Kamuxin täytyy valita taistelunsa – Joutuuko yhtiö lopulta jättämään Ruotsin ja Saksan?
Käytettyjen autojen pioneeri Kamux uhkaa menettää kilpailuetunsa. Sen kannattavuus on ollut paineessa heikon volyymikehityksen vuoksi.
Kamux Oyj on suomalainen, käytettyjen autojen vähittäiskauppaan erikoistunut yritys, joka on perustettu vuonna 2000 Juha Kalliokosken toimesta. Yhtiö aloitti toimintansa Hämeenlinnassa vuonna 2003 ja on sittemmin kasvanut merkittäväksi toimijaksi alallaan. Kamux on ollut listattuna Helsingin pörssissä (Nasdaq Helsinki Oy) vuodesta 2017 lähtien, tickerillä KAMUX.
Kamuxin tarina alkoi Juha Kalliokosken visiosta keskittyä keskihintaisiin käytettyihin autoihin, mikä osoittautui kannattavaksi strategiaksi. Vuonna 2005 yhtiö aloitti autojen kotiinkuljetukset asiakkaille, ja vuodesta 2006 alkoi vahva kasvutarina. Kansainvälistyminen käynnistyi vuonna 2012 Ruotsiin avatulla ensimmäisellä myymälällä, ja vuonna 2015 Kamux laajensi Saksaan. Yhtiö on myynyt perustamisensa jälkeen lähes 600 000 käytettyä autoa.
Kamux on Suomen markkinajohtaja käytettyjen autojen kaupassa. Yhtiöllä oli vuoden 2024 lopussa yhteensä 69 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa, ja joulukuussa 2023 myymälöitä oli 78. Vaikka Kamux on merkittävä toimija Pohjoismaissa, sen markkinaosuudet Ruotsissa ja Saksassa ovat pienemmät, mikä kertoo markkinoiden hajanaisuudesta. Esimerkiksi Saksassa viiden suurimman käytettyjen autojen myyjän markkinaosuus on alle 2 prosenttia. Euroopan käytettyjen autojen markkina on suuri ja vakaa, tarjoten Kamuxille kasvumahdollisuuksia konsolidoitumisen myötä, kun asiakkaat suosivat yhä enemmän suuria ja luotettavia toimijoita.
Kamuxin ydinliiketoimintaa on käytettyjen autojen vähittäiskauppa. Yhtiö ei myy uusia autoja tai edusta tiettyjä automerkkejä, vaan keskittyy puhtaasti käytettyihin autoihin ja niihin liittyviin palveluihin. Tuotevalikoimaan kuuluu laaja kirjo eri hintaluokkien ja merkkien autoja, painopisteenä keskihintaluokka. Lisäpalveluita ovat muun muassa rahoitus- ja vakuutuspalvelut sekä Kamux Plus -lisäturvat. Myös sähkö- ja hybridiautojen osuus myynnistä on kasvanut.
Kamux palvelee pääasiassa yksityisiä kuluttajia, jotka etsivät luotettavaa ja ammattimaista toimijaa käytetyn auton hankintaan. Asiakaslupauksen kulmakiviä ovat ensiluokkainen monikanavainen asiakaspalvelu, läpinäkyvyys ja luotettavuus sekä reilut, keskitetysti ohjatut hinnat.
Kilpailuedut:
Kilpailuhaitat ja haasteet:
Kamuxin liiketoimintamalli perustuu käytettyjen autojen ammattimaiseen hankintaan ja myyntiin, alhaisiin kiinteisiin kuluihin, nopeaan varastonkiertoon ja integroitujen palvelujen myyntiin. Yhtiö hyödyntää monikanavaista lähestymistapaa, jossa digitaaliset kanavat ja fyysiset myymälät täydentävät toisiaan. Asiakaskokemuksen kehittäminen ja operatiivisen toiminnan tehostaminen ovat strategian ytimessä.
Kamuxin taloudellinen kehitys on ollut viime aikoina haastavaa, ja yhtiö on antanut useita tulosvaroituksia. Osakekurssi heijastaa tätä epävarmuutta.
Talousluvut vuodelta 2024 ja Q3/2025 (tammi-syyskuu 2025):
Koska Kamuxin osakekohtainen tulos (EPS) oli Q1-Q3 2025 negatiivinen (-0,05 EUR), perinteinen P/E-luku ei ole mielekäs. Tämä heikentää P/E-luvun käyttöä arvostusmittarina. Vahvoja toimialan keskiarvoja on rajallisesti saatavilla, mutta yleisesti käytettyjen autojen vähittäiskaupan alalla kannattavuusmarginaalit voivat olla ohuita. Kamuxin haasteet kannattavuudessa näkyvät alhaisessa liikevoittoprosentissa (0,8 % Q1-Q3 2025).
Kamuxin kannattavuus on heikentynyt merkittävästi. Vuonna 2024 oikaistu liikevoitto laski 35,8 % ja oli 11,6 miljoonaa euroa, ja Q1-Q3 2025 lasku jatkui 52,3 %:lla, jolloin oikaistu liikevoitto oli vain 5,2 miljoonaa euroa. Tämä johtuu heikentyneistä myyntivolyymeista ja kireästä katetasosta kaikilla toimintamailla. Q3 2025 -luvut kuitenkin ”yllättivät” positiivisesti keskittymällä operatiivisen suorituskyvyn ja kannattavuuden vahvistamiseen sekä kassan rakentamiseen.
Maaliskuun 2024 lopussa konsernin taseen loppusumma oli 228,5 milj. euroa, josta omaa pääomaa oli 112,9 milj. euroa. Nettovelka oli 71,0 milj. euroa. Omavaraisuusaste oli 33 % vuonna 2024. Kamuxilla on ollut tavoitteena neuvotella uusi pitkäaikainen rahoituskokonaisuus, sillä 40 miljoonan euron luottosopimus Nordean kanssa erääntyy keväällä 2025. Yhtiön mukaan tase on ollut vahva ja kassavirta positiivinen koko pörssihistorian ajan.
Kamuxin operatiivinen kassavirta oli vahva Q1-Q3 2025, vaikka liikevaihto ja oikaistu liikevoitto laskivat. Tämä on positiivinen merkki yhtiön kyvystä hallita käyttöpääomaa haastavassa tilanteessa. Kamuxin osinkopolitiikan tavoitteena on jakaa vähintään 25 % tilikauden voitosta, mutta hallitus arvioi jaettavan osingon ja kasvuinvestointien välisen tasapainon vuosittain. Tilikaudelta 2024 hallitus päätti jakaa osinkoa 0,07 euroa osakkeelta, mikä vastaa 58 % tilikauden 2024 osakekohtaisesta tuloksesta. Tämä osinko maksettiin lokakuussa 2025. Yhtiöllä on ”vahva kassavirta- ja osinkohistoria markkinakäänteistä huolimatta”.
Kamux päivitti strategiansa vuosille 2024–2026 maaliskuussa 2024. Strategian ytimessä on asiakkaan nostaminen kaiken toiminnan keskiöön, operatiivisen toiminnan tehostaminen sekä näiden avulla saavutettava kannattava kasvu. Tavoitteena on olla Euroopan suurin käytettyjen autojen kauppias vahvistamalla Kamuxin konseptia ja prosesseja sekä kehittämällä myymäläverkostoa ja valikoimaa. Strategian ydinalueita ovat autovalikoiman kehittäminen, reilut ja keskitetysti ohjatut hinnat, standardoidut kuntokartoitukset, saumattoman asiakaskokemuksen parantaminen kaikissa kanavissa sekä innovatiiviset liikkumiseen liittyvät palvelut. Operatiivista tehostamista haetaan konsernin hyödyntämisestä ostotoiminnassa, keskitetymmästä autojen tarkastus-, kunnostus- ja myyntiinlaittoprosessista sekä data-avusteisesta hinnoittelusta.
Kamuxin pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat myytyjen autojen määrä 100 000 kappaletta vuodessa, liikevaihto 1,5 miljardia euroa ja oikaistu liikevoittoprosentti 4 %. Yhtiö näkee kasvumahdollisuuksia Euroopan hajanaisilla käytettyjen autojen markkinoilla, joilla on konsolidaatiopainetta. Orgaanista kasvua voidaan vauhdittaa yritysostoilla ja strategisilla kumppanuuksilla.
Näkymät vuodelle 2025 ovat kuitenkin varovaiset. Lokakuussa 2025 Kamux päivitti näkymiään ja arvioi vuoden 2025 oikaistun liikevoiton laskevan edelliseen vuoteen verrattuna. Aiemmin helmikuussa 2025 yhtiö odotti oikaistun liikevoiton paranevan.
Kamux Oyj on kokenut haastavan ajanjakson, mikä näkyy osakekurssin merkittävässä laskussa ja viimeaikaisissa tulosvaroituksissa. Yhtiön nykyinen kurssi 2.06 EUR on lähellä 52 viikon alinta tasoa (1.882 EUR), heijastaen markkinoiden epävarmuutta ja heikentynyttä luottamusta.
Kamuxin liiketoimintamalli on perustaltaan vahva, nojaten monikanavaiseen myyntiin ja tehokkaaseen varastonkiertoon Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Yhtiö on Suomen markkinajohtaja ja pyrkii kasvamaan Euroopan suurimmaksi käytettyjen autojen kauppiaaksi hyödyntämällä markkinan hajanaisuutta ja konsolidaatiokehitystä.
Viimeaikaiset talousluvut osoittavat kuitenkin kannattavuuden heikentyneen merkittävästi, ja vuoden 2025 oikaistun liikevoiton odotetaan laskevan edellisvuodesta. Toimitusjohtajavaihdokset ja negatiivinen julkisuus ovat lisänneet epävarmuutta. Toisaalta Q3 2025 -tulos ”yllätti” positiivisesti keskittymällä kannattavuuden parantamiseen ja vahvaan operatiiviseen kassavirtaan, mikä osoittaa yhtiön kykyä reagoida haasteisiin. [cite: Kauppalehti 12.11.2025, 27]
Sijoittajan näkökulmasta Kamux on tällä hetkellä ”pelipaperi”, jolla on potentiaalia toipua pitkän kurimuksen jälkeen, jos yhtiön strategiset toimenpiteet ja tehostamisohjelmat tuottavat tulosta ja markkinatilanne paranee. [cite: Arvopaperi 11.8.2025, 25] Riskinä ovat jatkuvat kannattavuushaasteet, kireä kilpailu ja kansainvälisen kasvun vaikeudet. Mahdollisuuksia luovat markkinan konsolidaatio, digitaalisten kanavien hyödyntäminen ja tehostamistoimien onnistuminen. Yhtiöllä on myös vahva kassavirta- ja osinkohistoria markkinakäänteistä huolimatta, ja se on jakanut osinkoa tilikaudelta 2024 (0,07 EUR/osake).
Investing.comin konsensusluokituksen mukaan Kamuxin osakkeen konsensusluokitus on ”Neutraali” kolmen analyytikon tietojen perusteella (0 osta, 1 myy, 2 pidä). Analyytikoiden 12 kuukauden keskimääräinen hintatavoite on noin 2,03 EUR, ylimmän arvion ollessa 2,1 EUR ja alimman 2 EUR. Inderes laski joulukuussa 2024 tavoitehintaansa 2,8 euroon (aik. 4e) ja suosituksensa vähennä-tasolle (aik. osta) yhtiön ohjeistuksen laskun myötä. HelloSafen mukaan yli 27 kotimaisen ja kansainvälisen pankin konsensusennuste asettaa Kamuxille tavoitehinnan noin 2,56 euroa, mikä heijastaa uskoa yhtiön elpymiskykyyn tulevina vuosina.
Käytettyjen autojen pioneeri Kamux uhkaa menettää kilpailuetunsa. Sen kannattavuus on ollut paineessa heikon volyymikehityksen vuoksi.
Jälkipörssin käsittelyssä ovat tällä viikolla toimistokalustajat, finanssiyhtiö ja autokauppias.
Käytettyjen autojen kauppaan keskittynyt Kamux onnistui yllättämään sijoittajat. Yhtiön tiistaina julkistamat heinä-syyskuun luvut jäivät...
Käytettyjä autoja kauppaavalla Kamuxilla ei ole mennyt vahvasti viime aikoina. Kilpailu on kiristynyt Suomessa Sakan ja K-Auton kanssa,...
Käytettyjä autoja myyvä Kamux antoi torstaina tulosvaroituksen. Se ei ollut sinänsä yllätys, vaan kyse on tosiasioiden tunnustamisesta.
Tapio Pajuharjun lähtöuutinen autokappa Kamuxin johdosta ei tullut yllätyksenä. Suomalaisissa pörssiyhtiöissä on hyvin epätavallista,...
Myytyjen autojen määrä on jäänyt ennusteesta ja euromääräisen oikaistun liikevoiton arvioidaan jäävän odotettua alhaisemmaksi, yhtiö kertoo.
Kilpailu- ja kuluttavirasto (KKV) selvittää kahden suurimman käytettyjen autojen myyjän, Sakan ja Kamuxin, toimintaa. Nyt myös Kamux on...
Tekeekö Kamux jossakin vaiheessa verkkokauppa.comit eli raketoi pitkän kurimuksen jälkeen? Kamuxin kyytiin ennättää vielä vaihteen...
Brändien kanssa vuosia töitä tehnyt Anssi Järvinen menetti luottamuksensa suureen autonmyyntiketjuun.
Kamux haluaa oikaista Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemassa kahdessa verkkojutussa esitettyjä väitteitä.
Autot|Kamuxin liiketulos syöksyi miinukselle. Siihen vaikuttavat kireä kilpailu ja vääränlainen valikoima.
Kamux Oyj on suomalainen autoliikeketju, joka on ollut listattuna Nasdaq Helsingin pörssiin tunnuksella KAMUX vuodesta 2017 lähtien. Yhtiön osakepääoma on 80 000 euroa ja osakkeiden lukumäärä on 40 017 420. Joulukuun 5. päivänä 2025 Kamuxin osakkeen kurssi oli 2,060 euroa, ja sen 52 viikon vaihteluväli on ollut 1,882–3,550 euroa. Osakkeen arvo on kokenut vaihtelua listautumisensa jälkeen heijastaen alan syklisyyttä ja ulkoisten tekijöiden vaikutusta.
Päivitetty: 2025-12-07