Yhtiön esittely

Fiskars Oyj Abp on suomalainen kuluttajatuotteita valmistava yhtiö, joka tunnetaan laajasta valikoimastaan kodin, keittiön ja puutarhan tuotteita. Yhtiö on kasvanut vuosikymmentien aikana perinteisestä rautaruukkitoiminnasta globaaliksi ”brändien taloksi”, keskittyen vahvoihin kuluttajabrändeihin.

Historia ja tausta

Fiskarsilla on pitkä ja rikas historia, joka ulottuu vuosisatojen taakse. Se on yksi Suomen vanhimmista yrityksistä, ja sen juuret ovat Pohjan kunnan Fiskarsin kylässä. Yhtiö on tunnettu ikonisten oranssikahvaisten saksiensa ansiosta, jotka juhlivat 50-vuotista taivaltaan vuonna 2017.

Yhtiö on sopeutunut muuttuviin markkinoihin vuosien varrella, esimerkiksi sulkemalla tehtaansa Pohjassa vuonna 2001 ja keskittymällä myöhemmin kuluttajatuotebrändeihinsä.

Markkina-asema Suomessa ja kansainvälisesti

Fiskarsilla on vahva markkina-asema niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Sen tuotteet, kuten Iittala ja Royal Copenhagen, ovat tunnettuja laadustaan ja muotoilustaan. Yhtiö on saavuttanut myyntiennätyksiä Yhdysvalloissa saksituotteillaan ja pyrkii aktiivisesti valloittamaan Aasian markkinoita.

Liiketoiminta

Tuotteet ja palvelut

Fiskarsin tuotevalikoima on laaja ja kattaa useita kodin osa-alueita. Yhtiö tarjoaa muun muassa:

  • Keittiövälineitä: kattiloita, kasareita, paistinlastoja, veitsiä, aterimia, juustohöyliä ja korkkiruuveja.
  • Puutarhatyökaluja: lapioita, kirveitä ja muita välineitä.
  • Leikkuuvälineitä: tunnetuimpana oranssikahvaiset sakset.
  • Design-tuotteita: Iittalan lasituotteita ja Royal Copenhagenin posliinia.

Yhtiö keskittyy ”brändien talona” ylläpitämään ja kehittämään tunnettuja kuluttajabrändejään.

Asiakassegmentit

Fiskarsin ensisijaisia asiakassegmenttejä ovat kuluttajat maailmanlaajuisesti. Tuotteita myydään vähittäiskauppojen, tavaratalojen ja verkkokauppojen kautta.

Kilpailuedut ja -haitat

  • Kilpailuedut: Vahvat ja tunnetut brändit (Fiskars, Iittala, Royal Copenhagen), pitkä historia ja perinne, korkea laatu ja design, globaali jakeluverkosto, kuluttajien luottamus.
  • Kilpailuhaitat: Herkkyys globaaleille taloussuhdanteille ja kuluttajien ostovoiman vaihteluille. Lisäksi kansainväliset kauppapoliittiset päätökset, kuten Yhdysvaltojen Kiina-tullit, voivat syödä kannattavuutta.

Liiketoimintamalli

Fiskarsin liiketoimintamalli perustuu vahvojen kuluttajabrändien kehittämiseen, valmistukseen ja markkinointiin. Yhtiö on strategisesti karsinut ”rönsyjä” ja keskittynyt ydinliiketoimintaansa, myyden pois kaksi yhtiötään vuonna 2016. Tärkeä osa strategiaa on myös investoinnit tuotantoon ja vastuullisuuteen, kuten Iittalan lasitehtaan 10 miljoonan euron investointi hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

Taloudellinen analyysi

Annettuja talouslukuja ei ole saatavilla, joten yksityiskohtainen kvantitatiivinen taloudellinen analyysi ei ole mahdollista tässä yhteydessä. Tämän vuoksi emme voi arvioida tarkasti yhtiön arvostuskertoimia (kuten P/E, P/B), kannattavuuden kehitystä, taseen rakennetta, velkaantuneisuutta tai kassavirtaa ja osingonmaksukykyä numeeristen tietojen pohjalta.

Yhtiön kannattavuuteen ovat aiemmin vaikuttaneet ulkoiset tekijät, kuten Yhdysvaltojen Kiina-tullit, jotka antoivat tulosvaroituksen syynä vuonna 2019. Toisaalta menestyksekkäät tuotteet, kuten saksien myyntiennätykset Yhdysvalloissa, voivat tukea positiivista tuloskehitystä.

Strategia ja näkymät

Yhtiön strategia

Fiskarsin strategia on keskittyä vahvoihin kuluttajatuotebrändeihin ja niiden kansainväliseen kasvuun. Yhtiö on pyrkinyt virtaviivaistamaan rakennettaan myymällä ei-ydinliiketoimintoja. Tulevaisuudessa strategiaa ohjaa todennäköisesti myös vastuullisuus, mistä osoituksena on merkittävä investointi Iittalan lasitehtaan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Lisäksi yhtiö pyrkii laajentamaan markkina-aluettaan, esimerkiksi valloittamalla Aasiaa.

Kasvunäkymät

Kasvunäkymiä tukevat vahvojen brändien kansainvälinen tunnettuus ja kysyntä, erityisesti nousevilla markkinoilla kuten Aasiassa. Vastuullisuusinvestoinnit voivat parantaa brändin imagoa ja kilpailukykyä ympäristötietoisten kuluttajien silmissä. Myös kuluttajien kasvava kiinnostus laadukkaisiin ja kestäviin kodintuotteisiin voi tukea Fiskarsin kasvua.

Ajankohtaiset tapahtumat

  • Toimitusjohtajan nimitys: Lokakuussa 2025 Jyri Luomakoski nimitettiin yhtiön toimitusjohtajaksi. Tämä on merkittävä johtajavaihdos, joka voi tuoda mukanaan uusia strategisia painopisteitä ja suuntaviivoja yhtiön tulevaisuuteen.
  • Osakepalkkiojärjestelmä: Huhtikuussa 2025 yhtiö teki muutoksia ehdolliseen osakepalkkiojärjestelmäänsä, mikä yleensä pyrkii sitouttamaan avainhenkilöitä yhtiön menestykseen.
  • Hallitusjäsenyys: Tammikuussa 2024 Fiskarsin talousjohtaja ehdotettiin Finnairin hallituksen jäseneksi, mikä kertoo yhtiön johdon arvostuksesta ja osaamisesta.
  • Iittalan lasitehtaan investointi: Vuonna 2022 ilmoitettu 10 miljoonan euron energiainvestointi Iittalan lasitehtaaseen, jonka on määrä valmistua vuoden 2026 aikana, on merkittävä panostus vastuullisuuteen ja tuotannon tehokkuuteen.

Riskit ja mahdollisuudet

Keskeiset riskit

  • Liiketoimintariskit: Kuluttajien ostovoiman heikkeneminen ja talouden taantumat voivat vähentää kysyntää. Kilpailu kuluttajatuotteiden markkinoilla on kovaa.
  • Markkinariskit: Geopoliittiset jännitteet ja kauppasodat voivat johtaa tullimaksujen nousuun, kuten Yhdysvaltojen Kiina-tullit osoittivat vuonna 2019. Valuuttakurssien vaihtelut voivat myös vaikuttaa yhtiön tulokseen.
  • Operatiiviset riskit: Raaka-aineiden hintojen vaihtelut, toimitusketjun häiriöt ja tuotannon ongelmat voivat vaikuttaa kannattavuuteen.

Kasvumahdollisuudet

  • Maantieteellinen laajentuminen: Erityisesti Aasian markkinat tarjoavat merkittäviä kasvumahdollisuuksia.
  • Verkkokaupan kasvu: Panostaminen digitaaliseen myyntiin ja verkkokauppakanaviin voi avata uusia asiakassegmenttejä ja tehostaa myyntiä.
  • Tuoteinnovaatiot ja brändin laajennukset: Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen olemassa olevien brändien alle voi elvyttää kysyntää.
  • Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys: Kestäviin tuotantomenetelmiin ja ympäristöystävällisiin tuotteisiin panostaminen voi vahvistaa brändimielikuvaa ja houkutella uusia asiakkaita.

Toimialan trendit

Kuluttajatuotteiden alalla trendejä ovat muun muassa vastuullisuuden ja eettisyyden korostuminen, verkkokaupan kasvu, personoitujen tuotteiden kysyntä sekä kuluttajien siirtyminen kohti laadukkaampia ja kestävämpiä tuotteita, mikä tukee Fiskarsin brändiportfoliota.

Yhteenveto sijoittajalle

Fiskars Oyj Abp on vakiintunut ja globaalisti tunnettu ”brändien talo”, jolla on pitkä historia ja vahva jalansija kuluttajatuotteiden markkinoilla. Yhtiö on strategisesti keskittynyt ydinbrändeihinsä ja investoi vastuullisuuteen, mikä voi tukea sen pitkän aikavälin kasvua ja kilpailukykyä.

Koska talouslukuja ei ollut saatavilla, kattava kvantitatiivinen arvostusanalyysi ei ollut mahdollista. Sijoittajan tulee huomioida yhtiön altistuminen kuluttajakysynnän vaihteluille ja globaaleille kauppapoliittisille riskeille.

Keskeiset seurattavat asiat

  • Uuden toimitusjohtajan Jyri Luomakosken strategiset linjaukset ja niiden toteutus.
  • Iittalan lasitehtaan investoinnin eteneminen ja sen vaikutukset hiilidioksidipäästöihin ja tuotannon tehokkuuteen.
  • Yhtiön kyky hyödyntää kasvumahdollisuuksia Aasiassa ja verkkokaupassa.
  • Globaalin talouden kehitys ja kuluttajien luottamuksen muutokset.
  • Mahdolliset uudet kauppapoliittiset päätökset ja niiden vaikutukset.

Analyytikkojen näkemyksiä ei ole saatavilla annetun tiedon perusteella.

Tämä analyysi on tuotettu tekoälyn avustuksella ja perustuu julkisiin tietoihin. Sisältö ei ole sijoitussuositus. Talousmedia ei vastaa mahdollisista virheistä tai puutteista.

Kaikki uutiset

mtvuutiset.fi 10.03.2008

Fiskars – tuttu ja turvallinen

Kattilat, kasarit, paistinlastat, veitset, aterimet, juustohöylä ja korkkiruuvi sekä sakset, lapiot ja kirveet – Fiskars on osa...

Yle 07.06.2001

Fiskars sulkee tehtaansa Pohjassa

Fiskars sulkee tehtaansa Pohjan kunnassa Fiskarsin kylässä. Veitsiä ja puutarhatyökaluja valmistava tehdas työllistää kuutisenkymmentä...

Kurssikehitys

Tekninen analyysi

Perustiedot

Taloustiedot

Mitä tietoja Fiskars Oyj Abp:n sijoittajasuhteet-osiosta löytyy?

Fiskars Oyj Abp:n sijoittajasuhteet-osiosta löytyy ajantasaista ja riittävää tietoa markkinaosapuolille. Sieltä löytyy pörssitiedotteita, sijoittajamateriaaleja sekä tietoa tilinpäätöksistä ja vuosikertomuksista. Sijoittajasuhdetiimiin voi ottaa yhteyttä sähköpostitse investors@fiskars.com, ja Essi Lipponen toimii sijoittajasuhdejohtajana.

Päivitetty: 2025-12-07

Mistä löydän Fiskars Oyj Abp:n vuosikertomukset?

Fiskars Oyj Abp:n vuosikertomukset löytyvät yhtiön verkkosivuilta "Sijoittajat"-osiosta, tarkemmin kohdasta "Raportit ja esitykset". Sieltä on saatavilla sekä vuosikertomukset että osavuosikatsaukset ja muut sijoittajille suunnatut esitykset.

Päivitetty: 2025-12-07

Onko Fiskars Oyj Abp julkaissut vuosikertomuksen vuodelta 2024?

Kyllä, Fiskars Oyj Abp julkaisi vuosikertomuksensa vuodelta 2024 helmikuun 18. päivänä 2025. Vuosikertomus sisältää muun muassa hallituksen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen ja tilintarkastuskertomuksen. Vuonna 2024 Fiskars-konsernin globaali liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja työntekijöitä oli lähes 7 000.

Päivitetty: 2025-12-07

Mistä löydän Fiskars Oyj Abp:n vuosikertomuksen vuodelta 2023?

Fiskars Oyj Abp julkaisi vuosikertomuksensa vuodelta 2023 helmikuun 20. päivänä 2024. Vuosikertomus sisältää hallituksen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen, tilintarkastuskertomuksen, selvityksen hallinnointi- ja ohjausjärjestelmästä, palkka- ja palkkioselvityksen sekä vastuullisuusraportin. Konsernin globaali liikevaihto vuonna 2023 oli 1,1 miljardia euroa.

Päivitetty: 2025-12-07