Pörssikiituri Harvian saunat myyvät nyt USA:ssa – Analyytikko: ”Potentiaali on valtaisa”
Kansainvälinen saunamarkkina ei näytä sauna- ja spa-yhtiö Harvian näkökulmasta hassummalta. Finanssikonserni SEB:ssä Harviaa seuraavan...
Harvia Oyj on suomalainen vuonna 1950 perustettu yhtiö, joka on erikoistunut sauna- ja spa-tuotteiden valmistukseen. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Muuramessa, Keski-Suomessa. Harvia listautui Helsingin pörssiin maaliskuussa 2018.
Harvia on kehittynyt vuosikymmenten aikana pienen takomon kiuastuotannosta globaaliksi toimijaksi, joka tunnetaan laajasta tuotevalikoimastaan ja asiantuntemuksestaan saunakulttuureista ympäri maailman.
Harvian tarina alkoi vuonna 1950, kun Tapani Harvia perusti Jyväskylään Taidetakomo Harvian. Aluksi yritys valmisti koriste-esineitä, mutta pian Tapani Harvian omatekoisista puulämmitteisistä kiukaista tuli yrityksen päätuote.
1970-luvulla Harvia muutti Muurameen omaan teollisuushalliin ja yhtiö alkoi kansainvälistyä 1980-luvulla, laajentaen vientiään ja tuotevalikoimaansa myös sähkökiukaisiin.
2010-luvulla Harvia kasvoi voimakkaasti sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta, ja listautui Helsingin pörssiin vuonna 2018. Tämän jälkeen yhtiö on jatkanut strategisia yritysostojaan, kuten Almost Heaven Saunas (USA), Kirami (kylpytynnyrit) ja ThermaSol (höyry- ja infrapunatuotteet), vahvistaen asemaansa eri markkinoilla ja tuotekategorioissa.
Harvia on nykyään globaalin sauna- ja spa-markkinan johtava toimija liikevaihdolla ja maantieteellisellä kattavuudella mitattuna. Yhtiön tuotteita myydään noin 90 maassa. Globaalin saunamarkkinan arvoksi arvioidaan lähes 4 miljardia euroa, ja Harvian osuus tästä markkinasta oli noin 5 % vuonna 2024, kun taas kiuas- ja saunakomponenttimarkkinasta sen osuus on arviolta yli 20 %.
Harvian keskeisiä markkinoita vuonna 2024 olivat Pohjois-Amerikka (35,4 % liikevaihdosta), Manner-Eurooppa (30,1 %) ja Pohjois-Eurooppa (25,0 %). Yhtiö pyrkii aktiivisesti kasvattamaan markkinaosuuttaan etenkin Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa ja Aasian-Tyynenmeren alueen maissa, mukaan lukien Japani ja Kiina.
Harvian tuotevalikoima on erittäin kattava ja se kattaa kaikki kolme perinteistä saunatyyppiä: perinteisen saunan, höyrysaunan ja infrapunasaunan. Tuotevalikoima sisältää tuotteita kiukaista ja niiden komponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin sekä kuluttajille että ammattikäyttöön.
Harvian tuoteryhmiin kuuluvat:
Yhtiön brändejä ovat Harvian lisäksi muun muassa EOS, Almost Heaven Saunas, Kirami ja Sentiotec.
Harvian asiakaskunta koostuu sekä B2B-asiakkaista (yrityksille) että kuluttaja-asiakkaista. Yhtiö myy suurimman osan tuotteistaan jälleenmyyjille, kokonaisten saunojen rakentajille/myyjille ja jakeluyrityksille. Erityisesti Yhdysvalloissa suora kuluttajamyynti on merkittävä jakelukanava.
Harvia keskittyy vahvasti pitkäaikaisten B2B-asiakkuuksiensa kehittämiseen ja pyrkii vahvistamaan myös suoran kuluttajakanavan roolia. Asiakaskuntaan kuuluu niin vähittäis- ja tukkukauppiaita kuin rakennustarvikeliikkeitä ja liikeketjuja.
Kilpailuedut:
Kilpailuhaitat/Haasteet:
Harvian liiketoimintamalli perustuu laajan ja laadukkaan sauna- ja spa-tuotevalikoiman suunnitteluun, valmistukseen ja jakeluun globaalisti. Yhtiö hyödyntää vertikaalista integraatiota ja skaalaetuja tuotannossaan, erityisesti Muuramen suurimmassa tuotantolaitoksessaan.
Myynti tapahtuu pääosin laajan jälleenmyyntiverkoston kautta B2B-asiakkaille, kuten vähittäis- ja tukkukauppiaille sekä saunarakentajille. Harvia kehittää myös suoraa kuluttajamyyntikanavaa, erityisesti Pohjois-Amerikassa.
Strategiaan kuuluu orgaaninen kasvu, markkinaosuuden kasvattaminen keskeisillä markkinoilla sekä aktiivinen yritysostojen kautta tapahtuva konsolidointi fragmentoituneella markkinalla. Yhtiö panostaa myös innovaatioihin, digitaalisiin ratkaisuihin ja vastuullisuuteen erottautuakseen kilpailijoista.
Huomioitavaa: Annetut talousluvut ovat rajalliset, eikä kattavaa taloudellista analyysiä voida tehdä ilman yksityiskohtaisempia tietoja, kuten P/E-lukuja, kannattavuuslukuja (liikevoitto, nettotulos), taseen ja kassavirran tietoja. Analyysi perustuu saatavilla oleviin osakekurssitietoihin ja viimeisimpiin uutisiin.
Harvia Oyj:n osakekurssi on tällä hetkellä 41.65 EUR. 52 viikon vaihteluväli on ollut 33.95 – 52.4 EUR. Tämä osoittaa, että osakekurssi on tällä hetkellä lähempänä 52 viikon ylärajaa kuin alarajaa, mutta ei kuitenkaan korkeimmillaan.
Viimeaikaiset uutiset kertovat osakkeen merkittävästä noususta lokakuun ja marraskuun 2025 vaihteessa, jolloin Harvia julkisti Q3-tuloksensa. Tulos oli ”selvästi odotuksia parempi”, ja osake ampaisi yli 20 prosentin nousuun yhdessä päivässä. Tämä viittaa siihen, että markkinat reagoivat voimakkaasti yhtiön tulosjulkistuksiin, ja positiiviset yllätykset voivat nostaa kurssia merkittävästi.
Toisaalta elokuussa 2025 Q2-tulos jäi ”selvästi alle ennusteiden”, mikä johti osakkeen noin 17 prosentin syöksyyn. Tämä korostaa Harvian osakkeen volatiliteettia ja sijoittajien herkkyyttä tulosraportteihin.
Talouselämän uutinen 4.12.2025 mainitsee, että Harvia on ”tarjoillut positiivista yllätystä toisensa perään”, mutta samalla ”kallistui jo tarpeeksi”. Tämä viittaa siihen, että viimeaikaisen kurssinousun myötä arvostustaso on saattanut nousta haastavaksi, ja analyytikot ovat voineet tarkistaa suosituksiaan alaspäin tai pitää ne neutraaleina. Esimerkiksi Inderesin viimeisin suositus (päivitetty 7.11.2025) on ”Vähennä” 41.65 EUR kurssilla, ja tavoitehinta 37 euroa (päivitetty 24.9.2024), mikä tukee näkemystä osakkeen korkeasta arvostustasosta.
Ilman tarkempia tunnuslukuja, kuten P/E- ja P/B-lukuja, ei arvostusta voida vertailla toimialan keskiarvoihin. Inderes mainitsee kuitenkin vuoden 2025 P/E-luvun olevan 25x, mikä on korkea.
Vaikka yksityiskohtaisia kannattavuuslukuja ei ole annettu, uutiset antavat viitteitä. Harvia on ”pitänyt yllä vahvaa kannattavuutta” liikevaihdon yli kaksinkertaistuttua listautumisannista. Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena on oikaistu liikevoittoprosentti yli 20 %. Vuonna 2024 oikaistu liikevoittoprosentti oli 21,2 %, mikä on tavoitteiden mukainen. Kolmannen vuosineljänneksen 2025 tulos oli ”selvästi odotuksia parempi”, ja Pohjois-Amerikan kasvu oli kaksinumeroista. Tämä osoittaa, että yhtiö pystyy edelleen tuottamaan vahvoja tuloksia tietyillä markkina-alueilla. Toisaalta Q2 2025 tulos jäi ennusteista, mikä viittaa volatiliteettiin myös kannattavuudessa.
Harvian pitkän aikavälin taloudellisiin tavoitteisiin kuuluu nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen alle 2,5x. Uutisten mukaan Harvian tase oli vahva vuonna 2024. Tämä viittaa siihen, että yhtiöllä on terve taloudellinen pohja ja hallittu velkaantuneisuus, mikä antaa liikkumavaraa investointeihin ja yritysostoihin.
Harvia raportoi ”erinomaisen kassavirran” vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä ja koko vuonna 2024 operatiivinen vapaa kassavirta oli 35,0 miljoonaa euroa. Vahva kassavirta on merkki yhtiön kyvystä rahoittaa toimintaansa ja investointejaan ilman ulkoista rahoitusta, sekä mahdollisesti jakaa osinkoa omistajille. Investing.comin mukaan Harvian osinko oli 0,37 ja irtoamispäivä 20.10.2025.
Harvian päivitetty strategia vuodelta 2024 on ”johdamme ja uudistamme globaalia saunamarkkinaa siten, että kaikilla on syy kokea sauna”. Strategian keskeiset painopistealueet ovat:
Harvian kasvunäkymät ovat positiiviset, ja yhtiö odottaa globaalin saunamarkkinan kasvavan seuraavan viiden vuoden aikana historiallista keskimääräistä viiden prosentin vuotuista kasvuvauhtia nopeammin. Kasvua tukevat erityisesti saunan ja sen terveyshyötyjen tunnettuuden kasvu sekä yleinen hyvinvointitrendi.
Erityisesti Pohjois-Amerikka on ollut ja sen odotetaan jatkossakin olevan vahva kasvualue Harvialle. Yhtiö on panostanut merkittävästi tähän markkinaan esimerkiksi ThermaSol-yrityskaupalla ja tuotantokapasiteetin laajentamisella. Myös APAC & MEA -alueella on nähty vahvaa kasvua.
Harvia tavoittelee liikevaihdon vuotuista kasvua keskimäärin 10 prosenttia, ja vuonna 2024 yhtiö saavutti kaikki päivitetyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa, mukaan lukien kaksinumeroinen myynnin kasvu.
Viimeisimmät uutiset korostavat Harvian volatiliteettia ja markkinan herkkyyttä tulosjulkistuksiin:
Sauna- ja spa-alalla on havaittavissa useita megatrendejä ja kehityskulkuja:
Harvia Oyj on vankka suomalainen yhtiö, joka on noussut globaaliksi markkinajohtajaksi sauna- ja spa-alalla. Yhtiöllä on vahva brändiportfolio, laaja tuotevalikoima ja tehokas kansainvälinen jakeluverkosto. Harvian strategia keskittyy kannattavaan kasvuun sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta, hyödyntäen globaalia hyvinvointitrendiä ja laajentumista erityisesti Pohjois-Amerikassa.
Yhtiö on osoittanut kykyä saavuttaa pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan, kuten kaksinumeroista liikevaihdon kasvua ja yli 20 %:n oikaistua liikevoittoprosenttia, sekä vahvaa kassavirtaa. Osakekurssi on kuitenkin erittäin herkkä tulosjulkistuksille, mikä näkyi Q2/2025 pettymyksen ja Q3/2025 positiivisen yllätyksen aiheuttamissa voimakkaissa kurssiliikkeissä. Nykyinen kurssi 41.65 EUR on lähellä 52 viikon ylärajaa, ja analyytikoiden näkemykset viittaavat siihen, että arvostustaso on korkea viimeaikaisen nousun jälkeen.
Annettujen uutisten perusteella analyytikoiden näkemys on jossain määrin jakautunut tai vähintäänkin varovainen viimeaikaisen kurssinousun jälkeen. Vaikka yhtiö on tarjonnut positiivisia yllätyksiä, on osakkeen arvostustason nousu herättänyt kysymyksiä. Esimerkiksi Inderesin analyytikkojen tavoitehinta (37 euroa, päivitetty 24.9.2024) on nykykurssia alhaisempi, ja suositus on ”Vähennä”. Tämä viittaa siihen, että vaikka yhtiön liiketoiminta on laadukasta, markkinat ovat jo hinnoitelleet sisään merkittävän osan odotetusta kasvusta.
Sijoittajan on syytä arvioida Harvian houkuttelevuutta suhteessa omaan riskinsietokykyynsä ja tuotto-odotuksiinsa, ottaen huomioon yhtiön vahvan markkina-aseman ja kasvupotentiaalin, mutta myös osakkeen volatiliteetin ja nykyisen korkean arvostustason.
Kansainvälinen saunamarkkina ei näytä sauna- ja spa-yhtiö Harvian näkökulmasta hassummalta. Finanssikonserni SEB:ssä Harviaa seuraavan...
Sauna- ja spayhtiö Harvia julkaisi heinä–syyskuun tuloksensa torstaina. Sekä liikevaihto että oikaistu tulos ylittivät analyytikoiden...
Muuramelaisen saunayhtiö Harvian osake nousee erittäin voimakkaasti Helsingin pörssissä. Kello 10.33 osake oli 20,7 prosentin nousussa ja...
Helsingin pörssi avasi lievään nousuun. Yleisindeksi OMX Helsinki oli 0,3 prosentin nousussa 11723,41 pisteessä reilun kymmenen minuutin...
Helsingin pörssin yleisindeksi päätyi torstaina 0,7 prosentin nousuun 11773,82 pisteeseen. Päivän vaihdetuin osake oli pankki Nordea,...
Sauna- ja spayhtiö Harvian maailmanvalloitus sai osakkeen vahvalle nousukäyrälle muutama vuosi sitten. Viime tulosjulkistuksen jälkeen...
Sauna- ja spa-yhtiö Harvia nousi vaihdetuimpien osakkeiden joukkoon blokkikaupan takia.
Harvia ei onnistunut yltämään analyytikoiden ennusteisiin vuoden toisella neljänneksellä. Liikevaihdon kasvu oli odotettua hitaampaa ja...
Yhdeksän Helsingin pörssiyhtiötä julkaisi osavuosikatsauksensa torstaiaamuna. Rajuimmat kurssireaktiot olivat sauna- ja spa-tuotteita...
Saunayhtiö Harvia raportoi toisen neljänneksen tuloksensa torstaina aamulla. Harvian liikevaihto kohosi huhti–kesäkuussa 47,3 miljoonaan...
Harvian arvo pörssissä kipusi lähelle miljardia euroa – kunnes tullivääntö ja dollarin heikkeneminen viilensivät pörssikurssia elokuun...
Harvian toimitusjohtajan mukaan yhtiö ylsi nyt kaikkien aikojen korkeimpaan myyntiin.
Harvia Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla kaupankäyntitunnuksella "HARVIA". Yhtiöllä on yksi osakesarja, johon kuuluu 18 694 236 osaketta, ja kukin osake oikeuttaa yhteen ääneen yhtiökokouksessa. Viimeisimpien tietojen mukaan 6. joulukuuta 2025 osakkeella käytiin kauppaa 41,65 eurolla, ja sen 52 viikon vaihteluväli on ollut 33,95–52,40 euroa. Harvia jakoi vuodelta 2023 osinkoa 0,68 euroa osakkeelta ja vuodelta 2022 0,64 euroa osakkeelta.
Päivitetty: 2025-12-07