka olivat rekisteröityinä yhtiön osakasluetteloon 17. huhtikuuta 2025. Yhtiön osinkotuotto on 6,08 %.
Päivitetty: 2025-12-07Anora Groupin omistajatiedot perustuvat Euroclear Finlandin ylläpitämään osakerekisteriin, ja ne päivittyvät kuukausittain. Viimeisimpien julkisesti nimettyjen tietojen mukaan, jotka ovat peräisin 30. syyskuuta 2022, suurimpia osakkeenomistajia olivat Solidium 19,39 prosentin osuudella, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 3,01 prosentin osuudella ja Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 1,95 prosentin osuudella.
Päivitetty: 2025-12-07Anora Groupin toimitusjohtajana toimii Kirsi Puntila. Johtoryhmään kuuluu myös Imre Avalo Spirits-segmentin johtajana 19. toukokuuta 2025 alkaen ja Thomas Heinonen konsernin lakiasiainjohtajana. Lisäksi Anna Möller on nimitetty Wine-segmentin johtajaksi viimeistään 12. toukokuuta 2026 alkaen, ja Samu Suonpää vastaa väliaikaisesti Wine-segmentin toiminnoista.
Päivitetty: 2025-12-07Anora Groupin osavuosikatsauksen mukaan tammi-syyskuussa 2025 liikevaihto oli 463,6 miljoonaa euroa, laskua 4,8 prosenttia edellisvuodesta. Vertailukelpoinen käyttökate oli 40,0 miljoonaa euroa. Kolmannella vuosineljänneksellä 2025 liikevaihto laski 3,7 prosenttia 156,7 miljoonaan euroon, mutta vertailukelpoinen käyttökate parani 13,1 prosenttia 18,0 miljoonaan euroon.
Päivitetty: 2025-12-07