Yhtiön esittely

Finnair Oyj on suomalainen lentoyhtiö, joka on perustettu vuonna 1923, tehden siitä yhden maailman vanhimmista jatkuvasti toimivista lentoyhtiöistä. Yhtiö tunnetaan erityisesti Aasian ja Euroopan välisen lentoliikenteen asiantuntijana, hyödyntäen Helsingin maantieteellistä sijaintia lyhimpänä reittinä näiden kahden mantereen välillä. Finnairin osake on listattu Helsingin pörssiin tunnuksella FIA1S.

Finnairin liiketoiminta keskittyy matkustajaliikenteeseen, rahtiliikenteeseen sekä matkailupalveluihin. Yhtiö on Suomen kansallinen lentoyhtiö ja sillä on vahva markkina-asema kotimaassa. Kansainvälisesti se kilpailee muiden suurten eurooppalaisten ja aasialaisten lentoyhtiöiden kanssa, erityisesti kaukolennoillaan. Finnair on myös osa Oneworld-lentoyhtiöallianssia, mikä laajentaa sen verkostoa ja tarjoaa asiakkaille laajemman valikoiman kohteita.

Liiketoiminta

Tuotteet ja palvelut

  • Matkustajaliikenne: Finnair tarjoaa lentoja kotimaassa, Euroopassa ja kaukokohteisiin, erityisesti Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan. Palveluvalikoimaan kuuluvat eri matkustusluokat (Economy, Premium Economy, Business Class), ateria- ja viihdepalvelut sekä lisäpalvelut, kuten matkatavaroiden kuljetus ja paikkavaraukset.
  • Rahtiliikenne: Yhtiö kuljettaa rahtia matkustajalentokoneidensa ruumissa sekä erillisillä rahtilennoilla.
  • Matkailupalvelut: Finnairin tytäryhtiö Finnair Holidays tarjoaa pakettimatkoja ja muita matkailuun liittyviä palveluita.

Asiakassegmentit

Finnairin asiakaskunta koostuu niin vapaa-ajan matkustajista kuin liikematkustajistakin. Erityisesti Aasian reiteillä yhtiö pyrkii houkuttelemaan sekä Euroopasta Aasiaan matkustavia että päinvastoin. Kotimaan ja Euroopan reiteillä palvellaan sekä liike- että vapaa-ajan matkustajia.

Kilpailuedut ja -haitat

Kilpailuedut:

  • Maantieteellinen sijainti: Helsingin lentoasema toimii tehokkaana vaihtopisteenä Euroopan ja Aasian välillä, tarjoten lyhyimmät lentoreitit.
  • Vahva brändi ja maine: Suomen kansallisena lentoyhtiönä Finnairilla on tunnettu brändi ja pitkä historia.
  • Oneworld-allianssi: Jäsenyys laajentaa verkostoa ja tarjoaa synergiaetuja.

Kilpailuhaitat:

  • Pieni kotimarkkina: Suomen väestöpohja on rajallinen, mikä tekee yhtiöstä riippuvaisen kansainvälisestä vaihtoliikenteestä.
  • Korkeat kustannukset: Pohjoismaisen palkkatason ja muiden toimintakustannusten vuoksi Finnair voi kohdata korkeampia kustannuksia verrattuna joihinkin kilpailijoihin.
  • Haasteet asiakaspalvelussa: Viimeaikaiset uutiset ovat nostaneet esiin asiakaspalveluun liittyviä haasteita, kuten tapaukset, joissa lapsi ei saanut ruokaa lennolla tai pyörätuolia ei suostuttu kuljettamaan matkustamossa. Nämä voivat heikentää asiakastyytyväisyyttä ja brändimielikuvaa.

Liiketoimintamalli

Finnairin liiketoimintamalli perustuu hub-and-spoke -periaatteeseen, jossa Helsinki-Vantaa toimii keskuslentoasemana, josta lennetään säteittäin eri kohteisiin. Tavoitteena on maksimoida koneiden käyttöaste ja tarjota tehokkaita yhteyksiä. Yhtiö pyrkii myös tehostamaan toimintaansa ja sopeuttamaan lentokalustoaan markkinatilanteen ja strategisten tavoitteiden mukaisesti.

Taloudellinen analyysi

Annettujen talouslukujen perusteella Finnairin osakkeen nykyinen kurssi on 2.806 EUR. Osakkeen 52 viikon vaihteluväli on ollut 2.16 – 3.966 EUR. Tämä kertoo osakkeen merkittävästä volatiliteetista ja osoittaa, että osake on tällä hetkellä lähempänä 52 viikon alalaitaa kuin ylälaitaa. Esimerkiksi marraskuun lopulla, 24.11.2025, Finnairin kurssi nousi yli 6 % Helsingin pörssin nousupäivänä.

Huomioitavaa on, että saatavilla oleva taloudellinen data on rajallinen, eikä se sisällä tietoja P/E- tai P/B-luvuista, kannattavuudesta, taseesta, velkaantuneisuudesta, kassavirrasta tai osingoista. Näin ollen kattavaa taloudellista analyysiä näiden mittareiden osalta ei voida esittää tai vertailua toimialan keskiarvoihin tehdä. Tämä rajoittaa merkittävästi kykyä arvioida yhtiön taloudellista terveyttä ja arvostusta syvällisesti.

Viimeisimmät uutiset kuitenkin viittaavat taloudellisiin haasteisiin ja paineisiin. Esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) esittää Finnairille noin 7,6 miljoonan euron seuraamusmaksua ”laajasta ja vakavasta menettelyrikkomuksesta”. Lisäksi työtaistelut ovat aiheuttaneet yhtiölle kymmenien miljoonien eurojen kustannuksia vuoden 2025 toisella neljänneksellä, mikä johti 10.3 miljoonan euron vertailukelpoiseen liiketulokseen. Nämä tekijät vaikuttavat negatiivisesti yhtiön kannattavuuteen ja kassavirtaan.

Strategia ja näkymät

Yhtiön strategia

Finnairin hallitus vahvisti marraskuussa 2025 yhtiön strategian ja pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet vuosille 2026-2029. Yhtiö tähtää kannattavaan kasvuun ja lentokalustoon ennakoidaan muutoksia. Tämä viittaa siihen, että Finnair jatkaa sopeutumistaan muuttuvaan toimintaympäristöön ja pyrkii vahvistamaan kilpailukykyään. Strategian yksityiskohdat eivät ole täysin julkisesti saatavilla, mutta ne todennäköisesti sisältävät panostuksia tehokkuuteen, reittiverkoston optimointiin ja kustannusten hallintaan.

Kasvunäkymät

Kasvunäkymät ovat haasteelliset, mutta myös uusia mahdollisuuksia avautuu. Finnair on esimerkiksi aloittamassa suoria ulkomaanlentoja Saarenmaalle ensi kesänä, mikä osoittaa pyrkimystä löytää uusia, mahdollisesti kannattavia reittejä ja asiakassegmenttejä. Yhtiön kyky palata kannattavaan kasvuun riippuu globaalin lentoliikenteen elpymisestä, polttoaineen hinnan kehityksestä sekä yhtiön omasta kyvystä hallita kustannuksia ja parantaa asiakaskokemusta.

Ajankohtaiset tapahtumat (perustuen uutisiin)

  • KKV:n seuraamusmaksu: Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää Finnairille 7,6 miljoonan euron seuraamusmaksua puutteellisista tai virheellisistä menettelyistä. Tämä on merkittävä taloudellinen rasite ja heikentää yhtiön mainetta kuluttajien luottamuksen osalta.
  • Asiakaspalvelun haasteet: Useat uutiset ovat nostaneet esiin asiakaspalvelun ongelmia, kuten lapsen ruokailun epäämisen lennolla ja pyörätuolin kuljetukseen liittyvät kiistat. Nämä tapaukset voivat vahingoittaa brändimielikuvaa ja asiakasuskollisuutta.
  • Työtaistelut: Pitkäaikaiset työtaistelut ovat maksaneet Finnairille kymmeniä miljoonia euroja, mikä heijastuu suoraan tulokseen.
  • Lentokalustoon liittyvät huolet: Väitteet Airbus A320 -koneiden öljyhöyryjen aiheuttamista sairastumisista ja jopa aivovaurioista ovat herättäneet huolta. Vaikka Finnair kommentoi asiaa, tällaiset uutiset voivat vaikuttaa matkustajien luottamukseen.

Riskit ja mahdollisuudet

Keskeiset riskit

  • Liiketoiminnalliset riskit:
    • Asiakastyytyväisyys ja maine: Viimeaikaiset uutiset asiakaspalvelun puutteista ja KKV:n seuraamusmaksusta voivat heikentää asiakasluottamusta ja brändimielikuvaa, mikä voi vähentää matkustajamääriä.
    • Työvoimakonfliktit: Pitkät työtaistelut voivat aiheuttaa merkittäviä kustannuksia ja häiriöitä lentoliikenteeseen.
    • Lentokaluston ongelmat: Väitteet Airbus A320 -koneiden terveyshaitoista voivat aiheuttaa huolta ja vaikuttaa lentojen kysyntään.
  • Markkinariskit:
    • Polttoaineen hinta: Lentoliikenteen toimialalla polttoaineen hinta on merkittävä kustannuserä, ja sen vaihtelut vaikuttavat suoraan kannattavuuteen.
    • Kansainvälinen taloustilanne: Maailmantalouden taantumat tai epävarmuudet vähentävät matkustuskykyä ja -halukkuutta.
    • Kilpailu: Kova kilpailu muiden lentoyhtiöiden kanssa, erityisesti Aasian reiteillä, painaa hintoja ja marginaaleja.
  • Rahoitusriskit:
    • Velkaantuneisuus: Yhtiön velkaantuneisuusaste voi olla korkea, mikä tekee siitä haavoittuvan korkojen nousulle ja rahoituksen saatavuudelle. (Huom: Tarkka velkaantuneisuustieto ei saatavilla annetussa datassa).

Kasvumahdollisuudet

  • Reittiverkoston optimointi: Uusien, kannattavien reittien avaaminen, kuten suorat lennot Saarenmaalle, voi luoda uusia tulovirtoja.
  • Tehokkuuden parantaminen: Strategian mukaiset lentokaluston muutokset ja toiminnan tehostaminen voivat parantaa kannattavuutta.
  • Aasian liikenteen elpyminen: Aasian markkinoiden täysi avautuminen ja matkustusrajoitusten poistuminen voivat kiihdyttää kasvua.

Toimialan trendit

Lentoliikenteen toimialalla keskeisiä trendejä ovat ympäristöystävällisyyden vaatimukset, digitalisaation hyödyntäminen asiakaskokemuksen parantamiseksi sekä matkustajien odotukset joustavuudesta ja personoiduista palveluista. Yhtiöiden on investoitava kestävämpiin polttoaineratkaisuihin ja tehokkaampiin lentokoneisiin vastatakseen ympäristöhaasteisiin. Digitalisaatio puolestaan tarjoaa mahdollisuuksia tehostaa toimintaa ja parantaa asiakaspalvelua, mikä on Finnairille tärkeä kehityskohde.

Yhteenveto sijoittajalle

Finnair Oyj on suomalainen lentoyhtiö, jolla on vahva asema Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä. Yhtiön osakekurssi on tällä hetkellä 2.806 EUR, ja se on liikkunut 52 viikon vaihteluvälissä 2.16 – 3.966 EUR, mikä osoittaa merkittävää volatiliteettia. Annetun tiedon rajallisuuden vuoksi syvällistä taloudellista analyysiä arvostuskertoimien, kannattavuuden ja taseen osalta ei voida esittää.

Yhtiön lähiajan näkymiin vaikuttavat Kilpailu- ja kuluttajaviraston esittämä 7,6 miljoonan euron seuraamusmaksu, asiakaspalveluun liittyvät haasteet sekä työtaistelujen aiheuttamat kustannukset. Nämä tekijät luovat painetta yhtiön kannattavuudelle ja maineelle. Toisaalta Finnair on vahvistanut strategiaansa ja tavoittelee kannattavaa kasvua vuosina 2026-2029, ja uusia reittiavauksia on tehty.

Keskeiset seurattavat asiat:

  • Asiakastyytyväisyys ja brändimielikuva: On tärkeää seurata, miten Finnair vastaa asiakaspalveluun liittyviin haasteisiin ja onnistuuko se palauttamaan asiakkaiden luottamuksen.
  • KKV:n päätös: Markkinaoikeuden päätös seuraamusmaksusta ja sen lopullinen suuruus ovat merkittäviä.
  • Strategian toteutus: Yhtiön kyky toteuttaa uutta strategiaansa, erityisesti lentokaluston muutosten ja tehokkuuden parantamisen osalta, on ratkaisevaa.
  • Kustannusten hallinta: Polttoaineen hinnan kehitys ja yhtiön kyky hallita muita toimintakustannuksia, mukaan lukien työvoimakustannukset, vaikuttavat suoraan tulokseen.

Analyytikkojen näkemyksiä ei ole saatavilla annetun datan perusteella, mutta sijoittajien on syytä arvioida Finnairia näiden riskien ja mahdollisuuksien valossa, ottaen huomioon lentoliikenteen toimialan luontaisen syklisyyden ja herkkyyden ulkoisille tekijöille.

Tämä analyysi on tuotettu tekoälyn avustuksella ja perustuu julkisiin tietoihin. Sisältö ei ole sijoitussuositus. Talousmedia ei vastaa mahdollisista virheistä tai puutteista.

Kaikki uutiset

Iltalehti 19.10.2025

Yle: Finnair peruu lisää lentoja

Finnair peruu jälleen lentojaan, Yle kertoo. Ylen mukaan lentoja perutaan ainakin huomiselta maanantailta. Finnairin viestintäpäällikkö Mari...

Iltalehti 13.10.2025

Kymmeniä Finnairin lentoja peruttu

Finnair joutuu perumaan noin 40 lentoa maanantai-illalta ja tiistailta matkustamoistuimiin liittyvän syyn takia, kerrotaan Finnairin...

Kurssikehitys

Tekninen analyysi

Perustiedot

Taloustiedot

Mitä tietoja Finnairin lennoista on saatavilla?

Finnair lentää maailmanlaajuisesti Aasiaan, Pohjois-Amerikkaan, Lähi-itään ja Eurooppaan Helsinki-Vantaan kotikentältä. Yhtiö on osa oneworld-verkostoa, jonka kautta on saatavilla yli 1000 kohdetta maailmanlaajuisesti. Finnairin lennot ovat tunnettuja maantieteellisesti lyhyimmästä reitistä Aasian ja Euroopan välillä.

Päivitetty: 2025-12-07

Miten Finnairin lähtöselvitys toimii?

Finnairin reittilennoille lähtöselvityksen voi tehdä verkossa aikaisintaan 36 tuntia ennen lähtöä, Yhdysvaltojen lennoille 24 tuntia ennen. Lähtöselvityksen voi tehdä myös lentoaseman itsepalveluautomaatilla tai lähtöselvitystiskillä. Finnair Plus -kanta-asiakkaat voivat tietyissä tapauksissa tehdä lähtöselvityksen myös tekstiviestillä.

Päivitetty: 2025-12-07

Mitkä ovat Finnairin käsimatkatavarasäännöt?

Finnairin käsimatkatavarasäännöt riippuvat lipputyypistä. Light-, Classic- ja Flex-lipuilla saa ottaa mukaan pienen laukun (max. 40x30x15 cm) ja yhden isomman käsimatkatavaran (max. 55x40x23 cm), joiden yhteispaino on Economy- ja Premium Economy -luokissa enintään 8 kg ja Business-luokassa 12 kg. Superlight-lipulla matkustettaessa hintaan sisältyy vain pieni istuimen alle mahtuva laukku, mutta isomman käsimatkatavaran voi ostaa lisäpalveluna.

Päivitetty: 2025-12-07

Mitä tietoa Finnairin osakkeesta on saatavilla?

Finnair Oyj:n osake (FIA1S) seuraa kehitystään Nasdaq Helsinki Oy:n päämarkkinalla, ja sen kaupankäyntitiedot päivitetään minuutin välein 15 minuutin viiveellä. Osakkeen arvo voi vaihdella päivittäin ja siihen vaikuttavat yhtiön sisäiset ja ulkoiset asiat, kuten polttoainekustannukset ja Venäjän ilmatilan sulkeminen. Osake sopii pitkäjänteiselle sijoittajalle, joka ymmärtää lentoalan riskit.

Päivitetty: 2025-12-07

Mikä on Finnair Loungen hinta?

Finnair Loungen sisäänpääsyn voi ostaa lisäpalveluna, jos lento on Finnairin liikennöimä ja markkinoima. Aikuisilta sisäänpääsy maksaa 30 € tai 4 800 Aviosta, ja lapsilta 15 € tai 2 400 Aviosta, kun ostos tehdään loungen vastaanotosta. Finnair Plus Silver -jäsenet saavat alennusta lounge-vierailun hinnasta.

Päivitetty: 2025-12-07

Mistä löydän tiedot Finnairin saapuvista lennoista?

Ajantasaiset tiedot Finnairin saapuvista lennoista voi tarkistaa lentoasemien aikataulumonitoreista. Finavian verkkosivuilta löytyy myös tietoa Helsinki-Vantaan ja muiden lentoasemien saapuvista lennoista, ja tietoja päivitetään jatkuvasti. MyFlight-palvelusta voi tilata lentotietoja omasta lennosta.

Päivitetty: 2025-12-07

Mistä voin tarkistaa Finnairin aikataulut?

Finnairin lentojen aikataulut voi tarkistaa Finnairin verkkosivuilta valitsemalla lähtöpaikan ja kohteen. Kalenterissa näkyy lähtöjen lukumäärä kullekin päivälle. On tärkeää huomioida, että aikatauluissa voi esiintyä muutoksia, jotka eivät aina ilmene verkkosivujen tiedoista, joten ajantasaiset tiedot on hyvä varmistaa lentoaseman aikataulumonitoreista.

Päivitetty: 2025-12-07