Lapsi ei saanut edes leipäpalaa Finnairin lennolla – Näin Finnair vastaa
Dubailaisperhe järkyttyi, kun Finnairin lennolla nälkäinen lapsi ei saanut syötävää. Finnair selittää tarjoilujen puutetta muun muassa...
Finnair Oyj on suomalainen lentoyhtiö, joka on perustettu vuonna 1923, tehden siitä yhden maailman vanhimmista jatkuvasti toimivista lentoyhtiöistä. Yhtiö tunnetaan erityisesti Aasian ja Euroopan välisen lentoliikenteen asiantuntijana, hyödyntäen Helsingin maantieteellistä sijaintia lyhimpänä reittinä näiden kahden mantereen välillä. Finnairin osake on listattu Helsingin pörssiin tunnuksella FIA1S.
Finnairin liiketoiminta keskittyy matkustajaliikenteeseen, rahtiliikenteeseen sekä matkailupalveluihin. Yhtiö on Suomen kansallinen lentoyhtiö ja sillä on vahva markkina-asema kotimaassa. Kansainvälisesti se kilpailee muiden suurten eurooppalaisten ja aasialaisten lentoyhtiöiden kanssa, erityisesti kaukolennoillaan. Finnair on myös osa Oneworld-lentoyhtiöallianssia, mikä laajentaa sen verkostoa ja tarjoaa asiakkaille laajemman valikoiman kohteita.
Finnairin asiakaskunta koostuu niin vapaa-ajan matkustajista kuin liikematkustajistakin. Erityisesti Aasian reiteillä yhtiö pyrkii houkuttelemaan sekä Euroopasta Aasiaan matkustavia että päinvastoin. Kotimaan ja Euroopan reiteillä palvellaan sekä liike- että vapaa-ajan matkustajia.
Kilpailuedut:
Kilpailuhaitat:
Finnairin liiketoimintamalli perustuu hub-and-spoke -periaatteeseen, jossa Helsinki-Vantaa toimii keskuslentoasemana, josta lennetään säteittäin eri kohteisiin. Tavoitteena on maksimoida koneiden käyttöaste ja tarjota tehokkaita yhteyksiä. Yhtiö pyrkii myös tehostamaan toimintaansa ja sopeuttamaan lentokalustoaan markkinatilanteen ja strategisten tavoitteiden mukaisesti.
Annettujen talouslukujen perusteella Finnairin osakkeen nykyinen kurssi on 2.806 EUR. Osakkeen 52 viikon vaihteluväli on ollut 2.16 – 3.966 EUR. Tämä kertoo osakkeen merkittävästä volatiliteetista ja osoittaa, että osake on tällä hetkellä lähempänä 52 viikon alalaitaa kuin ylälaitaa. Esimerkiksi marraskuun lopulla, 24.11.2025, Finnairin kurssi nousi yli 6 % Helsingin pörssin nousupäivänä.
Huomioitavaa on, että saatavilla oleva taloudellinen data on rajallinen, eikä se sisällä tietoja P/E- tai P/B-luvuista, kannattavuudesta, taseesta, velkaantuneisuudesta, kassavirrasta tai osingoista. Näin ollen kattavaa taloudellista analyysiä näiden mittareiden osalta ei voida esittää tai vertailua toimialan keskiarvoihin tehdä. Tämä rajoittaa merkittävästi kykyä arvioida yhtiön taloudellista terveyttä ja arvostusta syvällisesti.
Viimeisimmät uutiset kuitenkin viittaavat taloudellisiin haasteisiin ja paineisiin. Esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esittää Finnairille noin 7,6 miljoonan euron seuraamusmaksua ”laajasta ja vakavasta menettelyrikkomuksesta”. Lisäksi työtaistelut ovat aiheuttaneet yhtiölle kymmenien miljoonien eurojen kustannuksia vuoden 2025 toisella neljänneksellä, mikä johti 10.3 miljoonan euron vertailukelpoiseen liiketulokseen. Nämä tekijät vaikuttavat negatiivisesti yhtiön kannattavuuteen ja kassavirtaan.
Finnairin hallitus vahvisti marraskuussa 2025 yhtiön strategian ja pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet vuosille 2026-2029. Yhtiö tähtää kannattavaan kasvuun ja lentokalustoon ennakoidaan muutoksia. Tämä viittaa siihen, että Finnair jatkaa sopeutumistaan muuttuvaan toimintaympäristöön ja pyrkii vahvistamaan kilpailukykyään. Strategian yksityiskohdat eivät ole täysin julkisesti saatavilla, mutta ne todennäköisesti sisältävät panostuksia tehokkuuteen, reittiverkoston optimointiin ja kustannusten hallintaan.
Kasvunäkymät ovat haasteelliset, mutta myös uusia mahdollisuuksia avautuu. Finnair on esimerkiksi aloittamassa suoria ulkomaanlentoja Saarenmaalle ensi kesänä, mikä osoittaa pyrkimystä löytää uusia, mahdollisesti kannattavia reittejä ja asiakassegmenttejä. Yhtiön kyky palata kannattavaan kasvuun riippuu globaalin lentoliikenteen elpymisestä, polttoaineen hinnan kehityksestä sekä yhtiön omasta kyvystä hallita kustannuksia ja parantaa asiakaskokemusta.
Lentoliikenteen toimialalla keskeisiä trendejä ovat ympäristöystävällisyyden vaatimukset, digitalisaation hyödyntäminen asiakaskokemuksen parantamiseksi sekä matkustajien odotukset joustavuudesta ja personoiduista palveluista. Yhtiöiden on investoitava kestävämpiin polttoaineratkaisuihin ja tehokkaampiin lentokoneisiin vastatakseen ympäristöhaasteisiin. Digitalisaatio puolestaan tarjoaa mahdollisuuksia tehostaa toimintaa ja parantaa asiakaspalvelua, mikä on Finnairille tärkeä kehityskohde.
Finnair Oyj on suomalainen lentoyhtiö, jolla on vahva asema Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä. Yhtiön osakekurssi on tällä hetkellä 2.806 EUR, ja se on liikkunut 52 viikon vaihteluvälissä 2.16 – 3.966 EUR, mikä osoittaa merkittävää volatiliteettia. Annetun tiedon rajallisuuden vuoksi syvällistä taloudellista analyysiä arvostuskertoimien, kannattavuuden ja taseen osalta ei voida esittää.
Yhtiön lähiajan näkymiin vaikuttavat Kilpailu- ja kuluttajaviraston esittämä 7,6 miljoonan euron seuraamusmaksu, asiakaspalveluun liittyvät haasteet sekä työtaistelujen aiheuttamat kustannukset. Nämä tekijät luovat painetta yhtiön kannattavuudelle ja maineelle. Toisaalta Finnair on vahvistanut strategiaansa ja tavoittelee kannattavaa kasvua vuosina 2026-2029, ja uusia reittiavauksia on tehty.
Analyytikkojen näkemyksiä ei ole saatavilla annetun datan perusteella, mutta sijoittajien on syytä arvioida Finnairia näiden riskien ja mahdollisuuksien valossa, ottaen huomioon lentoliikenteen toimialan luontaisen syklisyyden ja herkkyyden ulkoisille tekijöille.
Dubailaisperhe järkyttyi, kun Finnairin lennolla nälkäinen lapsi ei saanut syötävää. Finnair selittää tarjoilujen puutetta muun muassa...
Myös teräsyhtiö SSAB:n kurssi nousi komeasti yli viisi prosenttia.
Finnair laskee liikkeeseen luottoluokitetun 300 miljoonan euron suuruisen vakuudettoman joukkovelkakirjalainan.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esitti 17. marraskuuta, että markkinaoikeus määräisi Finnair Oyj:lle noin 7,6 miljoonan euron...
Finnair hankki rahoitusta joukkovelkakirjalainoilla yleisia rahoitustarpeita varten, lentoyhtiön tiedotteessa kirjoitettiin.
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun KKV esittää seuraamusmaksua rikkomuksesta, joka liittyy virheellisten, puutteellisten tai...
Altistuminen Airbus A320 -koneissa öljyhöyryille on aiheuttanut sairastumisia ja jopa aivovaurioita Delta Air Linesin lennoilla,...
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esittää, että markkinaoikeus määrää Finnair Oyj:lle noin 7,6 miljoonan euron seuraamusmaksun...
Finnairin hallitus vahvisti yhtiön strategian ja pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet vuosille 2026-2029. Finnair tähtää kannattavaan...
Työtaistelut ja väärin pestyt istuimet ovat vaikuttaneet lukuisien asiakkaiden matkoihin tämän vuoden aikana.
Lentoyhtiö Finnair on ilmoittanut aloittavansa suorat lennot Helsingistä Saarenmaan Kuressaareen kolme kertaa viikossa.
Kauppalehden Talousaamussa huomautettiin, että Finnairilla on ollut aiemmin vaikeuksia pysyä tavoitteissaan.
Matkustaja sai kuljettaa kokoontaittuvan pyörätuolin lentokoneen matkustamossa kolme kertaa, mutta ei neljättä.
Finnair peruu jälleen lentojaan, Yle kertoo. Ylen mukaan lentoja perutaan ainakin huomiselta maanantailta. Finnairin viestintäpäällikkö Mari...
Finnair joutuu perumaan noin 40 lentoa maanantai-illalta ja tiistailta matkustamoistuimiin liittyvän syyn takia, kerrotaan Finnairin...
Finland's flag carrier Finnair reported a comparable operating result of 10.3 million euros for the second quarter of 2025 — a significant...
Finnair lentää maailmanlaajuisesti Aasiaan, Pohjois-Amerikkaan, Lähi-itään ja Eurooppaan Helsinki-Vantaan kotikentältä. Yhtiö on osa oneworld-verkostoa, jonka kautta on saatavilla yli 1000 kohdetta maailmanlaajuisesti. Finnairin lennot ovat tunnettuja maantieteellisesti lyhyimmästä reitistä Aasian ja Euroopan välillä.
Päivitetty: 2025-12-07Finnairin reittilennoille lähtöselvityksen voi tehdä verkossa aikaisintaan 36 tuntia ennen lähtöä, Yhdysvaltojen lennoille 24 tuntia ennen. Lähtöselvityksen voi tehdä myös lentoaseman itsepalveluautomaatilla tai lähtöselvitystiskillä. Finnair Plus -kanta-asiakkaat voivat tietyissä tapauksissa tehdä lähtöselvityksen myös tekstiviestillä.
Päivitetty: 2025-12-07Finnairin käsimatkatavarasäännöt riippuvat lipputyypistä. Light-, Classic- ja Flex-lipuilla saa ottaa mukaan pienen laukun (max. 40x30x15 cm) ja yhden isomman käsimatkatavaran (max. 55x40x23 cm), joiden yhteispaino on Economy- ja Premium Economy -luokissa enintään 8 kg ja Business-luokassa 12 kg. Superlight-lipulla matkustettaessa hintaan sisältyy vain pieni istuimen alle mahtuva laukku, mutta isomman käsimatkatavaran voi ostaa lisäpalveluna.
Päivitetty: 2025-12-07Finnair Oyj:n osake (FIA1S) seuraa kehitystään Nasdaq Helsinki Oy:n päämarkkinalla, ja sen kaupankäyntitiedot päivitetään minuutin välein 15 minuutin viiveellä. Osakkeen arvo voi vaihdella päivittäin ja siihen vaikuttavat yhtiön sisäiset ja ulkoiset asiat, kuten polttoainekustannukset ja Venäjän ilmatilan sulkeminen. Osake sopii pitkäjänteiselle sijoittajalle, joka ymmärtää lentoalan riskit.
Päivitetty: 2025-12-07Finnair Loungen sisäänpääsyn voi ostaa lisäpalveluna, jos lento on Finnairin liikennöimä ja markkinoima. Aikuisilta sisäänpääsy maksaa 30 € tai 4 800 Aviosta, ja lapsilta 15 € tai 2 400 Aviosta, kun ostos tehdään loungen vastaanotosta. Finnair Plus Silver -jäsenet saavat alennusta lounge-vierailun hinnasta.
Päivitetty: 2025-12-07Ajantasaiset tiedot Finnairin saapuvista lennoista voi tarkistaa lentoasemien aikataulumonitoreista. Finavian verkkosivuilta löytyy myös tietoa Helsinki-Vantaan ja muiden lentoasemien saapuvista lennoista, ja tietoja päivitetään jatkuvasti. MyFlight-palvelusta voi tilata lentotietoja omasta lennosta.
Päivitetty: 2025-12-07Finnairin lentojen aikataulut voi tarkistaa Finnairin verkkosivuilta valitsemalla lähtöpaikan ja kohteen. Kalenterissa näkyy lähtöjen lukumäärä kullekin päivälle. On tärkeää huomioida, että aikatauluissa voi esiintyä muutoksia, jotka eivät aina ilmene verkkosivujen tiedoista, joten ajantasaiset tiedot on hyvä varmistaa lentoaseman aikataulumonitoreista.
Päivitetty: 2025-12-07