Tuottaja, juontaja/toimittaja ja toimittaja Kauppalehden Talousaamuuun
Kauppalehden Talousaamu on joka arkiaamu lähetettävä suora talousohjelma, joka tarttuu ajankohtaisiin talous- ja pörssiuutisiin.
Alma Media Oyj on suomalainen mediakonserni, joka on viime vuosikymmeninä muuttunut perinteisestä sanomalehtikustantajasta teknologiavetoiseksi ja kansainväliseksi yhtiöksi. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingin pörssiin tunnuksella ALMA ja toimii Consumer Services -toimialalla.
Alma Median liiketoiminta keskittyy digitaalisiin palveluihin, jotka kattavat uutis- ja sisällönkulutuksen, rekrytointipalvelut, markkinapaikat sekä yrityksille suunnatut palvelut. Yhtiön digitaalisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta on kasvanut merkittävästi, saavuttaen 87,8 % kolmannella vuosineljänneksellä 2025.
Alma Median juuret ulottuvat syvälle suomalaiseen mediakenttään, mutta se on tietoisesti ja strategisesti uudistanut toimintaansa digitaaliseen suuntaan. Tämä transformatiivinen matka on korostanut yhtiön kykyä sopeutua muuttuvaan markkinaympäristöön ja hyödyntää teknologisia edistysaskeleita, kuten tekoälyä. [cite: 6, Alma Media news 2025-11-24, 2025-11-19]
Suomessa Alma Media on johtava toimija digitaalisen uutismedian ja maksetun digitaalisen sisällön parissa, hyödyntäen konserninlaajuista digitaalista mainosverkostoa. Kansainvälisesti yhtiö on vahvasti läsnä erityisesti Itä-Euroopan markkinoilla, esimerkiksi rekrytointipalveluissa Tšekissä ja Slovakiassa, sekä Ruotsin kaupallisten kiinteistöjen markkinapaikoilla. Suomen mediamarkkinat ovat keskittyneet ja digitaalinen mainonta on kasvanut voimakkaasti, kun taas perinteinen media on laskussa.
Alma Median liiketoiminta on jaettu kolmeen pääsegmenttiin:
Yhtiö on myös kehittänyt uusia palveluita, kuten Alma Insights Asuntopuntarin, joka palkittiin vuoden datatalousinnovaationa. [cite: Alma Media news 2025-11-19]
Alma Median asiakaskunta on laaja, kattaen sekä kuluttajat että yritykset. Kuluttajille tarjotaan uutissisältöä ja markkinapaikkoja (esim. asunnot, autot), kun taas yrityksille suunnattuja palveluita ovat rekrytointi, digitaalinen mainonta, sisällöntuotanto (Alma Brand Studio) ja datatalousratkaisut. [cite: 10, Alma Media news 2025-04-11, 2025-12-04]
Yhtiön liiketoimintamalli on siirtynyt yhä enemmän kohti digitaalisia tilaus-, ilmoitus- ja palvelupohjaisia ratkaisuja. Vaikka perinteinen mainosmyynti on edelleen osa liiketoimintaa, painopiste on siirtynyt korkeamman lisäarvon digitaalisiin palveluihin ja transaktioliiketoiminnan kehittämiseen. Alma Media pyrkii kasvattamaan liikevaihtoa sekä orgaanisesti että yritysostoin, erityisesti markkinapaikat-segmentissä.
Alma Median taloudellinen kehitys on ollut vakaata ja digitaalisten palveluiden osuus on kasvanut. Yhtiön nykyinen osakekurssi on 13,1 EUR ja 52 viikon vaihteluväli on ollut 10,6 – 16,1 EUR.
Alma Median P/E-luku (viimeisimmän 12 kuukauden tuloksen perusteella) on Inderesin arvion mukaan noin 21x Q3/2025 lopussa. Vuoden 2024 tuloksen perusteella P/E-luku on noin 20,47 (13,1 EUR / 0,64 EUR). Koko Suomen markkinan keskimääräinen P/E-luku (TTM) on ollut noin 16,3x-17,1x. Tietyillä toimialoilla, kuten Specialized Consumer Services, P/E on noin 16,30. Alma Median P/E-luku on siis toimialan ja markkinan keskiarvoa korkeampi, mikä voi heijastaa sijoittajien odotuksia yhtiön korkeasta pääoman tuotosta, hyvästä kassavirran generoinnista ja kasvunäkymistä. Inderesin mukaan nämä arvostuskertoimet ovat korkeita jopa nämä tekijät huomioiden.
Yhtiön kannattavuus on ollut vahvaa ja kehittynyt positiivisesti. Oikaistu liikevoittomarginaali oli 24,6 % vuonna 2024 ja 28,6 % Q3 2025. Tämä lähentelee ja Q3 2025 osalta jopa ylittää yhtiön aiemman pitkän aikavälin tavoitteen (yli 25 %). Yhtiö on nostanut uuden pitkän aikavälin kannattavuustavoitteensa yli 30 %:iin. Kannattavuutta on tukenut tiukka kustannuskuri ja liikevaihtorakenteen muutos digitaaliseen suuntaan.
Alma Median taloudellinen asema on vahvistunut. Vuoden 2024 lopussa nettovelkaantumisaste (gearing) oli 59,4 % ja omavaraisuusaste 48,6 %. Q3 2025 lopussa gearing oli laskenut 60,3 %:iin ja omavaraisuusaste parantunut 49,1 %:iin. Nettovelka on laskenut 145 miljoonaan euroon. Terve tase antaa liikkumavaraa tuleville investoinneille ja yritysostoille.
Yhtiön kassavirta on ollut vahva. Q3 2025 kassavirta oli 21,5 MEUR, mikä on 3 MEUR enemmän kuin edellisvuonna. Vahva kassavirta on edesauttanut taloudellisen aseman vahvistumista. Hallituksen alustava osinkoehdotus vuodelta 2024 oli 0,46 EUR per osake (edellisvuonna 0,45 EUR). Tämä tarjoaa noin 3,5 % osinkotuoton nykyisellä kurssilla (0,46 / 13,1). Inderesin mukaan keskimääräinen osinkotuotto tulevina vuosina on hieman yli 3 %.
Alma Median strategia pohjautuu vahvaan digitaaliseen kasvuun ja kansainvälistymiseen. Yhtiö pyrkii aktiivisesti kehittämään ja laajentamaan digitaalisia palveluitaan, erityisesti rekrytointipalveluissa ja markkinapaikoilla. Keskeisiä strategisia painopistealueita ovat:
Yhtiö on päivittänyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa: liikevaihdon kasvu yli 5 %, oikaistu liikevoittomarginaali yli 30 % (aiemmin yli 25 %) ja nettovelka/käyttökate alle 2,5x.
Alma Media odottaa liikevaihtonsa ja oikaistun liikevoittonsa olevan vuoden 2025 tasolla tai kasvavan vuoteen 2024 verrattuna. Analyytikot odottavat kiihtyvää kasvua vuosina 2026-2027 parantuvan talousympäristön ja lisääntyneen kuluttaja- ja yritysaktiivisuuden vetämänä, liikevaihdon kasvun ollessa 3-5 % ja operatiivisen tuloksen keskimäärin 8 %. Markkinapaikat-segmentin odotetaan olevan keskeinen kasvun veturi.
Mediamarkkinaa ohjaavat useat megatrendit:
Alma Media Oyj on digitaaliseen liiketoimintaan vahvasti panostanut mediakonserni, joka on onnistunut muuttamaan liiketoimintamalliaan perinteisestä kustantamisesta kohti korkeamman katteen digitaalisia palveluita. Yhtiön taloudellinen kehitys on ollut vakaata, ja se on osoittanut hyvää kannattavuutta ja vahvaa kassavirtaa, jotka tukevat strategisia investointeja ja osingonmaksua.
Yhtiön uusi pitkän aikavälin kannattavuustavoite (yli 30 % oikaistu liikevoittomarginaali) on kunnianhimoinen ja heijastaa uskoa digitaalisten palveluiden marginaalipotentiaaliin. Alma Media on aktiivinen tekoälyn hyödyntämisessä ja vastuullisuuden integroinnissa liiketoimintaansa, mikä voi luoda uusia kasvumahdollisuuksia. [cite: Alma Media news 2025-11-19, 2025-12-04]
Toisaalta yhtiö kohtaa edelleen haasteita Suomen heikossa mainosmarkkinassa ja perinteisen printtimedian laskussa. Myös työmarkkinoiden kehitys Suomessa vaikuttaa rekrytointisegmenttiin. Vaikka arvostuskertoimet (P/E ~20-21x) ovat hieman Suomen markkinan keskiarvoa korkeammat, ne voivat heijastaa yhtiön laadukkaita digitaalisia liiketoimintoja ja kasvunäkymiä.
Analyytikoiden konsensus Alma Mediasta on tällä hetkellä ”Pidä” tai ”Neutraali”. Keskimääräinen 12 kuukauden tavoitehinta vaihtelee 15,56 EUR:sta 15,77 EUR:oon, ja korkeimmat tavoitehinnat ovat jopa 18,75 EUR. Tämä viittaa potentiaaliseen nousuun nykyisestä 13,1 EUR:n kurssista. Esimerkiksi Inderes on nostanut suosituksensa ”Kerää”-tasolle ja tavoitehinnan 13,00 euroon Q4 2024 raportin jälkeen, mutta Q3 2025 raportin jälkeen Inderesin suositus oli ”Vähennä” 15,5 euron tavoitehinnalla, pitäen arvostuskertoimia korkeina. Odotettu tuotto koostuu tuloskasvusta ja osingoista, mutta Inderesin mukaan se ei välttämättä ylitä vaadittua tuottoa nykyisellä arvostustasolla.
Kauppalehden Talousaamu on joka arkiaamu lähetettävä suora talousohjelma, joka tarttuu ajankohtaisiin talous- ja pörssiuutisiin.
Alma Media is committed to sustainability by creating services that enable other companies to have means to promote their own sustainability...
Alma Media on sitoutunut vastuullisuuteen luomalla palveluita, jotka mahdollistavat muille yrityksille keinoja edistää omia...
Alma Media on myynyt Netello-liiketoiminnan JMEA Group Oy:lle. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa. Netello auttaa asiakkaitaan...
Tule toimittajaksi Talouselämään, Suomen suurimpaan talouden viikkolehteen, joka tavoittaa digissä ja printissä miltei 650000 suomalaista viikoittain.
Perjantaina vietettiin valtakunnallista Lapset mukaan töihin -päivää, ja Alma-talolle saapui satakunta pientä apuria tutustumaan...
Last Friday was the national Children's Day at Work, and about a hundred little guests arrived at Alma House to learn about their parents'...
Tule mukaan tekemään Suomen parasta urheilujournalismia! Iltalehden urheilutoimitus on paikka, jossa intohimo urheiluun ja journalistinen kunnianhimo...
Alma Insights Asuntopuntari on palkittu vuoden datatalousinnovaationa AI Finlandin AI Gaalassa. AI Gaala kokosi yhteen suomalaisen tekoälyn...
Over the past two decades, Alma Media has gone through a major transformation from a traditional newspaper publisher into an international...
Over the past two decades, Alma Media has transformed from a traditional newspaper publisher into a technology-driven company,...
Alma Media Oyj Lehdistötiedote 7.7.2025 ALMA MEDIA JULKISTAA VUODEN 2025 PUOLIVUOSIKATSAUKSENSA 17.7.2025 Alma Media julkistaa...
In April 2025, for the first time, more than half of the housing transactions conducted by real estate agents for old housing shares were...
Finnish marketing and communications agencies lose customers mainly because of poor interaction and cooperation. This is revealed by the survey titled “The...
High-quality advertising helps users and yields profit. It secures a harmonious user experience, and audiences will be less prone to block advertising.
Alma Media has agreed to expand its collaboration with Hilla Villas, a company specialising in high-quality villas in Lapland and northern Finland.
Alma Brand Studio is Alma Media Solution's content marketing unit, focusing on creating high-quality, creative, and impactful content for companies.
Alma Media Oyj Press Release 30 September 2024 ALMA NEWS MEDIA PLANS CHANGES IN ITS PRODUCT PORTFOLIO – INITIATES CHANGE NEGOTIATIONS Alma...
Alma Media Oyj:n osake on listattu Helsingin pörssissä (OMXH: ALMA). Sen reaaliaikainen kurssi oli 13,00 euroa 5. joulukuuta 2025. Yhtiön markkina-arvo oli 774,4 miljoonaa euroa 31. joulukuuta 2022.
Päivitetty: 2025-12-07Alma Media Oyj:n suurimmat omistajat 31. joulukuuta 2024 olivat Otava Oy 38,14 % omistusosuudella, Mariatorp Oy 19,09 % osuudella ja Ilkka Oyj 10,95 % osuudella. Otava nousi suurimmaksi omistajaksi jo marraskuussa 2018, kun Ilkka-Yhtymä myi osan omistuksestaan sille.
Päivitetty: 2025-12-07