Yhtiön esittely

Alma Media Oyj on suomalainen mediakonserni, joka on viime vuosikymmeninä muuttunut perinteisestä sanomalehtikustantajasta teknologiavetoiseksi ja kansainväliseksi yhtiöksi. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsingin pörssiin tunnuksella ALMA ja toimii Consumer Services -toimialalla.

Mitä yhtiö tekee

Alma Median liiketoiminta keskittyy digitaalisiin palveluihin, jotka kattavat uutis- ja sisällönkulutuksen, rekrytointipalvelut, markkinapaikat sekä yrityksille suunnatut palvelut. Yhtiön digitaalisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta on kasvanut merkittävästi, saavuttaen 87,8 % kolmannella vuosineljänneksellä 2025.

Historia ja tausta

Alma Median juuret ulottuvat syvälle suomalaiseen mediakenttään, mutta se on tietoisesti ja strategisesti uudistanut toimintaansa digitaaliseen suuntaan. Tämä transformatiivinen matka on korostanut yhtiön kykyä sopeutua muuttuvaan markkinaympäristöön ja hyödyntää teknologisia edistysaskeleita, kuten tekoälyä. [cite: 6, Alma Media news 2025-11-24, 2025-11-19]

Markkina-asema Suomessa ja kansainvälisesti

Suomessa Alma Media on johtava toimija digitaalisen uutismedian ja maksetun digitaalisen sisällön parissa, hyödyntäen konserninlaajuista digitaalista mainosverkostoa. Kansainvälisesti yhtiö on vahvasti läsnä erityisesti Itä-Euroopan markkinoilla, esimerkiksi rekrytointipalveluissa Tšekissä ja Slovakiassa, sekä Ruotsin kaupallisten kiinteistöjen markkinapaikoilla. Suomen mediamarkkinat ovat keskittyneet ja digitaalinen mainonta on kasvanut voimakkaasti, kun taas perinteinen media on laskussa.

Liiketoiminta

Tuotteet ja palvelut

Alma Median liiketoiminta on jaettu kolmeen pääsegmenttiin:

  • Alma Career: Tarjoaa rekrytointipalveluita Suomessa ja Itä-Euroopassa. Segmentin liikevaihto oli 107,2 MEUR vuonna 2024.
  • Alma Marketplaces: Sisältää digitaalisia markkinapaikkoja, kuten asunto-, auto- ja toimitilapalveluita. Tähän kuuluvat muun muassa Netwheels (autoliiketoiminta) ja Ruotsin kaupallisten kiinteistöjen markkinapaikat. Segmentin liikevaihto kasvoi 15,2 % 98,3 MEUR:oon vuonna 2024.
  • Alma News Media: Kattaa uutismedian ja niihin liittyvät digitaaliset palvelut, kuten Iltalehden ja Kauppalehden. Segmentin liikevaihto oli 107,1 MEUR vuonna 2024.

Yhtiö on myös kehittänyt uusia palveluita, kuten Alma Insights Asuntopuntarin, joka palkittiin vuoden datatalousinnovaationa. [cite: Alma Media news 2025-11-19]

Asiakassegmentit

Alma Median asiakaskunta on laaja, kattaen sekä kuluttajat että yritykset. Kuluttajille tarjotaan uutissisältöä ja markkinapaikkoja (esim. asunnot, autot), kun taas yrityksille suunnattuja palveluita ovat rekrytointi, digitaalinen mainonta, sisällöntuotanto (Alma Brand Studio) ja datatalousratkaisut. [cite: 10, Alma Media news 2025-04-11, 2025-12-04]

Kilpailuedut ja -haitat

  • Kilpailuedut: Vahva digitaalinen transformaatio ja korkea digitaalisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta. Johtava asema tietyillä markkinapaikoilla ja rekrytointisektorilla. Kyky innovoida ja hyödyntää tekoälyä. [cite: Alma Media news 2025-11-24, 2025-11-19] Vahva tase ja kassavirta tukevat investointeja ja yritysostoja.
  • Kilpailuhaitat: Riippuvuus mainosmarkkinoiden kehityksestä, erityisesti Suomen heikko mainosmarkkina ja vähittäiskaupan haasteet vaikuttavat negatiivisesti. Perinteisen printtimedian liikevaihdon lasku. Työmarkkinoiden heikkous Suomessa voi vaikuttaa rekrytointisegmenttiin.

Liiketoimintamalli

Yhtiön liiketoimintamalli on siirtynyt yhä enemmän kohti digitaalisia tilaus-, ilmoitus- ja palvelupohjaisia ratkaisuja. Vaikka perinteinen mainosmyynti on edelleen osa liiketoimintaa, painopiste on siirtynyt korkeamman lisäarvon digitaalisiin palveluihin ja transaktioliiketoiminnan kehittämiseen. Alma Media pyrkii kasvattamaan liikevaihtoa sekä orgaanisesti että yritysostoin, erityisesti markkinapaikat-segmentissä.

Taloudellinen analyysi

Alma Median taloudellinen kehitys on ollut vakaata ja digitaalisten palveluiden osuus on kasvanut. Yhtiön nykyinen osakekurssi on 13,1 EUR ja 52 viikon vaihteluväli on ollut 10,6 – 16,1 EUR.

Analysoi annetut talousluvut

  • Liikevaihto: Vuonna 2024 liikevaihto kasvoi 2,5 % ja oli 312,7 MEUR. Q3 2025 liikevaihto kasvoi 5,4 % ja oli 79,3 MEUR. Kasvu on tullut sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta, erityisesti markkinapaikat-segmentissä.
  • Kannattavuus: Oikaistu liikevoitto oli 76,9 MEUR vuonna 2024, liikevoittomarginaalin ollessa 24,6 %. Q3 2025 oikaistu liikevoitto oli 22,7 MEUR ja marginaali 28,6 %. Kannattavuus on ollut vahvaa ja lähestynyt yhtiön pitkän aikavälin tavoitetta. Yhtiö saavutti Q3 2025 kaikkien aikojen korkeimman liikevoiton.
  • Tulos per osake (EPS): Vuonna 2024 EPS oli 0,64 EUR. Q3 2025 EPS oli 0,20 EUR, kasvua 10,8 % edellisvuodesta.

Vertaa arvostuskertoimia (P/E, P/B) toimialaan

Alma Median P/E-luku (viimeisimmän 12 kuukauden tuloksen perusteella) on Inderesin arvion mukaan noin 21x Q3/2025 lopussa. Vuoden 2024 tuloksen perusteella P/E-luku on noin 20,47 (13,1 EUR / 0,64 EUR). Koko Suomen markkinan keskimääräinen P/E-luku (TTM) on ollut noin 16,3x-17,1x. Tietyillä toimialoilla, kuten Specialized Consumer Services, P/E on noin 16,30. Alma Median P/E-luku on siis toimialan ja markkinan keskiarvoa korkeampi, mikä voi heijastaa sijoittajien odotuksia yhtiön korkeasta pääoman tuotosta, hyvästä kassavirran generoinnista ja kasvunäkymistä. Inderesin mukaan nämä arvostuskertoimet ovat korkeita jopa nämä tekijät huomioiden.

Kannattavuus ja sen kehitys

Yhtiön kannattavuus on ollut vahvaa ja kehittynyt positiivisesti. Oikaistu liikevoittomarginaali oli 24,6 % vuonna 2024 ja 28,6 % Q3 2025. Tämä lähentelee ja Q3 2025 osalta jopa ylittää yhtiön aiemman pitkän aikavälin tavoitteen (yli 25 %). Yhtiö on nostanut uuden pitkän aikavälin kannattavuustavoitteensa yli 30 %:iin. Kannattavuutta on tukenut tiukka kustannuskuri ja liikevaihtorakenteen muutos digitaaliseen suuntaan.

Tase ja velkaantuneisuus

Alma Median taloudellinen asema on vahvistunut. Vuoden 2024 lopussa nettovelkaantumisaste (gearing) oli 59,4 % ja omavaraisuusaste 48,6 %. Q3 2025 lopussa gearing oli laskenut 60,3 %:iin ja omavaraisuusaste parantunut 49,1 %:iin. Nettovelka on laskenut 145 miljoonaan euroon. Terve tase antaa liikkumavaraa tuleville investoinneille ja yritysostoille.

Kassavirta ja osingot

Yhtiön kassavirta on ollut vahva. Q3 2025 kassavirta oli 21,5 MEUR, mikä on 3 MEUR enemmän kuin edellisvuonna. Vahva kassavirta on edesauttanut taloudellisen aseman vahvistumista. Hallituksen alustava osinkoehdotus vuodelta 2024 oli 0,46 EUR per osake (edellisvuonna 0,45 EUR). Tämä tarjoaa noin 3,5 % osinkotuoton nykyisellä kurssilla (0,46 / 13,1). Inderesin mukaan keskimääräinen osinkotuotto tulevina vuosina on hieman yli 3 %.

Strategia ja näkymät

Yhtiön strategia

Alma Median strategia pohjautuu vahvaan digitaaliseen kasvuun ja kansainvälistymiseen. Yhtiö pyrkii aktiivisesti kehittämään ja laajentamaan digitaalisia palveluitaan, erityisesti rekrytointipalveluissa ja markkinapaikoilla. Keskeisiä strategisia painopistealueita ovat:

  • Digitaalinen transformaatio: Digitaalisen liiketoiminnan osuuden jatkuva kasvattaminen ja tekoälyn hyödyntäminen palvelukehityksessä. [cite: 6, 9, 10, Alma Media news 2025-11-24, 2025-11-19]
  • Kasvu markkinapaikoilla: Investoinnit auto- ja asuntokaupan digitaalisiin palveluihin sekä toimitilamarkkinapaikkoihin, erityisesti Ruotsissa.
  • Vastuullisuus: Vastuullisuuden kehittäminen liiketoimintaa tukevaksi elementiksi ja palvelutarjonnaksi muille yrityksille. [cite: Alma Media news 2025-12-04]
  • Kustannustehokkuus: Tiukka kustannuskuri ja toiminnan tehostaminen kannattavuuden ylläpitämiseksi ja parantamiseksi.

Yhtiö on päivittänyt pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa: liikevaihdon kasvu yli 5 %, oikaistu liikevoittomarginaali yli 30 % (aiemmin yli 25 %) ja nettovelka/käyttökate alle 2,5x.

Kasvunäkymät

Alma Media odottaa liikevaihtonsa ja oikaistun liikevoittonsa olevan vuoden 2025 tasolla tai kasvavan vuoteen 2024 verrattuna. Analyytikot odottavat kiihtyvää kasvua vuosina 2026-2027 parantuvan talousympäristön ja lisääntyneen kuluttaja- ja yritysaktiivisuuden vetämänä, liikevaihdon kasvun ollessa 3-5 % ja operatiivisen tuloksen keskimäärin 8 %. Markkinapaikat-segmentin odotetaan olevan keskeinen kasvun veturi.

Ajankohtaiset tapahtumat (perustuen uutisiin)

  • Vastuullisuus liiketoimintana: Alma Media kehittää aktiivisesti vastuullisuuspalveluita muille yrityksille. [cite: Alma Media news 2025-12-04]
  • Netello-liiketoiminnan myynti: Yhtiö myi Netello-liiketoiminnan JMEA Group Oy:lle 1. joulukuuta 2025, mikä osoittaa portfolion optimointia ja keskittymistä ydinliiketoimintoihin. [cite: Kauppalehti news 2025-12-01]
  • Tekoälyn hyödyntäminen: Alma Media on tehnyt yhteistyötä Googlen kanssa tekoälysatutyöpajassa ja sen Asuntopuntari-palvelu palkittiin vuoden datatalousinnovaationa AI Gaalassa, mikä korostaa yhtiön panostuksia tekoälyyn ja innovaatioihin. [cite: Alma Media news 2025-11-24, 2025-11-19]
  • Uutismedian vahvistaminen: Iltalehti on rekrytoinut uusia urheilutoimittajia, mikä viestii panostuksesta laadukkaaseen journalismiin. [cite: Alma Media news 2025-11-21]
  • Puolivuosikatsaus 2025: Alma Media julkisti puolivuosikatsauksensa 17.7.2025, mikä osoittaa säännöllistä taloudellista raportointia. [cite: Alma Media news 2025-07-07]

Riskit ja mahdollisuudet

Keskeiset riskit (liiketoiminta, markkina, rahoitus)

  • Markkinariski: Suomen heikko mainosmarkkina ja kuluttajien luottamuksen alhaisuus voivat hidastaa liikevaihdon kasvua. Printtimainonnan ja -sisällön liikevaihdon lasku jatkuu. Myös Suomen työmarkkinoiden haasteet voivat vaikuttaa rekrytointisegmenttiin.
  • Kilpailuriski: Mediamarkkinat ovat jatkuvassa muutoksessa ja kilpailu digitaalisista mainos- ja sisältöeuroista on kovaa sekä perinteisten toimijoiden että uusien digitaalisten alustojen kanssa.
  • Teknologiariski: Vaikka Alma Media panostaa tekoälyyn, nopea teknologinen kehitys edellyttää jatkuvia investointeja ja kykyä sopeutua.
  • Makrotaloudelliset riskit: Talouden yleinen heikkous, erityisesti Suomessa, voi vaikuttaa kuluttajien ostovoimaan ja yritysten mainosbudjetteihin. Tšekin korunan heikentyminen on jo vaikuttanut Alma Career -segmentin liikevaihtoon.

Kasvumahdollisuudet

  • Digitaalisten palveluiden kasvu: Yhtiön vahva asema digitaalisissa markkinapaikoissa ja rekrytointipalveluissa, sekä jatkuva panostus tekoälyyn ja datatalouteen, luovat pohjaa tulevalle kasvulle. [cite: 4, 10, Alma Media news 2025-11-19]
  • Yritysostot: Alma Media on osoittanut kykyä tehdä strategisia yritysostoja, kuten Netwheelsin, jotka tukevat kasvua erityisesti markkinapaikat-segmentissä. Taseen vahvuus tukee jatkossakin mahdollisia yritysostoja.
  • Kansainvälinen laajentuminen: Vahvat markkina-asemat Itä-Euroopassa ja Ruotsissa tarjoavat mahdollisuuksia kansainväliseen kasvuun.
  • Vastuullisuuspalvelut: Vastuullisuudesta liiketoimintaa luominen voi avata uusia tulovirtoja ja asiakassuhteita. [cite: Alma Media news 2025-12-04]

Toimialan trendit

Mediamarkkinaa ohjaavat useat megatrendit:

  • Digitaalisuus: Sisällön ja mainonnan kulutus siirtyy yhä enemmän digitaalisiin kanaviin. Tämä tukee Alma Median strategiaa.
  • Tekoäly ja data: Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa, personoinnissa ja datan analysoinnissa mullistaa toimialaa. Alma Media on tässä kehityksessä aktiivisesti mukana. [cite: Alma Media news 2025-11-24, 2025-11-19]
  • Markkinapaikkojen kasvu: Erikoistuneet digitaaliset markkinapaikat kasvavat voimakkaasti, mikä on Alma Median keskeinen kasvualue.
  • Vastuullisuus: Ympäristöön ja yhteiskuntaan liittyvät vastuullisuusteemat ovat yhä tärkeämpiä kuluttajille ja yrityksille, mikä luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia. [cite: Alma Media news 2025-12-04]

Yhteenveto sijoittajalle

Alma Media Oyj on digitaaliseen liiketoimintaan vahvasti panostanut mediakonserni, joka on onnistunut muuttamaan liiketoimintamalliaan perinteisestä kustantamisesta kohti korkeamman katteen digitaalisia palveluita. Yhtiön taloudellinen kehitys on ollut vakaata, ja se on osoittanut hyvää kannattavuutta ja vahvaa kassavirtaa, jotka tukevat strategisia investointeja ja osingonmaksua.

Yhtiön uusi pitkän aikavälin kannattavuustavoite (yli 30 % oikaistu liikevoittomarginaali) on kunnianhimoinen ja heijastaa uskoa digitaalisten palveluiden marginaalipotentiaaliin. Alma Media on aktiivinen tekoälyn hyödyntämisessä ja vastuullisuuden integroinnissa liiketoimintaansa, mikä voi luoda uusia kasvumahdollisuuksia. [cite: Alma Media news 2025-11-19, 2025-12-04]

Toisaalta yhtiö kohtaa edelleen haasteita Suomen heikossa mainosmarkkinassa ja perinteisen printtimedian laskussa. Myös työmarkkinoiden kehitys Suomessa vaikuttaa rekrytointisegmenttiin. Vaikka arvostuskertoimet (P/E ~20-21x) ovat hieman Suomen markkinan keskiarvoa korkeammat, ne voivat heijastaa yhtiön laadukkaita digitaalisia liiketoimintoja ja kasvunäkymiä.

Keskeiset seurattavat asiat

  • Digitaalisen liiketoiminnan kasvu ja kannattavuus: Erityisesti Alma Marketplaces- ja Alma Career -segmenttien kehitys.
  • Mainosmarkkinoiden elpyminen: Suomen mainosmarkkinoiden ja työmarkkinoiden yleinen kehitys.
  • Tekoälyn hyödyntäminen: Miten tekoälyintegraatiot vaikuttavat uusien palveluiden kehitykseen ja kustannustehokkuuteen.
  • Yritysostot ja portfolion optimointi: Mahdolliset uudet yritysostot tai myynnit (kuten Netellon myynti) ja niiden vaikutus yhtiön strategiaan.

Analyytikkojen näkemys

Analyytikoiden konsensus Alma Mediasta on tällä hetkellä ”Pidä” tai ”Neutraali”. Keskimääräinen 12 kuukauden tavoitehinta vaihtelee 15,56 EUR:sta 15,77 EUR:oon, ja korkeimmat tavoitehinnat ovat jopa 18,75 EUR. Tämä viittaa potentiaaliseen nousuun nykyisestä 13,1 EUR:n kurssista. Esimerkiksi Inderes on nostanut suosituksensa ”Kerää”-tasolle ja tavoitehinnan 13,00 euroon Q4 2024 raportin jälkeen, mutta Q3 2025 raportin jälkeen Inderesin suositus oli ”Vähennä” 15,5 euron tavoitehinnalla, pitäen arvostuskertoimia korkeina. Odotettu tuotto koostuu tuloskasvusta ja osingoista, mutta Inderesin mukaan se ei välttämättä ylitä vaadittua tuottoa nykyisellä arvostustasolla.

Tämä analyysi on tuotettu tekoälyn avustuksella ja perustuu julkisiin tietoihin. Sisältö ei ole sijoitussuositus. Talousmedia ei vastaa mahdollisista virheistä tai puutteista.

Kaikki uutiset

Kauppalehti 01.12.2025

Alma Media myy Netello-liiketoiminnan

Alma Media on myynyt Netello-liiketoiminnan JMEA Group Oy:lle. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa. Netello auttaa asiakkaitaan...

Alma Media 26.11.2025

Toimittaja Talouselämään

Tule toimittajaksi Talouselämään, Suomen suurimpaan talouden viikkolehteen, joka tavoittaa digissä ja printissä miltei 650000 suomalaista viikoittain.

Alma Media 02.06.2025

Successful advertising is a joint venture

High-quality advertising helps users and yields profit. It secures a harmonious user experience, and audiences will be less prone to block advertising.

Kurssikehitys

Tekninen analyysi

Perustiedot

Taloustiedot

Missä Alma Media Oyj:n osake on listattu ja mitkä ovat sen keskeiset tiedot?

Alma Media Oyj:n osake on listattu Helsingin pörssissä (OMXH: ALMA). Sen reaaliaikainen kurssi oli 13,00 euroa 5. joulukuuta 2025. Yhtiön markkina-arvo oli 774,4 miljoonaa euroa 31. joulukuuta 2022.

Päivitetty: 2025-12-07

Ketkä ovat Alma Media Oyj:n suurimmat omistajat?

Alma Media Oyj:n suurimmat omistajat 31. joulukuuta 2024 olivat Otava Oy 38,14 % omistusosuudella, Mariatorp Oy 19,09 % osuudella ja Ilkka Oyj 10,95 % osuudella. Otava nousi suurimmaksi omistajaksi jo marraskuussa 2018, kun Ilkka-Yhtymä myi osan omistuksestaan sille.

Päivitetty: 2025-12-07