Yhtiön esittely

Marimekko Oyj on suomalainen designyritys, joka tunnetaan ainutlaatuisista kuoseistaan ja värikkäistä tuotteistaan. Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja markkinoi vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintuotteita sisustukseen. Marimekon toiminta perustuu vahvaan brändiin ja ajattomaan muotoiluun, joka on saavuttanut kansainvälistä tunnettuutta.

Marimekko perustettiin vuonna 1951 Armi ja Viljo Ratian toimesta. Yhtiön filosofiaan on alusta asti kuulunut arjen kauneus ja ilo. Marimekon kuoseista tunnetuimpia on Maija Isolan suunnittelema Unikko-kuosi, joka on noussut ikoniseen asemaan ja symboloi yhtiön perintöä. Yhtiön pitkä historia ja vahva bränditarina ovat merkittäviä kilpailuetuja.

Markkina-asemaltaan Marimekko on Suomessa erittäin tunnettu ja arvostettu brändi. Kansainvälisesti yhtiö pyrkii kasvattamaan tunnettuuttaan ja markkinaosuuttaan, mistä osoituksena on esimerkiksi uuden lippulaivamyymälän avaaminen Pariisiin. Kansainvälinen kasvu on kuitenkin ollut haasteellista, ja syksyn 2025 uutisten perusteella kansainvälinen kasvutavoite saattaa olla karkaamassa.

Liiketoiminta

Tuotteet ja palvelut

Marimekon tuotevalikoima kattaa laajan kirjon design-tuotteita. Ne voidaan jakaa pääasiassa seuraaviin kategorioihin:

  • Vaatteet: Naisten, miesten ja lasten vaatteet, joissa yhdistyvät tunnistettavat kuosit ja käytännöllisyys.
  • Laukut ja asusteet: Käsineet, huivit, korut ja Marimekon klassiset kangaskassit.
  • Kodintuotteet: Sisustustuotteet kuten tekstiilit, astiat, vuodevaatteet ja keittiötarvikkeet.

Palvelujen osalta Marimekko tarjoaa asiakkailleen paitsi tuotteita, myös elämyksiä myymälöissään ja digitaalisten kanaviensa kautta. Yhtiö panostaa digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseen yhteistyössä Nitorin ja Hi Shinen kanssa.

Asiakassegmentit

Marimekon asiakaskunta on laaja, mutta sen ydin koostuu designista ja laadusta kiinnostuneista kuluttajista, jotka arvostavat ajatonta muotoilua ja brändin arvoja. Asiakassegmentteihin kuuluvat niin kotimaiset kuin kansainväliset kuluttajat, jotka etsivät erottuvaa tyyliä ja laadukkaita tuotteita arkeen ja juhlaan. Erityisesti nuoremmat sukupolvet ja kansainväliset turistit ovat tärkeitä kohderyhmiä kansainvälisen kasvun tavoittelussa.

Kilpailuedut ja -haitat

Kilpailuedut:

  • Vahva brändi ja tunnettuus: Marimekon brändi on kansainvälisesti tunnettu ja siihen liittyy positiivisia mielikuvia laadusta ja muotoilusta.
  • Ainutlaatuiset kuosit: Yhtiön ikoninen kuosiarkisto ja jatkuva uuden suunnittelu luovat erottuvan identiteetin.
  • Monikanavainen myynti: Omat myymälät, verkkokauppa ja tukkumyynti mahdollistavat laajan tavoitettavuuden.
  • Pitkä historia ja perintö: Vahva tarina ja juuret antavat syvyyttä brändille.

Kilpailuhaitat:

  • Korkea hintataso: Laadukkaat design-tuotteet ovat usein kalliimpia kuin massamarkkinatuotteet, mikä voi rajoittaa asiakaskuntaa.
  • Skaalautumisen haasteet: Kansainvälisen kasvun tavoitteiden saavuttaminen on osoittautunut haasteelliseksi.
  • Kopiotuotteet ja brändin laimentuminen: Vahva brändi houkuttelee kopiointia, ja brändin arvon ylläpitäminen vaatii jatkuvaa panostusta.

Liiketoimintamalli

Marimekon liiketoimintamalli on yhdistelmä vähittäiskauppaa (omat myymälät ja verkkokauppa) sekä tukkukauppaa (myynti muille jälleenmyyjille). Lisäksi yhtiö tekee yhteistyötä muiden brändien kanssa lisensoimalla kuosejaan ja tuotteitaan. Tukkumyynnin kasvu tuki yhtiön kannattavaa kasvua heinä–syyskuussa 2025. Digitaalisten kanavien kehittämiseen panostetaan asiakaskokemuksen parantamiseksi ja myynnin kasvattamiseksi.

Taloudellinen analyysi

Marimekon osakekurssi on tällä hetkellä 12.68 EUR. Osakkeen 52 viikon vaihteluväli on ollut 10.78 – 14.28 EUR. Nykyinen kurssi sijoittuu siis vaihteluvälin keskivaiheen yläpuolelle, mutta ei ole lähellä 52 viikon huippua. Tämä viittaa siihen, että osake on ollut viime aikoina laskupaineessa tai vakaassa tilassa huippulukemistaan.

Valitettavasti käytettävissä olevat talousluvut ovat hyvin rajalliset, eikä syvällisempää taloudellista analyysiä voida tehdä annettujen tietojen perusteella. Meillä ei ole käytettävissä esimerkiksi P/E- tai P/B-lukuja, jotta voisimme verrata Marimekon arvostusta toimialan keskiarvoihin. Samoin kannattavuuden kehitystä, tasetta, velkaantuneisuutta, kassavirtaa tai osinkopolitiikkaa ei voida analysoida ilman tarkempia taloudellisia tunnuslukuja.

Uutisten perusteella Marimekko on kuitenkin raportoinut kannattavasta kasvusta (heinä–syyskuu 2025) ja sen tulos osui ennusteisiin. Toisaalta aiemmat tulosraportit (huhti–kesäkuu 2025) eivät yltäneet täysin odotuksiin, vaikka liikevaihto kasvoikin. Tämä viittaa jonkinlaiseen epätasaisuuteen tai haasteisiin odotusten ylittämisessä.

Strategia ja näkymät

Yhtiön strategia

Marimekon strategia keskittyy brändin tunnettuuden ja myynnin kasvattamiseen sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Keskeisiä strategisia painopistealueita ovat:

  • Kansainvälinen kasvu: Yhtiöllä on kunnianhimoiset kansainväliset kasvutavoitteet, joita se pyrkii edistämään muun muassa avaamalla lippulaivamyymälöitä strategisesti tärkeisiin kohteisiin, kuten Pariisiin.
  • Digitaalinen kehitys: Panostus digitaalisiin kanaviin ja asiakaskokemuksen parantamiseen yhteistyössä kumppaneiden kanssa.
  • Brändin vahvistaminen: Jatkuva panostus ainutlaatuiseen muotoiluun ja bränditarinaan.
  • Monikanavainen myynti: Oman vähittäiskaupan, verkkokaupan ja tukkumyynnin kehittäminen.

Kasvunäkymät

Kasvunäkymät ovat kaksijakoiset. Toisaalta Marimekko on osoittanut kykyä kannattavaan kasvuun tukkumyynnin tukemana. Toisaalta kansainvälisten kasvutavoitteiden saavuttaminen on herättänyt epäilyksiä, ja aiemmat tulosraportit eivät ole täysin yltäneet odotuksiin. Uusi myymälä Pariisissa voi tukea brändin tunnettuutta ja myyntiä Euroopassa. Analyytikot odottivat liikevaihdon kasvua jo elokuussa 2025.

Ajankohtaiset tapahtumat

  • Q3/2025 tulos: Marimekon heinä–syyskuun 2025 tulos osui ennusteisiin ja kasvoi kannattavasti tukkumyynnin vetämänä.
  • Analyytikkojen suositukset: Analyytikkojen konsensussuositus muuttui ”pidä”-tasolta ”lisää”-tasolle syyskuussa 2025, kun osake laski ja houkutteli ostajia. Lokakuussa yksi analyytikko laski suositusta ennen osavuosikatsausta.
  • Kansainväliset avaukset: Pariisin lippulaivamyymälän avaaminen syksyllä 2025 on merkittävä panostus kansainväliseen kasvuun.
  • Digitaalinen kehitys: Yhteistyö Nitorin ja Hi Shinen kanssa uuden digitaalisen kanavan kehittämiseksi osoittaa panostusta asiakaskokemukseen ja myyntiin verkossa.
  • Tuoteturvallisuus: Yhtiö joutui selittämään vuosi sitten vaaralliseksi todetun tuotteen myyntiä poistomyymälässä, mikä herättää kysymyksiä laadunvalvonnasta ja brändin maineesta.

Riskit ja mahdollisuudet

Keskeiset riskit

  • Kuluttajakysynnän vaihtelut: Kuluttajien ostovoiman heikkeneminen tai muuttuvat trendit voivat vaikuttaa negatiivisesti myyntiin.
  • Kansainvälisen kasvun haasteet: Vaikka kansainvälistä kasvua tavoitellaan, sen toteutuminen on osoittautunut vaikeaksi. Kilpailu ja markkinoiden erot voivat hidastaa etenemistä.
  • Brändin hallinta: Maineeseen liittyvät riskit, kuten tuoteturvallisuusongelmat, voivat vahingoittaa brändin imagoa ja kuluttajien luottamusta.
  • Kilpailu: Muoti- ja design-alalla kilpailu on kovaa sekä perinteisten toimijoiden että uusien verkkokauppojen taholta.
  • Tuotantoketjun riskit: Häiriöt tuotannossa tai logistiikassa voivat aiheuttaa toimitusvaikeuksia ja kustannusten nousua.

Kasvumahdollisuudet

  • Kansainvälinen laajentuminen: Erityisesti Aasian ja Euroopan markkinoilla on potentiaalia, jos strategiset avaukset, kuten Pariisin lippulaivamyymälä, onnistuvat.
  • Verkkokaupan ja digitaalisten kanavien hyödyntäminen: Panostus digitaaliseen asiakaskokemukseen voi avata uusia myyntikanavia ja tehostaa nykyisiä.
  • Tuotevalikoiman laajentaminen ja lisensointi: Uusien tuotekategorioiden tai yhteistyön kautta voidaan tavoittaa uusia asiakasryhmiä.
  • Brändin syventäminen: Vahvan brändin avulla voidaan rakentaa entistä uskollisempaa asiakaskuntaa ja lisätä myyntiä.

Toimialan trendit

  • Kestävä kehitys ja vastuullisuus: Kuluttajat arvostavat yhä enemmän eettisesti ja ekologisesti tuotettuja tuotteita. Marimekon on vastattava tähän trendiin.
  • Personointi ja yksilöllisyys: Kuluttajat hakevat yhä enemmän uniikkeja ja persoonallisia tuotteita, mikä sopii Marimekon design-filosofiaan.
  • Digitaalinen transformaatio: Verkkokaupan ja sosiaalisen median merkitys myynnissä ja markkinoinnissa kasvaa jatkuvasti.
  • Kokemuksellisuus: Myymäläkonseptien ja digitaalisten palvelujen tulee tarjota asiakkaille elämyksiä pelkän ostamisen sijaan.

Yhteenveto sijoittajalle

Marimekko Oyj on vakiintunut ja tunnettu design-brändi, jolla on vahva asema Suomessa ja potentiaalia kansainväliseen kasvuun. Yhtiön kyky kasvaa kannattavasti tukkumyynnin vetämänä on positiivinen signaali. Osakekurssi on tällä hetkellä 12.68 EUR, ja se on liikkunut 52 viikon vaihteluvälinsä 10.78 – 14.28 EUR keskivaiheen yläpuolella.

Sijoittajan on kuitenkin huomioitava kansainvälisen kasvun haasteet, jotka ovat herättäneet epäilyksiä tavoitteiden realistisuudesta. Myös yksittäiset tuoteturvallisuuteen liittyvät uutiset voivat vaikuttaa brändimielikuvaan. Pariisin lippulaivamyymälän avaus ja panostukset digitaaliseen asiakaskokemukseen ovat kuitenkin merkittäviä strategisia askeleita.

Keskeiset seurattavat asiat:

  • Kansainvälisen myynnin kehitys ja kasvutavoitteiden saavuttaminen.
  • Digitaalisten kanavien ja asiakaskokemuksen kehityksen vaikutus myyntiin.
  • Kannattavuuden ja liikevaihdon kehitys tulevissa osavuosikatsauksissa.
  • Mahdolliset uudet tuote- tai markkina-avaukset.
  • Brändin maineen ylläpitäminen ja tuoteturvallisuudesta huolehtiminen.

Analyytikkojen näkemys: Uutisten perusteella analyytikoiden konsensussuositus Marimekon osakkeelle muuttui syyskuussa 2025 ”lisää”-tasolle ”pidä”-tasolta, kun osake tuli alas ja houkutteli ostajia. Lokakuussa 2025 ainakin yksi analyytikko kuitenkin laski suositusta ennen Q3-raporttia. Tämä viittaa jonkinlaiseen hajontaan analyytikoiden näkemyksissä ja markkinoiden herkkyyteen yhtiön tulosraportteja kohtaan.

Tämä analyysi on tuotettu tekoälyn avustuksella ja perustuu julkisiin tietoihin. Sisältö ei ole sijoitussuositus. Talousmedia ei vastaa mahdollisista virheistä tai puutteista.

Kaikki uutiset

Kauppalehti 31.10.2025

Marimekon tulos osui ennusteisiin

Brändiyhtiö Marimekko kasvoi kannattavasti heinä–syyskuussa. Osavuosikatsauksen mukaan kasvua tuki tukkumyynnin kasvu.

Arvopaperi 31.10.2025

Marimekon tulos osui ennusteisiin

Brändiyhtiö Marimekko kasvoi kannattavasti heinä–syyskuussa. Osavuosikatsauksen mukaan kasvua tuki tukkumyynnin kasvu.

Arvopaperi 18.03.2025

Marimekon vuosiraportti 2024 on julkaistu

Marimekko Oyj, Pörssitiedote 18.3.2025 klo 13.00. Marimekon vuosiraportti 2024 on julkaistu. Marimekko Oyj on julkaissut tänään Marimekon vuosi 2024...

Kurssikehitys

Tekninen analyysi

Perustiedot

Taloustiedot

Onko Marimekolla saatavilla joulukalentereita?

Marimekko tarjoaa asiakasohjelmansa jäsenille yllätysetujen joulukalenterin, jossa uusia tarjouksia julkaistaan maanantaista perjantaihin Marimekko-myymälöissä ja verkkokaupassa. Lisäksi on ollut saatavilla fyysisiä kalentereita, kuten Karto Marimekko Unikko 2024 -vuosikalenteri ja Marimekko Isolan joulukalenteri, joka on kankainen ja esittelee Marimekon kuoseja.

Päivitetty: 2025-12-07

Millaisia Marimekko-laukkuja on saatavilla?

Marimekon laukkuvalikoima on laaja ja sisältää erilaisia malleja arkeen ja juhlaan. Valikoimasta löytyy käsilaukkuja, olkalaukkuja, reppuja, kukkaroita ja lompakoita, joissa korostuvat selkeät muodot ja käytännöllisyys. Laukut valmistetaan kestävistä materiaaleista kuten puuvillamarkiisista, vettähylkivästä polyamidista ja nahasta. Tunnettuihin malleihin kuuluvat esimerkiksi Unikko-kuosiset olkalaukut ja Ristomatti Ratian suunnitteleman Matkuri-kassin uudet tulkinnat.

Päivitetty: 2025-12-07

Missä Marimekon outlet-myymälät sijaitsevat?

Marimekolla on useita outlet-myymälöitä Suomessa. Merkittävin niistä on Helsingin Herttoniemen teollisuusalueella sijaitseva Marimekko Outlet, joka on Marimekon pääkonttorin, kangaspainon ja malliompelimon yhteydessä (Kirvesmiehenkatu 7, 00880 Helsinki). Muita outlet-myymälöitä löytyy muun muassa Vantaan Tammistosta, Napapiiriltä, Oulusta, Seinäjoelta, Kyyjärveltä, Lempäälästä ja Heinolasta. Näistä myymälöistä voi löytää designvaatteita, tekstiilejä, sisustustuotteita sekä II-laatua ja erikoiseriä.

Päivitetty: 2025-12-07