Yllätyksetön osake ja mehukas osinko: Osta
Nurminen Logisticsin tulosvaroitus oli yllätys. Vertailukelpoinen liikevoitto (ebita) oli ennätystasolla tammi–kesäkuussa,...
Nurminen Logistics Oyj on suomalainen, vuonna 1886 perustettu logistiikka-alan konserni, jonka osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki -pörssin päälistalle tammikuusta 2008 lähtien. Yhtiö tunnettiin aiemmin nimellä John Nurminen Oy perustajansa John Nurmisen mukaan.
Nurminen Logistics tarjoaa korkealaatuisia rautatiekuljetus-, terminaali- ja multimodaaliratkaisuja Aasian ja Euroopan sekä Pohjoismaiden ja Baltian maiden välillä. Yhtiön liikevaihto koostuu pääosin huolintapalveluista, rautatiekuljetuksista ja terminaalipalveluista. Lisäksi se saa tuloja lyhytaikaisista ja pitkäaikaisista varastointipalveluista.
Yli 130-vuotisen historiansa aikana Nurminen Logistics on kehittynyt perinteisestä logistiikkayrityksestä merkittäväksi kansainväliseksi toimijaksi, erityisesti rautatiekuljetuksissa. Yhtiö on panostanut voimakkaasti Aasian ja Euroopan välisiin konttijunapalveluihin, aloittaen säännölliset yhteydet Kiinaan jo vuonna 2017. Yhtiö on myös laajentanut toimintaansa yritysostojen kautta, kuten hankkimalla ruotsalaisen Essinge Rail AB:n ja Operail Finland Oy:n (nyk. North Rail Oy) hallinnassaan.
Nurminen Logisticsin päämarkkinat ja kasvualueet ovat Kiinan ja Pohjois-Euroopan välisessä rautatielogistiikassa sekä multimodaali- ja terminaalipalveluissa. Yhtiö pyrkii olemaan Pohjoismaiden logistiikkakeskuksen avaintoimija hyödyntäen Suomen strategista sijaintia Aasian ja Euroopan välillä. Se on yksi alan kannattavimmista toimijoista ja kasvava kansainvälinen logistiikan mahdollistaja sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta. Yhtiö toimii sekä rautatieoperaattorina että huolitsijana kansainvälisissä rautatieliikenneoperaatioissa, mikä antaa sille ainutlaatuisen palvelukonseptin ja kilpailukykyä.
Nurminen Logistics tarjoaa kattavan valikoiman logistiikkapalveluita, jotka keskittyvät erityisesti rautatieliikenteeseen:
Yhtiö palvelee sekä vienti- että tuontiasiakkaita. Asiakaskuntaan kuuluu teollisuuden, teknologian ja kaupan alan yrityksiä Pohjoismaissa ja kansainvälisesti. Yhtiö mainitsee esimerkkeinä Metsä Boardin, Outotecin, Sappin ja Haesaerts Intermodalin.
Nurminen Logisticsin liiketoimintamalli perustuu kokonaisvaltaisten logistiikkapalveluiden tarjoamiseen, joissa ympäristöystävälliset rautatiekuljetukset ovat keskiössä. Yhtiö toimii sekä rautatieoperaattorina että huolitsijana, mikä mahdollistaa laajemman palveluvalikoiman ja arvoketjun hallinnan. Tavoitteena on tukea asiakkaiden vastuullisuustavoitteita tarjoamalla vähäpäästöisiä kuljetusratkaisuja ja hyödyntää digitalisaatiota tehokkuuden parantamiseksi. Yhtiö pyrkii kasvuun kehittämällä kansainvälistä palveluverkostoaan ja asiakaskuntaansa sekä harkitsee yritysostoja.
Annetut talousluvut ovat rajalliset, sisältäen vain nykyisen osakekurssin (0.945 EUR) ja 52 viikon vaihteluvälin (0.9 – 1.2 EUR). Tämä rajoittaa syvällisen taloudellisen analyysin tekemistä perinteisten tunnuslukujen (kuten P/E, P/B) tai kannattavuuden, taseen ja kassavirran laajemman kehityksen osalta. Kuitenkin saatavilla olevien uutisten ja strategiadokumenttien perusteella voidaan tehdä joitakin päätelmiä.
Nykyinen osakekurssi 0.945 EUR on lähellä 52 viikon vaihteluvälin alarajaa (0.9 EUR), mikä saattaa heijastaa viimeaikaisia pettymyksiä tai markkinoiden epävarmuutta. Yhtiön 52 viikon korkein kurssi on ollut 1.2 EUR.
Vaikka suoria P/E- tai P/B-lukuja ei ole annettu, Marketscreenerin mukaan Nurminen Logisticsin P/E-luku on 13.36 kuluvalle vuodelle ja 8.5 ensi vuodelle, mikä on ”erittäin houkutteleva” verrattuna kilpailijoihin. Toisaalta, MarketsMojo mukaan Nurminen Logistics Oyj:n P/E-suhde (10.9x) on kallis verrattuna toimialan keskiarvoon (9.1x). Tämä viittaa siihen, että analyytikoiden näkemykset arvostuksesta voivat vaihdella tai perustua eri verrokkiryhmiin. Yhtiön osake on tällä hetkellä noin 0.9 kertaa sen liikevaihto, ja MarketScreenerin mukaan se on ”selkeästi yliarvostettu” verrattuna verrokkeihin.
Nurminen Logistics on ilmoittanut muuttavansa tiedonantopolitiikkaansa siten, että liiketulos ennen aineettomia poistoja (EBITA) korvaa aiemmin käytetyn liikevoiton (EBIT) osassa yhtiön viestintää. Tämä muutos astui voimaan huhtikuussa 2025.
Yhtiön strategiassa vuosille 2025-2027 tavoitteena on yli 13 % EBITA-marginaali.
Vuoden 2025 kolmannen neljänneksen tulos jäi tavoitetason alapuolelle, ja vertailukelpoinen EBITA oli 3.8 miljoonaa euroa (16.0 % liikevaihdosta), kun vertailukaudella se oli 5.6 miljoonaa euroa. Kuitenkin Q1/2025 raportissa vertailukelpoinen EBITA oli 20.0 %, mikä oli parannus edellisvuoden 16.7 %:sta.
Yhtiö on antanut tulosvaroituksen lokakuussa 2025, jossa se ilmoitti liikevaihdon kasvavan, mutta vertailukelpoisen liikevoiton jäävän hieman viime vuoden tasolle tai sen alle heikomman Baltian toimintojen volyymikehityksen vuoksi. Myös Keski-Euroopan rautatieverkon parannusinvestoinnit ovat haitanneet kuljetustehokkuutta. Tämä on selkeä negatiivinen signaali kannattavuuden lähiajan näkymistä.
Aiemmin, vuonna 2024, yhtiö saavutti vahvan tuloksen ja paransi vertailukelpoista suhteellista kannattavuutta, vertailukelpoisen liikevoiton ollessa 19.1 miljoonaa euroa eli 18.2 % liikevaihdosta. Talouselämän uutinen lokakuulta 2025 viittasi kuitenkin ”yllätyksettömään osakkeeseen” ja ”mehukkaaseen osinkoon”, samalla kun tulosvaroitus oli yllätys. [cite: 7, ”Yllätyksetön osake ja mehukas osinko: Osta”] Kauppalehden mukaan tulosparannus jäi odotuksista alkuvuonna 2025. [cite: ”Nurminen Logisticsin tulosparannus jäi odotuksista”]
Nurminen Logisticsin strategian 2025-2027 mukaan tavoitteena on taseen osalta yli 40 % omavaraisuusaste ja alle 80 % velkaantumisaste (gearing). Yhtiön Q1/2025 raportin mukaan omavaraisuusaste oli 41.2 % ja gearing 64.9 %. Nämä luvut ovat strategisten tavoitteiden mukaisia ja osoittavat vakaata taloudellista asemaa, joka mahdollistaa myös yritysostot.
Yhtiön strategian mukainen tavoite on kasvava euromääräinen osinko. MarketScreenerin mukaan yhtiö on kiinnostava sijoittajille, jotka etsivät korkeaa osinkotuottoa. Markets Insiderin mukaan osinkotuotto oli 6.70 % vuonna 2024, laskien 1.59 %:sta vuonna 2023. Tämä viittaa merkittävään osingon kasvuun tai kertaluonteiseen osinkoon vuonna 2024. Kassavirran osalta yhtiön Q1/2025 operatiivinen kassavirta oli 6.0 miljoonaa euroa (7.8 miljoonaa euroa Q1/2024). Vahva kassavirta tukee yhtiön kasvuhankkeita ja osingonmaksukykyä.
Nurminen Logisticsin hallitus vahvisti yhtiön päivitetyn strategian ja pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet vuosille 2025-2027 huhtikuussa 2025. Strategian ytimessä ovat kasvu ja tehokkaat rautatiekuljetuspalvelut kansainvälisillä Skandinavian ja Euroopan markkinoilla, vastaten kasvaviin asiakastarpeisiin. Keskeisiä tavoitteita ovat:
Yhtiön vahva taloudellinen asema mahdollistaa myös uudet yritysostot strategiakaudella 2025-2027.
Nurminen Logistics odottaa liikevaihdon kasvavan keskimäärin 10 % vuodessa strategiakaudella 2025-2027. Kasvunäkymiä tukevat globaalit megatrendit, kuten Aasian ja Euroopan välisen rautatiemarkkinan kasvu ja kiristyvät ilmastovaatimukset, jotka ajavat yrityksiä kohti vihreitä logistiikkaratkaisuja. Yhtiö näkee, että monissa tavarakategorioissa kuljetuksia siirtyy raiteille muista kuljetusmuodoista. Erityisesti kansainvälisen rautatieliiketoiminnan kasvupotentiaali on huomioitu. Vuoden 2025 Q1:ssä rautatieliiketoiminnan liikevaihto kasvoi merkittävästi, 58.9 % vertailukaudesta. Yhtiö panostaa voimakkaasti rautatieliikenteeseen kansainvälisesti, tavoitellen selvää kasvua.
Suomen logistiikkamarkkinoilla korostuvat kestävät ja ympäristöystävälliset ratkaisut, digitalisaatio ja automaatio. E-commerce ja viimeisen mailin toimitukset kasvattavat kysyntää moderneille varastointiratkaisuille ja pikaverkkopalveluille. Suomi on strategisesti tärkeä portti Euroopan ja Aasian välisessä kaupassa, ja infrastruktuuri-investoinnit tukevat alan kasvua.
Nurminen Logistics Oyj on pitkän historian omaava logistiikkayhtiö, joka on keskittynyt vahvasti ympäristöystävällisiin rautatielogistiikkapalveluihin Aasian ja Euroopan sekä Pohjoismaiden ja Baltian välillä. Yhtiön strategia tähtää kansainvälisen palveluverkoston kasvattamiseen ja tehokkaiden rautatieliikennepalveluiden tarjoamiseen, tukien samalla asiakkaiden vastuullisuustavoitteita. Vahva tase ja kyky toteuttaa yritysostoja tukevat kasvustrategiaa.
Viimeaikaiset uutiset ovat kuitenkin tuoneet esiin haasteita. Yhtiö antoi tulosvaroituksen lokakuussa 2025, ja sen Q3-tulos jäi odotuksista. Heikko kehitys Baltian toiminnoissa ja Keski-Euroopan rautatieinfrastruktuurin parannustyöt ovat rasittaneet kannattavuutta. Tämä on vaikuttanut analyytikoiden näkemyksiin, ja esimerkiksi Inderes laski tavoitehintaa 1.1 euroon lokakuussa 2025, vaikka säilytti ”Kerää”-suosituksen. Sitä ennen, vuonna 2024, yhtiö sai pankilta ostosuosituksen ja oli vahvassa tuloskunnossa. [cite: ”Nurminen Logistics vahvassa tuloskunnossa – pankilta ostosuositus”] MarketScreenerin mukaan suurin osa analyytikoista suosittelee osakkeen myyntiä tai vähentämistä viimeisten neljän kuukauden aikana tehtyjen ennusteiden alaskirjausten vuoksi. Konsensusanalyytikon mukaan liikevaihdon odotetaan kasvavan 11 % vuonna 2026, mutta osakekohtaisen tuloksen ennustetta on leikattu merkittävästi. Konsensushinta on 1.10 euroa.
Analyytikoiden näkemys Nurminen Logisticsista on tällä hetkellä hieman jakautunut ja varovainen, erityisesti viimeisimmän tulosvaroituksen jälkeen. Vaikka yhtiöllä on tunnistettuja kilpailuetuja ja kasvustrategia, lyhyen aikavälin tuloskehitykseen liittyvät epävarmuudet painavat. Inderesin suositus on ”Kerää” tavoitehinnalla 1.1 euroa, mutta Marketscreenerin mukaan useimmat analyytikot suosittelevat osakkeen ”myyntiä tai vähentämistä”. Yhtiön P/E-luvun on kuvailtu olevan houkutteleva vuodelle 2026, mutta osakkeen arvostus suhteessa liikevaihtoon on korkea.
Nurminen Logisticsin tulosvaroitus oli yllätys. Vertailukelpoinen liikevoitto (ebita) oli ennätystasolla tammi–kesäkuussa,...
Nurminen Logistics antoi tulosvaroituksen maanantaina. Nyt saatiin luvut ja toimitusjohtajan kommentit tilanteeseen.
Yhtiön vertailukelpoinen liikevoitto ei ole ylittämässä enää viime vuoden tasoa.
Nurminen Logistics ilmoittaa muutoksesta johtoryhmässä. Yhtiön tiedotteen mukaan henkilöstöjohtaja ja Nurminen Logistic johtoryhmän jäsen...
Logistiikkayhtiö Nurminen Logisticsin ensimmäinen neljännes meni analyytikoiden odotuksia vaisummin, vaikka kasvua tuli yritysoston myötä.
Venäjällä on sama raideleveys kuin Suomessa. Osittain siksi Suomen ja Aasian välinen junarahti on ollut nopeaa ja tehokasta. Nurminen...
Jälkipörssi perkaa pääsiäisen kunniaksi Kamuxin, Nurminen Logisticsin, Piipon ja Admicomin näkymät.
Liiketulos ennen aineettomia poistoja (ebita) korvaa aiemmin käytetyn liikevoiton (ebit) osassa yhtiön viestintää.
Nurminen Logistics ohjeistaa kuluvalle vuodelle kasvavaa liikevaihtoa ja tulosta.
Logistiikkayhtiö Nurminen Logisticsin toimitusjohtaja Olli Pohjanvirran sijoitusyhtiö Railcap myi 13. tammikuuta 200 000 kappaletta Nurminen...
Yhtiö lopettaa Vainikkalan rajanylityspaikan vieressä sijaitsevasta terminaalista päivittäisen toiminnan.
Nurminen Logisticsin tuloskasvua tukevat useat seikat. Pankki nosti yhtiö osakesuosikkiensa listalle.
Kuopiolainen liikemies Matti Eestilä ja Nurminen Logistics Oy:n toimitusjohtaja Olli Pohjanvirta tekivät todellisen pikavoiton...
Pörssiyhtiö Nurminen Logistics tekee kovaa tulosta. Se myös kuljettaa venäläistä nikkeliä ja lannoitteita Suomeen. Yhtiön omistajiin kuuluu...
Nurminen Logisticsin tytäryhtiö North Rail Holding Oy, ja Operail Holding OÜ ovat saattaneet päätökseen 13.1. julkistetun osakekaupan.
Nurminen Logistics Oyj:n toimitusjohtaja Tero Vauraste on ilmoittanut irtisanoutuvansa. Yrityksen tiedotteessa kerrotaan, että hän jättää...
Aikataulun mukaisesti perjantaina 4. lokakuuta lähtee Vuosaaren satamasta juna puksuttamaan kohti Kiinan Hefeitä.
Nurminen Logistics Oyj:n osake (NLG1V) on listattu Nasdaq Helsingin pörssin päälistalla 1. tammikuuta 2008 alkaen. Joulukuun 6. päivänä 2025 osakkeen hinta oli 0,945 euroa. Toukokuun lopussa 2025 yhtiön markkina-arvo oli 86,7 miljoonaa euroa, ja osakkeella on yksi sarja yhtenäisin ääni- ja osinko-oikeuksin.
Päivitetty: 2025-12-07Nurminen Logistics Oyj:n suurimpia omistajia ovat Suka Invest Oy 16,17 prosentin osuudella ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 14,92 prosentin osuudella. Muita merkittäviä omistajia ovat K. Hartwall Invest Oy Ab 9,55 prosentilla ja Juha Nurminen 7,95 prosentilla.
Päivitetty: 2025-12-07Nurminen Logistics Oyj:n viimeisin vuosiosinko vuodelle 2025 oli 0,07 euroa osakkeelta. Lisäksi yhtiön hallitus päätti huhtikuussa 2025 jakaa 0,03 euron pääomanpalautuksen osaketta kohden, jonka maksupäivä oli toukokuussa 2025. Toukokuun 2025 osinkotuotto oli 6,51 prosenttia. Yhtiö pyrkii jakamaan noin kolmanneksen tuloksestaan osinkona vuosittain rahoitusaseman salliessa.
Päivitetty: 2025-12-07Nurminen Logistics Oyj:n liikevaihto oli 122,5 miljoonaa euroa vuonna 2022. Yhtiön ohjeistuksen mukaan liikevaihto vuodelle 2023 oli 132–148 miljoonaa euroa. Konserni arvioi vuoden 2024 liikevaihdon kasvavan vuodesta 2023. Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena strategiakaudelle 2025–2027 on keskimäärin 10 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu.
Päivitetty: 2025-12-07Nurminen Logistics Oyj:n viimeisin vuosiosinko vuodelle 2025 oli 0,07 euroa osakkeelta. Lisäksi yhtiön hallitus päätti 23. huhtikuuta 2025 maksaa pääomanpalautuserän, joka oli 0,03 euroa osakkeelta. Tämän pääomanpalautuksen irtoamispäivä oli 28. huhtikuuta 2025 ja maksupäivä 9. toukokuuta 2025. Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteisiin vuosille 2025–2027 kuuluu kasvava euromääräinen osinko.
Päivitetty: 2025-12-07Nurminen Logistics Oyj tarjoaa sijoittajille kattavasti tietoa sijoittajasivuillaan. Nämä sivut sisältävät muun muassa osaketietoa, sijoittajasuhteita, sijoittajauutisia, julkaisuja sekä tietoa yhtiön hallinnosta, kuten yhtiökokouksesta ja hallituksesta. Yhtiön osake on listattu Nasdaq Helsingissä, ja kaikilla osakkeilla on yhtenäiset ääni- ja osinko-oikeudet.
Päivitetty: 2025-12-07